Annons

Auto-exposure på alla bilder i Aperture?

Produkter
(logga in för att koppla)

emil-s

Medlem
Använder Aperture för att organisera och hantera alla mina bilder. Självklart används det även till RAW-efterbehandling.

Oftast så tar jag rätt bra bilder ( ;) ), så då räcker det ju med att ändra för varje bild manuellt.

Men nu har jag tagit ett större antal bilder medvetet underexponerade för att få kortare slutartider, och tänkte att "ljus kan man fixa senare".

Men hur ändrar man t.ex exponeringen på alla bilder i ett projekt?

Använder Aperture för att organisera och hantera alla mina bilder. Självklart används det även till RAW-efterbehandling.

Oftast så tar jag rätt bra bilder ( ;) ), så då räcker det ju med att ändra för varje bild manuellt.

Men nu har jag tagit ett större antal bilder medvetet underexponerade för att få kortare slutartider, och tänkte att "ljus kan man fixa senare".

Men hur ändrar man t.ex exponeringen på alla bilder i ett projekt?

• Gör dina ändringar på en bild. Kör sedan "Lift" på den bilden, (shift+kringla+C).

•En dialogruta kommer upp. Markera alla de bilder du vill ändra.

• I dialogrutan finns en knapp, "stamp selected images", tryck på den så ändras alla markerade bilder.

Bilagor

• Dump.jpg
    Dump.jpg
    87.8 KB · Visningar: 111
Hmm...kan man göra så ;-)

Nyfiken på hur resultatet blir. Hur mycket underexponerar du? Upplever du stort tapp i bildkvailitet?

Nyfiken på hur resultatet blir. Hur mycket underexponerar du? Upplever du stort tapp i bildkvailitet?

Mja, det är ju upp till var och en att bedömma. I det här läget så anser jag att en brusig bild är bättre än en suddig bild. ;)

Underexponerade kanske 1.5-2 EV, och det mesta blir då bättre. Men visst är det en fullösning.

• Gör dina ändringar på en bild. Kör sedan "Lift" på den bilden, (shift+kringla+C).

•En dialogruta kommer upp. Markera alla de bilder du vill ändra.

• I dialogrutan finns en knapp, "stamp selected images", tryck på den så ändras alla markerade bilder.

Se där ja! :)

Tackar!

Nja, jag underexponerar aldrig för att få snabbare slutartid. Jag tror inte man vinner något på det eftersom bruset ökar lika mycket efter justeringen som om man hade ökat ISO. Nu är jag i den trevliga situationen att jag plåtar med en D3 och då kan jag köra riktigt höga ISO-tal utan att få för brusiga bilder.

Att "stämpla" många bilder kan vara användbart vid t.ex. vitbalans, skärpa färgmättnad m.m.

ANNONS
Götaplatsens Foto