Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya funktioner i nästa LR?
- Trådstartare DavidBerg
- Start datum
joakim d
Aktiv medlem
...
Själv önskar jag mig en bättre skärpefunktion men framförallt en bättre anti-brus-funktion.
...
eller att man kan använda de tredjeparts pluginer som finns för detta i PS direkt i Lightroom istället.
DavidBerg
Aktiv medlem
eller att man kan använda de tredjeparts pluginer som finns för detta i PS direkt i Lightroom istället.
Ja absolut!
Går det att göra den typen av plugins för Lightroom? Jag har inte sett några än så länge.
TrueBluesare
Aktiv medlem
Att man i develop i kolumnen "History" enkelt kan ångra ett steg genom att högerklicka och välja typ "undo". Som det är nu måste man trycka Ctrl+z för att ånga ett steg/en ändring. Det är bara det att när man suttit och klickat omkring på history paletten (för att snabbt jämföra ett steg före/efter) så måste man "ångra" alla dessa klick innan man kan ångra själva steget/ändringen man gjort i bilden.
Anders Östberg
Guest
Jag har inte hunnit lära mig dom som finns redan nu.
andersli
Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en "dagbok" i Lightroom!
Jag har fotat digitalt sen 2003 och har snart 40000 foton i Lightroom, jag börjar få svårt att komma ihåg varifrån allt kommer.
Visst, tags och collections i all ära, men jag skulle vilja kunna associera ett antal bilder med en text, där jag kan skriva lite längre om vad bilderna innehåller.
Sen skulle det ju inte skada om utskrifts-modulen skulle bli mer kraftfull, så att man exempelvis kan göra layout till en fotobok i den.
Jag har fotat digitalt sen 2003 och har snart 40000 foton i Lightroom, jag börjar få svårt att komma ihåg varifrån allt kommer.
Visst, tags och collections i all ära, men jag skulle vilja kunna associera ett antal bilder med en text, där jag kan skriva lite längre om vad bilderna innehåller.
Sen skulle det ju inte skada om utskrifts-modulen skulle bli mer kraftfull, så att man exempelvis kan göra layout till en fotobok i den.
AFJ
Aktiv medlem
Instämmer i önskemålet om Undo i History. Skärpningsfunktionen tycker jag är riktigt bra i senaste versionerna av Lightroom. Möjligheten att zomma till 100% och hålla nere "Alt" när man drar i kontrollerna ger verkligt bra kontroll. Håller med om att brusreduceringen är sisådär.
Önskar mig också gärna:
- Bättre texthantering vid utskrift, så att t ex tvåradiga texter funkar.
- Texthantering även vid export så att man lättare kan lägga till "watermark" eller någon annan text på bilden.
- Kunna filtrera på använd brännvidd.
- Större möjligheter att konfigurera "info overlay"
- Större överensstämmelse mellan möjligheterna i Library filter och smart collections.
- Bättre möjligheter i smart collections så att villkorsrader kan läggas till med AND och OR istället för att bara som nu på alla villkoren.
- Webgalleri utvecklas så att man kan hantera en site med flera album på ett enkelt vis.
- Vinjetteringen efter crop funkar på samma sätt som lins korrigeringen.
- Print till JPG hanterar färgrymder och profiler korrekt.
- Bättre stöd för två skärmar, jag skulle vilja ha mappstrukturen tillgänglig på min sekundära skärm.
- Bättre hjälpfiler.
Och så slutligen att Lightroom får en egen forumdel här på fotosidan - det tycker jag programmet är värt!
Önskar mig också gärna:
- Bättre texthantering vid utskrift, så att t ex tvåradiga texter funkar.
- Texthantering även vid export så att man lättare kan lägga till "watermark" eller någon annan text på bilden.
- Kunna filtrera på använd brännvidd.
- Större möjligheter att konfigurera "info overlay"
- Större överensstämmelse mellan möjligheterna i Library filter och smart collections.
- Bättre möjligheter i smart collections så att villkorsrader kan läggas till med AND och OR istället för att bara som nu på alla villkoren.
- Webgalleri utvecklas så att man kan hantera en site med flera album på ett enkelt vis.
- Vinjetteringen efter crop funkar på samma sätt som lins korrigeringen.
- Print till JPG hanterar färgrymder och profiler korrekt.
- Bättre stöd för två skärmar, jag skulle vilja ha mappstrukturen tillgänglig på min sekundära skärm.
- Bättre hjälpfiler.
Och så slutligen att Lightroom får en egen forumdel här på fotosidan - det tycker jag programmet är värt!
perese
Aktiv medlem
....
