Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 och ishockey: Vilka inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej på er,

Har sökt men icke funnit, kanske du har svaret på min fråga ...

Jag fotar nu som då ishockey, där det är snabba rörelser och ibland inte alltför bra ljus.

Vilka inställningar rekommenderar du att jag kör med ?
Varför ?

Jag har inte riktigt greppat vilka kombinationer av "Autofokus" som jag skall använda, typ AF-C, Fokuszon, Gruppdynamisk osv osv

Jag använder mig av två typer av objektiv:
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

Tips mottages gärna.

Mvh
Anders

Det fungerar säkert jättebra men jag har fortfarande svårt att förstå eller att läsa ur "Olsins recept" vilka kombinationer av "Autofokus" som jag skall använda, typ AF-C, Fokuszon, Gruppdynamisk osv osv.

???
Till att börja med så ska du använda ditt 70-200/2,8.
(Standard för ishockey).

Gällande AF-inställningar så är det "standard" att köra med enbart mittpunkten, Följande AF (vet inte riktigt vad det heter på Nikon) och AF-ON, dvs tumaktivering av AF.

Finns en del andra trådar i ämnet.

Inga illa menat, men om man har så pass dyr utrustning, borde man inte då ha koll på hur man tar bilder?

Inga illa menat, men om man har så pass dyr utrustning, borde man inte då ha koll på hur man tar bilder?

det kan ju vara som så att har koll på hur man fotograferar annat, men att sportfoto är något nytt för honom. å det kan ju vara som så att han säkert skulle kunnat experimentera sig fram bland inställningarna på plats, men att det är skönt att få andras åsikter. får han tips på en grundinställning för sportfoto i kameran, så kan han vara med ganska hyfsat från början...

men sånt har du säkert redan tänkt på...

Suck ...

Tänk så klantig jag var som inte kom med en förklaring innan jag ställde frågan.
Prisklassen på min utrustning har ingen direkt koppling för mig till om jag kan eller inte kan fotografera.

Hade jag vetat svaret på min fråga hade jag aldrig ställt den...

Min frågeställning är inte heller relaterad till om jag kan fotografera eller ej, den är ej heller relaterad till priset på min utrustning.

Hmmm, glömde nämna att jag även äger en Nikon FM2n, Nikon F3p, Nikon F4s, samt diverse dyra objektiv både AF och ej AF.

Trots det så funderar jag fortfarande över inställningar vid fotografering av ishockey ...

;-)

Tänk vad trevligt det kunde vara om den som orkar svara på inlägg hade möjlighet att svara på frågan och inte komma med spydigheter som jag inte tycker hör hemma i denna tråd.

Hade jag undrat över mina kunskaper hade frågeställningen sett annorlunda ut och dessutom hade frågan ställts på ett helt annat forum ...

Hej på er,

Har sökt men icke funnit, kanske du har svaret på min fråga ...

Jag fotar nu som då ishockey, där det är snabba rörelser och ibland inte alltför bra ljus.

Vilka inställningar rekommenderar du att jag kör med ?
Varför ?

Jag har inte riktigt greppat vilka kombinationer av "Autofokus" som jag skall använda, typ AF-C, Fokuszon, Gruppdynamisk osv osv

Jag använder mig av två typer av objektiv:
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

Tips mottages gärna.

Mvh
Anders

vet inte om det nämdes, men hur som sätt AF'n till AF-on knappen, AF-C, 9 punkter eller 1 punkts fokus (smaksak), vitbalansera manuellt emot isen, kör manuellt med minst 1/500 och största bländare ta lite prov exponeringar och justera ison så exponeringarna ser vettiga ut.

sen håll koll på pucken och spelarna, har vart med om att en vän som duckat en tackling emot där vi stod fick en klubba i huvudet trots att han slängt sig på marken. så var rädd om dig själv.
man är i början lite uppspelt och oförsiktig, sen de viktigaste ha kul och skut tight och croppa tightare :)

din 70-200vr lär kirra biffen, slå på fokuslimitern så blir den lite rappare och slå av vr.

Först och främst tycker jag att det kan vara bra att du skapar dig en speciell inställning för just hockey. I D200 (D300/D3/D700/D3X med flera) finns funktionen att ställa in fyra olika "profiler" för custommenyn. Custommenyn/CSM/pennan är där du styr hur kameran ska fungera. Längst upp i CSM-menyn finns en flik som heter "C, Bank vald" gå in där och skapa dig en ny profil/bank. Som heter "Hockey" t.ex. =)

När grottar vi in oss i inställningarna nder CSMmenyn. De inställningar du gör nu kommer att sparas i den bank/profil du har valt. Som ett tips så kan du trycka på "frågeteckens"-knappen så får du en förklaring för vad inställningen gör, längst ner till vänster på LCD:n ser du om det finns någon info om den inställningen du är på.

Jag rekomendetar dig att kör med AF-C, alltså koninuerlig fokus, det ändrar du j lättast framme till vänster på kameran. Kolla sen vad du har för inställning under flik "a1" i custommenyn (pennan). Där finns tre alternativ som bestämmer hur AF-C-läget ska fungera; 1 att prioritera att antalet bps hålls så högt som möjligt, 2 att kameran prioriterar att hitta fokus innan bilden tas, 3 eller att välja en kombination av dessa två.

