Men jag menar, klart du kan få lite guidelines, men sådana inställnings-förslag som du har fått är sånt man själv skulle upptäcka efter 3 minuters test på plats. Och dom förslagen du har fått är exakt sånt jag själv satt här och gissade på att man skulle ha.
Alltså, har man fotat i 28 år så borde man väl kunna lista ut sånt här själv?
Men aja, jag ber om ursäkt om jag är spydig, men ibland förstår jag inte hur folk tänker.
Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker att du är spydig.
Gissade du verkligen helt rätt från början?
Det är alltid lätt när man har fått facit från någon som har egen erfarenhet.
Det är inte länge sedan som jag själv fick hjälpa en yrkesfotograf med ca 30 års yrkeserfarenhet.
Nu kom han väldigt nära med sina "gissningar". Nådde dock inte ända fram.
Men han var i alla fall ödmjuk nog att fråga om inställningar.
Detta då han aldrig plåtat just hockey, och över huvud taget väldigt lite sport.
Just ishockey är väldigt lätt att göra misstag på.
Vet att en av Sveriges absolut duktigaste sportfotografer anser att Hockey är det mest svårfotograferade som finns. (
Framför allt är det lätt att tro/förhastat dra slutsatsen att bländarprio är rätt väg att gå. Till de allra flesta andra sporter så är bländarprio en utmärkt lösning).
Men då ögat har en enorm förmåga att anpassa sig, så är det väldigt lätt att missa vad reflexerna i isen ställer till med.
Det är därför mycket vanligt att duktiga fotografer med riktigt bra koll på tekniken missar behovet av helmanuella inställningar.
Kör du bländarprio så är du så gott som garanterad underexponerade bilder.
Ofta så mycket som ett helsteg.
Ett annat nybörjarfel är att tro att det räcker med "långa" slutartider omkring 1/250-1/320. Vilket leder till rejält med rörelseoskärpa.
När jag började att testa på hockeyfotografering så hade jag grymmekoll på förhållandet mellan ISO/bländare/slutartid och även på ljusmätningsmetoder.
Gjorde ändock fel i val av inställning, och missbedömde behovet av korta slutartider. (Hade helt enkelt aldrig fotograferat så snabba rörelser tidigare).
Att det råder missuppfattningar om vad som gäller inställningar för hockey råder det ingen som helst tvekan om.
Jag har sett åtskilliga fotografer som är duktiga på många sätt ha åsikter om just det här.
Åsikter grundade på alla de erfarenheter som de har.
Erfarenheter och kunskaper som är värda stor respekt.
Men deras råd blir helt fel då de ofta helt saknar erfarenhet av hockey eller sport över huvud taget.
Det är mer än en gång som jag sett råd här på FS som är allt annat än bra när det gäller just hockeyfotografering. Nästan alltid från personer som inte har en endaste sportbild i sitt eget album.
Inte min mening att vara sur eller skapa dålig stämning här.
Men det är oerhört irriterande med alla "baksätesförare" utan egen erfarenhet som ska komma med diverse råd, tips och åsikter om sådant de aldrig någonsin ägnat sig åt själva. Att det är så irriterande beror på att råden oftast är direkt felaktiga.