Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger sökaren på D90 till att fokusera manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
På min D50 är det svårt att fokusera manuellt, frånsett hjälpen med den gröna lampan. Är sökaren på en D90 (eller D80, som väl har samma sökare) så mycket bättre så jag kan använda MF-objektiv?

Per.

På min D50 är det svårt att fokusera manuellt, frånsett hjälpen med den gröna lampan. Är sökaren på en D90 (eller D80, som väl har samma sökare) så mycket bättre så jag kan använda MF-objektiv?
Frågan är om det alls är någon vits eftersom manuella objektiv utan CPU inte ger någon ljusmätning med D80 och D90.

Frågan är om det alls är någon vits eftersom manuella objektiv utan CPU inte ger någon ljusmätning med D80 och D90.

Jo, men det är det väl? Det är ju mycket lättare att få korrekt exponering genom att gaffla, än att få perfekt skärpa. Exponering kan dessutom justeras en smula i efterbehandlingen, vilket inte gäller skärpan, tycker jag.

Per.

Nja, det går väl men det lär inte vara någon större skillnad mellan D50 och D80/90. Själv tyckte jag det var för svårt på min D300 så jag köpte en billig mattskiva med snittbild på Ebay och bytte ut originalskivan. Jag läste någonstans att skärpedjupet på D300:s mattskiva och "gröna pricken" motsvarar f/2,8-3,5 så det säger ju sig själv att det blir svårt att pricka rätt med f/1,4!

Jo, men det är det väl? Det är ju mycket lättare att få korrekt exponering genom att gaffla, än att få perfekt skärpa. Exponering kan dessutom justeras en smula i efterbehandlingen, vilket inte gäller skärpan, tycker jag.
Nä, då är det ju ingen fara. Jag kan säga att skillnaden i sökarstorlek mellan D50 och D80 är rätt stor, och D90 har ännu större. Jag hade en D200 som jag tyckte var väldigt svår att fokusera manuellt med, även med utbytt mattskiva. Den har samma sökare som D80.

ANNONS
Götaplatsens Foto