Annons

Kalibrering av Skrivare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Nu har jag pillat med att få skrivaren att skriva ut färgerna på datorn. Men det verkar helt jävla hopplöst. Har suttit sedan 12 idag och nu har jag gett upp lite.

Sökte runt i forumet och läste om profiler osv. Kalibrerade min eizo S2231w med en spyder3. Valde den profilen i Print Fönstret. Slog av färgkorrigeringen.

Nu har jag valt nästan alla profiler i photoshop och det blir INGEN skillnad alls. Färgerna är fortfarande väldigt kalla och inte alls som på skärmen.

Nu har jag pillat med att få skrivaren att skriva ut färgerna på datorn. Men det verkar helt jävla hopplöst. Har suttit sedan 12 idag och nu har jag gett upp lite.

Sökte runt i forumet och läste om profiler osv. Kalibrerade min eizo S2231w med en spyder3. Valde den profilen i Print Fönstret. Slog av färgkorrigeringen.

Nu har jag valt nästan alla profiler i photoshop och det blir INGEN skillnad alls. Färgerna är fortfarande väldigt kalla och inte alls som på skärmen.

Din skärmprofil ska inte ge rätt resultat. För det första, vad har du för skrivare, för operativsystem och för papper? Vad skriver du ut från för program?

Stefan

Din skärmprofil ska inte ge rätt resultat. För det första, vad har du för skrivare, för operativsystem och för papper? Vad skriver du ut från för program?

Stefan
Windows XP
Canon Pixma IP5300
Canon Photo Paper Pro
Skriver ut från Photoshop cs4

Nu har jag bara profilerat skärmen och inte riktigt kalibrerat det eftersom jag inte har hittat på hur jag upgraderar min spyderpro till Elite.

Windows XP
Canon Pixma IP5300
Canon Photo Paper Pro
Skriver ut från Photoshop cs4

Nu har jag bara profilerat skärmen och inte riktigt kalibrerat det eftersom jag inte har hittat på hur jag upgraderar min spyderpro till Elite.

Då är den normala gången att du lägger in skrivarprofilen i Photoshops utskriftsdialogruta. Sedan avaktiverar du färghanteringen i Canons drivrutin. Ett annat alternativ är att du installerar Canons plug-in, så att du skriver ut via Export-menyn istället. fungerar ofta bättre, eftersom alla inställningar finns på ett ställe.

Stefan

Jag får intrycket att du inte riktigt greppat vad profilering innebär. Om jag har fel så kan du strunta i mitt inlägg och se det som OT :).

Annars: Du måste skilja på skärmprofilering och utskriftsprofilering. Vad du har gjort är att profilera din skärm. Du har alltså inte profilerat skrivaren tillsammans med valt papper. Varje papperskvalitet måste dessutom profileras med din skrivare. Två vägar finns: Uppgradera till elite versionen av din Spyder för att kunna läsa av utskrivna färgprover från just din skrivare och valt papper.

Alternativ två är billigare men inte alltid lika exakt: Tillverkarna har "alltid" tagit fram profiler för sina produkter såsom din skrivare och papper. De följer ibland med vid köpet men oftast hittar du dem på papperstillverkarens hemsida. I ditt fall Canon. Canon har inte de mest logoska namnen på sina profiler så du får leta runt lite för att hitta vilken du skall använda. Kommer tyvärr inte ihåg just nu vad du kan hitta dem eller vad de heter. Det är denna profil du skall ange i PS som skrivar/pappersprofil, inte din skärmprofil......

ANNONS
Götaplatsens Foto