Och så slutligen att Lightroom får en egen forumdel här på fotosidan - det tycker jag programmet är värt!![]()
Detta håller jag helt med om, och den behöver vi inte gå över vattnet för att påverka
Anders Östberg
Guest
Ska jag önska något så vore det snabbare uppstart och bättre prestanda överlag.
bstrom
Aktiv medlem
Jag saknar bättre förhandsgranskning i utskriftsdelen i form av tryck-simulering och tryckbarhetsvarning liknande vad som finns i PS. Nog för att man med tiden lärt sig ana när man måste ta en runda till photoshop inför utskrift för att dubbelkolla att bilden kommer gå att skriva ut utan att vissa mättade färger förlorar teckning. Frågan är bara hur man på ett smart sätt löser justeringar av mättnad/färg/etc som är utskrifts-specifika för en viss papper-skrivar-kombination.
eschersprecher
Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja ha en "dagbok" i Lightroom!
Kanske fältet "Caption" i metadata kan vara något? Pröva att öppna Library-vyn, fäll ut fliken "metadata" välj "default","all","quick describe" eller "Large Caption" precis till vänster om där det står "Metadata" (också flera andra förval innehåller Captionfältet). Där kan man skriva in lite längre text, tyvärr vet jag inte den övre gränsen men om det rör sig om en längre roman kopplad till en bild kan man ju så fall kanske lägga in en länk eller skriva dit ett filnamn.
Hoppas det kan vara något!
se också här:
http://www.burren.cx/photo/metadata1.html
AFJ
Aktiv medlem
Kanske fältet "Caption" i metadata kan vara något? Pröva att öppna Library-vyn, fäll ut fliken "metadata" välj "default","all","quick describe" eller "Large Caption" precis till vänster om där det står "Metadata" (också flera andra förval innehåller Captionfältet). Där kan man skriva in lite längre text, tyvärr vet jag inte den övre gränsen men om det rör sig om en längre roman kopplad till en bild kan man ju så fall kanske lägga in en länk eller skriva dit ett filnamn.
Hoppas det kan vara något!
se också här:
http://www.burren.cx/photo/metadata1.html
Är detta vedertagen "standard"? Jag har alltid trott att "Caption" bör hänvisa till den specifika bilden och att "Title" är ett större begrepp som hänvisar till foto tillfället.
Men jag är helt ny på att tagga bilder så jag kan mycket väl vara fel ute.
andersli
Aktiv medlem
Kanske fältet "Caption" i metadata kan vara något?
Både ja och nej...
Problemet är att det rör sig om en kommentar för en enskild bild, jag är ute efter att beskriva ett fototillfälle (eller en stad etc.) och sedan knyta ett antal bilder till detta.
Om jag ska använda Caption-fältet så måste jag hitta på ett system för att synkronisera dessa.
Dessutom så skulle jag vilja ha någon möjlighet att se mina kommentarer i någon typ av tidslinje, så att jag lätt kan gå mellan dessa.
Hmm, kanske dags för mig att lära mig Lightrooms plugin-interface och hacka ihop detta själv?
joakim d
Aktiv medlem
...
Problemet är att det rör sig om en kommentar för en enskild bild, jag är ute efter att beskriva ett fototillfälle (eller en stad etc.) och sedan knyta ett antal bilder till detta.
I library modulen kan du använda Sync Metadata för att uppdatera metadata fält, däribland Caption, för flera bilder på en gång.
perese
Aktiv medlem
Både ja och nej...
Om jag ska använda Caption-fältet så måste jag hitta på ett system för att synkronisera dessa.
Dessutom så skulle jag vilja ha någon möjlighet att se mina kommentarer i någon typ av tidslinje, så att jag lätt kan gå mellan dessa.
Hmm, kanske dags för mig att lära mig Lightrooms plugin-interface och hacka ihop detta själv?
Det jag "tror" du vill göra är att skapa en "fotoblogg" inne i LR. Tror att den funktionen inte är lätt, speciellt att få till texten till ett tema för en samling bilder. Samlingen är nog ingen svår grej, collections och smart collections kan skapa detta, men som du indirekt säger, inte helt perfekt.
Skulle jag vara dig, skulle jag kolla på en fotoblogg, installera den på din egen pc (eller på ett webhotell och visa andra dina upplevelser). Ex finns http://www.pixelpost.org/, som även har en plugin till LR http://www.pixelpost.org/extend/addons/adobe-photoshop-lightroom-export-plugin/. Då kommer du att kunna uppnå det mesta, dock inte kanske tidslinjen, men den kanske du kan hitta en plugin eller utveckla själv
Mvh Peter