Annons

vilket zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
hej jag undrar vilken zoom objektiv som passar bäst med 5 d mark 2 . börjar med tamron 28-75 2,8 eller canon 24-70 2,8 L eller 24-105.4L
om ska fota mest människör typp mode bröllop och även porträtt. tacksam för svar.

Det beror på hur nära du vill kunna stå, hur långt bort du vill kunna stå, hur mörkt du vill kunna fota i, hur mycket brus du kan ha i bilderna, hur stabil du är på att fota med lite längre slutartider och hur mycket pengar du kan lägga. När du har vägt dessa kriterier mot varandra och kommit fram till vad som är viktigast, då kan du få ett snabbt enkelt svar. De passar nämligen lika bra på en 5DMII, men olika bra för olika personer.

tack för svar

jo det sant det du säger. Det jag är ute efter en som funkar i de flesta situatiner jag fotar mest i studio eller i kyrkan samt på koncerer ibland brus är ointe kul alls men det går att göra med cameran. jag har tamron 28-75 2,8 d en funkade bra med 5 d men undrar om den funkar med 5d mark 2 bra eller är det så att den cameran kräver bara L optik ?

Det beror på hur nära du vill kunna stå, hur långt bort du vill kunna stå, hur mörkt du vill kunna fota i, hur mycket brus du kan ha i bilderna, hur stabil du är på att fota med lite längre slutartider och hur mycket pengar du kan lägga. När du har vägt dessa kriterier mot varandra och kommit fram till vad som är viktigast, då kan du få ett snabbt enkelt svar. De passar nämligen lika bra på en 5DMII, men olika bra för olika personer.

jo det sant det du säger. Det jag är ute efter en som funkar i de flesta situatiner jag fotar mest i studio eller i kyrkan samt på koncerer ibland brus är ointe kul alls men det går att göra med cameran. jag har tamron 28-75 2,8 d en funkade bra med 5 d men undrar om den funkar med 5d mark 2 bra eller är det så att den cameran kräver bara L optik ?
Tycker du ska dumpa 24-105/4 från listan. Sen om 24-70 är värt pengarna kan du bara avgöra själv genom att läsa jämförelser mellan de två på fullformatkameror. Här kan du läsa en test av tamron 28-75/2,8 på just 5DMII. ;) http://www.photozone.de/canon_eos_ff/418-tamron_2875_28_5d Om du drar upp ISO för mycket på kameran så försvinner ändå den absoluta tokskärpan, så då är frågan om du i de situationerna har nytta av en eventuell marginell skillnad i kvalitet på objektiven. Men i dagsljus med porträtt som ska förstoras till 70x50 så kan nog en skillnad ses. Vad är viktigast? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto