perstromgren
Aktiv medlem
På min D50 är det svårt att fokusera manuellt, frånsett hjälpen med den gröna lampan. Är sökaren på en D90 (eller D80, som väl har samma sökare) så mycket bättre så jag kan använda MF-objektiv?
Per.
Per.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är om det alls är någon vits eftersom manuella objektiv utan CPU inte ger någon ljusmätning med D80 och D90.På min D50 är det svårt att fokusera manuellt, frånsett hjälpen med den gröna lampan. Är sökaren på en D90 (eller D80, som väl har samma sökare) så mycket bättre så jag kan använda MF-objektiv?
Frågan är om det alls är någon vits eftersom manuella objektiv utan CPU inte ger någon ljusmätning med D80 och D90.
Frågan är om det alls är någon vits eftersom manuella objektiv utan CPU inte ger någon ljusmätning med D80 och D90.
Nä, då är det ju ingen fara. Jag kan säga att skillnaden i sökarstorlek mellan D50 och D80 är rätt stor, och D90 har ännu större. Jag hade en D200 som jag tyckte var väldigt svår att fokusera manuellt med, även med utbytt mattskiva. Den har samma sökare som D80.Jo, men det är det väl? Det är ju mycket lättare att få korrekt exponering genom att gaffla, än att få perfekt skärpa. Exponering kan dessutom justeras en smula i efterbehandlingen, vilket inte gäller skärpan, tycker jag.