"a2" är samma inställning som ovan, fast för AF-S, det kan ju komma lägen du då vill köra med låst foks i stället. Så fundera på hur du vill ha den funktionen inställd.

"a3" har jag satt till 11 zoner.

a4 gäller det gruppdynamiska läget, och det använder jag aldrig så det har jag inte ställt in på ngt speciellt sätt.

"a5" däremot är en viktig inställning. Den bestämmer du hur snabbt kameran ska foksera om när den märker att fokuspunkten ligger på något som är ur fokus. Vill du att kameran ska vara så snabb som möjligt ska den stå på OFF. Inställningen säger alltså hur lång fokusändringsfördröjningen ska vara. =)

"a6" bestämmer om du ska foksera med hjälp av avtryckaren och AF-ON eller bara AF-ON. AF-ON är alltså alltid aktiv.

När det gäller foksväljaren under mittväljaren på baksidan så brukar jag ha den på den nedersta eller den näst nedersta. Jag väljer fokuspunkten själv med mittväljaren själv alltså. Och när det går riktigt fort är det enklast att ha fokuspunkten låst i mitten, eller var man nu vill ha den låst. Enklast att göra detta är helt enkelt att låsa mittväljaren. Sätt fokuspunkten där du vill ha den och skjut ringen som är runt väljaren till "L". Då kan du inte ändra fokuspunkt. =)

När det gäller ISO så går jag aldirg över ISO 1000, sen blir det alldeles för brusigt. Försök hålla ISOt så lågt som möjligt, det beror ju på ljuset i ishallen och vad du vill ha för slutartid.

Och självklart ska du använda din 70-200:a! =D

Lycka till!

Men jag menar, klart du kan få lite guidelines, men sådana inställnings-förslag som du har fått är sånt man själv skulle upptäcka efter 3 minuters test på plats. Och dom förslagen du har fått är exakt sånt jag själv satt här och gissade på att man skulle ha.

Alltså, har man fotat i 28 år så borde man väl kunna lista ut sånt här själv?
Men aja, jag ber om ursäkt om jag är spydig, men ibland förstår jag inte hur folk tänker. :)

Men jag menar, klart du kan få lite guidelines, men sådana inställnings-förslag som du har fått är sånt man själv skulle upptäcka efter 3 minuters test på plats. Och dom förslagen du har fått är exakt sånt jag själv satt här och gissade på att man skulle ha.

Alltså, har man fotat i 28 år så borde man väl kunna lista ut sånt här själv?
Men aja, jag ber om ursäkt om jag är spydig, men ibland förstår jag inte hur folk tänker. :)
Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker att du är spydig.
Gissade du verkligen helt rätt från början?

Det är alltid lätt när man har fått facit från någon som har egen erfarenhet.
Det är inte länge sedan som jag själv fick hjälpa en yrkesfotograf med ca 30 års yrkeserfarenhet.
Nu kom han väldigt nära med sina "gissningar". Nådde dock inte ända fram.
Men han var i alla fall ödmjuk nog att fråga om inställningar.
Detta då han aldrig plåtat just hockey, och över huvud taget väldigt lite sport.

Just ishockey är väldigt lätt att göra misstag på.
Vet att en av Sveriges absolut duktigaste sportfotografer anser att Hockey är det mest svårfotograferade som finns. (

Framför allt är det lätt att tro/förhastat dra slutsatsen att bländarprio är rätt väg att gå. Till de allra flesta andra sporter så är bländarprio en utmärkt lösning).

Men då ögat har en enorm förmåga att anpassa sig, så är det väldigt lätt att missa vad reflexerna i isen ställer till med.
Det är därför mycket vanligt att duktiga fotografer med riktigt bra koll på tekniken missar behovet av helmanuella inställningar.
Kör du bländarprio så är du så gott som garanterad underexponerade bilder.
Ofta så mycket som ett helsteg.

Ett annat nybörjarfel är att tro att det räcker med "långa" slutartider omkring 1/250-1/320. Vilket leder till rejält med rörelseoskärpa.

När jag började att testa på hockeyfotografering så hade jag grymmekoll på förhållandet mellan ISO/bländare/slutartid och även på ljusmätningsmetoder.
Gjorde ändock fel i val av inställning, och missbedömde behovet av korta slutartider. (Hade helt enkelt aldrig fotograferat så snabba rörelser tidigare).

Att det råder missuppfattningar om vad som gäller inställningar för hockey råder det ingen som helst tvekan om.
Jag har sett åtskilliga fotografer som är duktiga på många sätt ha åsikter om just det här.
Åsikter grundade på alla de erfarenheter som de har.
Erfarenheter och kunskaper som är värda stor respekt.
Men deras råd blir helt fel då de ofta helt saknar erfarenhet av hockey eller sport över huvud taget.

Det är mer än en gång som jag sett råd här på FS som är allt annat än bra när det gäller just hockeyfotografering. Nästan alltid från personer som inte har en endaste sportbild i sitt eget album.

Inte min mening att vara sur eller skapa dålig stämning här.
Men det är oerhört irriterande med alla "baksätesförare" utan egen erfarenhet som ska komma med diverse råd, tips och åsikter om sådant de aldrig någonsin ägnat sig åt själva. Att det är så irriterande beror på att råden oftast är direkt felaktiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto