Annons

Hur använder man knappen för skärpedjupskontroll?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag testade igår knappen för skärpedjupskontroll på 5DM2, men ser ingen skillnad i sökaren. Jag kan inte heller läsa mig till hur man skall använda denna knapp i användarhandboken, så jag behöver nu hjälp med hur den skall användas.

Normalt sett så ska ju kameran blända ned till den bländare du ställt in om du använder en dylik knapp, men jag kör ju inte med en kamera från den mörka sidan. :) Har du inte ställt in en bländare som är mindre än den maximala (lågt tal dvs) så kommer du förstås inte att se någon skillnad.

Om du bländat ner så bör sökaren bli mörkare och om du tittar noga så kommer du att se att även skärpedjupet har förändrats. För att testa kan du prova fokusera väldigt nära och därefter blända ner. Då bör bakgrunden framträda mer eller mindre tydligt, beroende på om du håller in eller släpper knappen.

Tyvärr är sökaren i dagens systemkameror inte någon höjdare, vilket gör att det är svårt att bedöma skärpedjupet i sökaren.

Micke.

Tack för alla svar. Det var ju riktigt användbart. Jag hade fått för mig det var tvärtom och testade med f2.8 och då händer ju naturligtvis ingenting när jag trycker på knappen.

Man ser resultatet mycket tydligt i sökaren.

Om det verkligen sitter på sökarskivan ser man det även innan man bländar ner. Men det är riktigt att damm som inte sitter exakt på skivan syns bättre när optiken är nerbländad.

ANNONS
Götaplatsens Foto