Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Storleksförändring i Elements 6.0

Produkter
(logga in för att koppla)

SonOfNorth

Ny medlem
Jag har cirka 1000 bilder i olika storlekar och former, som jag måste göra om till 480x480 pixlar för att kunna publicera på en webbsida.
Hur går jag tillväga för att ändra dom så snabbt och smidigt som möjligt med Elements 6.0.
Tacksam för alla förslag.

Mvh Kent

Jag har cirka 1000 bilder i olika storlekar och former, som jag måste göra om till 480x480 pixlar för att kunna publicera på en webbsida.
Hur går jag tillväga för att ändra dom så snabbt och smidigt som möjligt med Elements 6.0.
Tacksam för alla förslag.

Mvh Kent

Gör en funktionsmakro (action).
Annars kan du ta File - automate - web gallery. Ställ in dina parametrar och så skapas ett webalbum. Sen kan du bara gå och hämta bilderna där dom sparats, och slänga webalbumet.

Kör mest i CS3 men kollade i min PSE 6

Välj Arkiv / Bearbeta fler filer...
Dialogruta se nedan. Här kan du ange en källmapp och en målmapp, samt välja att skala ner bilderna.
På detta sätt kan du skala ner bilderna så att största längd är 480 pixlar. Vill du ha kvadratiska bilder kan jag inte se annat än du själv går in och beskär bilderna, för du vill väl själv avgöra vilken del av bilden som skall synas? Förutsätter att dina bilder inte är kvadratiska från början.

Lycka till!

/Lotta

Bilagor

• Bearb_flera_filer.jpg
    Bearb_flera_filer.jpg
    17.7 KB · Visningar: 104
ANNONS
Götaplatsens Foto