Annons

Canon 50D+100cmx70cm utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
hjälp en Novis

fick min 50D i veckan och nu undrar jag är denna kameran bra när jag skall göra utskrifter i 100+70 med 400dpi

PS hade tänkt använda mig av Crimson

hjälp en Novis

fick min 50D i veckan och nu undrar jag är denna kameran bra när jag skall göra utskrifter i 100+70 med 400dpi

70x100 kommer fungera utmärkt. Den tål inte att betraktas med förstoringsglas på en 1 dm håll, men väl på normalt betraktningsavstånd för den storleken av bilder, som är någon meter eller två ifrån.

Maskinerna som labben använder när de gör fotografiska bilder bekyser med en laser pappret med en täthet av ca 10 pixlar per mm papper. På ett 10x15 cm papper finns det 1000x1500 pixlar. Är pixlarna för många i bildfilen förminskar labbet bilden och är det för få pixlar för att fylla ut förstorar labbet bilden så den räcker till formatet.

Jag har gjort 70x100 från beskurna EOS 30D-bilder (ca 6,5Megapixlar) med mycket bra resultat.
Varför 400dpi???
Jag kör 200dpi (interpolerar för at komma dit) och det räcker säkert med mindre upplösning än så (blev rekommenderad 100dpi för den storleken från en mycket duktig reprofirma en gång, men har inte testat).

Ska du studera den med mikroskop?
Tror inte Crimson kan skriva ut mer än 250 dpi.

Allvarligt talat måste du ändå interpolera upp bilden, då har du inget för att skriva ut med högre dpi än deras standard som är 200.

Ett litet sidospår kanske, men säg att man använder en fotoskrivare som skriver ut med 2880 dpi om man skruvar upp upplösningsreglaget i max.

En bild som är 10MP från kameran ger ju strax över 150 dpi på en A2. Jag undrar om det är någon mening att göra den första delen av interpoleringen till ett jämnt värde såsom 300 dpi med photohop/elements och sen skriva ut, eller är det lika bra att utskriftsprogrammet får sköta interpoleringen till 2880 dpi ända från 155 dpi?

Det är ju inte så illa att skrivaren ritar upp fyrkanterna som dom är utan den interpolerar väl också, frågan är bara om Elements "bicubic"-algoritm är mer sofistikerad än skrivarprogrammets.

hjälp en Novis

Jag gör många utskrifter i denna storlek och större, så jag är rätt säker på att din kamera kommer att ge ett utmärkt resultat. Viktigare är valet av objektiv och, viktigast av allt, att du hanterar kameran på rätt sätt. Minsta lilla miss i fokusering, skakningsoskärpa eller för liten/stor bländare ger mycket större försämringar än ditt kameraval.

Sedan är 400 dpi helt onödigt för fotografi, du kommer inte se någon skillnad i kvalitet mellan 200 dpi eller 400 dpi. Har du inkluderat text i bilden kan man ana en skillnad, men inte mer än ana.

Stefan

Ett litet sidospår kanske, men säg att man använder en fotoskrivare som skriver ut med 2880 dpi om man skruvar upp upplösningsreglaget i max.

En bild som är 10MP från kameran ger ju strax över 150 dpi på en A2. Jag undrar om det är någon mening att göra den första delen av interpoleringen till ett jämnt värde såsom 300 dpi med photohop/elements och sen skriva ut, eller är det lika bra att utskriftsprogrammet får sköta interpoleringen till 2880 dpi ända från 155 dpi?

Det är ju inte så illa att skrivaren ritar upp fyrkanterna som dom är utan den interpolerar väl också, frågan är bara om Elements "bicubic"-algoritm är mer sofistikerad än skrivarprogrammets.

Ska du skriva ut med en optimal upplösning för en 2880 dpi-skrivare är 300 ppi inte optimalt. 360 ppi är ett bättre val, 288 ppi eller 240 ppi är också bra upplösningslägen. I de flesta fall ger utskriftsprogrammet, din RIP eller din drivarrutin, en bättre interpolering än vad du gör i Photoshop.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto