Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Alternativ till Canons svindyra motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Köpte mig ett Canon 85/1,8 för en tid sen och trots att det nästan gjorde ont köpte jag också ett motljusskydd till objektivet. 306 kr på Cyberphoto.

Tråkigt nog tappade jag ganska snart bort den dyra plastbiten och våndades inför att lägga ut över 300 igen.

Efter lite googlande hittade jag ett piratskydd på ebay. http://www.hksupplies.com/ var tydligen säljaren. Köp nu-pris 108 kr inkl frakt från HK. Betalning via PayPal.

Idag kom så plastbiten i brevlådan. Nu har jag alltså inte originalet kvar så jag kan inte jämföra exakt, men i mina ögon är det nya motljusskyddet exakt likadant som Canons original. Till en tredjedel av priset.

Känns bra!

Köpte mig ett Canon 85/1,8 för en tid sen och trots att det nästan gjorde ont köpte jag också ett motljusskydd till objektivet. 306 kr på Cyberphoto.

Tråkigt nog tappade jag ganska snart bort den dyra plastbiten och våndades inför att lägga ut över 300 igen.

Efter lite googlande hittade jag ett piratskydd på ebay. http://www.hksupplies.com/ var tydligen säljaren. Köp nu-pris 108 kr inkl frakt från HK. Betalning via PayPal.

Idag kom så plastbiten i brevlådan. Nu har jag alltså inte originalet kvar så jag kan inte jämföra exakt, men i mina ögon är det nya motljusskyddet exakt likadant som Canons original. Till en tredjedel av priset.

Känns bra!

Tack för tipset! 85:an står högt på önske listan.

mvh
Mikael

Intresssant. Just den gluggen har ett lite speciellt fäste. Har alltid oroat mig för att ett lätt slag slår bort skyddet men hittills, peppar peppar..
Är fästet exakt likadant? Sitter den lika tajt?

Eftersom jag inte har originalet kvar kan jag inte svara tvärsäkert. Jag upplevde att originalet satt lite sisådär, vilket det uppenbarligen också gjorde. Möjligen kan jag ha slarvat när jag monterade det. Piratvarianten sitter nog likadant tror jag.

Nej, inte luden om du med det menar nåt plyschliknande. Plast med matt yta helt enkelt. Men så tror jag det var på originalet också.

Gratis är bäst!
Lite helgpyssel kanske???
http://www.lenshoods.co.uk/

Det där verkade så knäppt att jag var tvungen att prova! Råkade ha ett grått papper med tjockleken 225g/kvm. Så här kan ett gratisskydd alltså se ut, monterad på 50/f1.8II. :) Vad sägs?

Fokusringen rör sig fritt där innanför, så AF funkar fint. Men att ställa in fokus manuellt med fingrarna är inte att tänka på.

Bilagor

• Motljusskydd.jpg
    Motljusskydd.jpg
    10.8 KB · Visningar: 1,014
Jag köper också mina motljusskydd från Hongkong, funkar perfekt och passar perfekt. Fick just ett till min 50 1,4 med posten för 89:-.

Tydligen ska man inte äga en 24-70 2,8 eller en 28-70 2,8 för det motljusskyddet (EW-83F) har ingen av dom två företag ni föreslog..tyvärr.

Däremot finns det andra via eBay och här är ett exempel som jag har handlat av, men ännu inte fått levererat. Han har 99,7 % i omdöme efter mer än 32.000 affärer. Det får man anse är bra nog. *ler*

MVH
Jacob Boman

Det där verkade så knäppt att jag var tvungen att prova! Råkade ha ett grått papper med tjockleken 225g/kvm. Så här kan ett gratisskydd alltså se ut, monterad på 50/f1.8II. :) Vad sägs?

Fokusringen rör sig fritt där innanför, så AF funkar fint. Men att ställa in fokus manuellt med fingrarna är inte att tänka på.
Ingen dum ide' men tyvärr behöver man ju skyddet rätt ofta, helst alltid och då lär inte livslängden på kartong vara helt optimal.

Har du tittat i kartongen? Hur snåla Canon än är så skickar de med motljusskydd till sina L-objektiv i alla fall.

Det är säkert så men nu har jag köpt ett 28-70 och motljusskyddet var trasigt. Alltså INTE ett 24-70 utan modellen innan dvs 28-70 2,8L Den säljs inte längre av Canon utan finns endast begagnad...

Jacob

Kvista över till New York och knalla in på B&H eller R&R (Park Row). Har hittills inte hänt att de inte bara vänt sig om och plockat från hyllan, oavsett vilket motljusskydd jag velat ha.

Resan får du ju på köpet, så att säga! ;-)

B&H har stängt på fredagar.

ANNONS
Götaplatsens Foto