Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektivbrist
- Trådstartare Håkan Bråkan
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Så här skrev en person idag på ett amerikanskt fotoforum, så sant, så sant, antagligen svaret på frågan.
Millions of people who never would have paid $400 for a 35mm film camera are now buying thousand dollar cameras and two, three, four and even more lenses, including the silly-priced ones.
So manufacturers are struggling to supply the pipeline, all around the world.
Millions of people who never would have paid $400 for a 35mm film camera are now buying thousand dollar cameras and two, three, four and even more lenses, including the silly-priced ones.
thejejk
Aktiv medlem
Enligt vad jag har läst på utländska forum tycker jag det verkar som att en del Canon-objektiv har börjat komma i lager igen i USA, så förhoppningsvis blir det snart likadant här.
Får hoppas på det!
thejejk
Aktiv medlem
Så här skrev en person idag på ett amerikanskt fotoforum, så sant, så sant, antagligen svaret på frågan.
Det är nog sant, men förändringen har inte kommit över en dag, så produktionen borde kunnat anpassas. Nikon verkar fixa det bättre? Dessutom borde väl den globala krisen satt sina spår i motsatt riktning på efterfrågan.
Ravestream
Aktiv medlem
Det är nog sant, men förändringen har inte kommit över en dag, så produktionen borde kunnat anpassas. Nikon verkar fixa det bättre? Dessutom borde väl den globala krisen satt sina spår i motsatt riktning på efterfrågan.
förlåt men jag kan inte låta bli.. Så klart Nikon gör det bättre, som allt annat
Skämt o sido så såg jag tråden på förstasidan och inte att den låg under canonobjektiv delen utan läste på då man funderar lite då man hoppas på kunna handla objektiv snart och vill så klart det ska finnas (till vettigt pris)
Klart det kommer fler igen, det är ju att sälja dom tjänar på.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
förlåt men jag kan inte låta bli.. Så klart Nikon gör det bättre, som allt annat
Skämt o sido så såg jag tråden på förstasidan och inte att den låg under canonobjektiv delen utan läste på då man funderar lite då man hoppas på kunna handla objektiv snart och vill så klart det ska finnas (till vettigt pris)
Klart det kommer fler igen, det är ju att sälja dom tjänar på.
Vi canonister får väl skämta tillbaka och säga att det inte är en slump att Nikkorobjektiven finns på lagret, medan Canonoptiken säljs slut direkt och inte finns att köpa.
laan
Aktiv medlem
De klantade ju sig rejält i höstas då de beslutade sig för att minska sin kapacitet istället för att öka den.
Att det skulle bero på att handlarna inte vågar ligga med lager som någon skrev är bara trams. De hamstrar snarare för att få så mycket som möjligt innan nästa eventuella prishöjning.
Att det skulle bero på att handlarna inte vågar ligga med lager som någon skrev är bara trams. De hamstrar snarare för att få så mycket som möjligt innan nästa eventuella prishöjning.
lars2
Avslutat medlemskap
“Millions of people who never would have paid $400 for a 35mm film camera are now buying thousand dollar cameras and two, three, four and even more lenses, including the silly-priced ones.
So manufacturers are struggling to supply the pipeline, all around the world.”
Canons vinst störtdök sista kvartalet 2008. Den enskilt största minskningen i svensk BNP var lagersaldot.
De svensk analytikerna spådde minskad BNP med 2% för 2009, finns de som nu säger att det kommer att bli värre än så. OECD förutspådde en global BNP minskning med närmare 3% under 2009, den globala arbetslösheten upp med 60%. Världsbanken har varit något mildare och spår ”endast” knappt 2% minskning. WTO har förutsått en minskning i världshandeln med 9% under 2009, värsta fallet på 80 år. I början av mars hade Kina haft 5 månader i rad med fallande FDI (Foreign direct investment), 26% fall bara under januari och Februari. Osv , osv.
Så kameratillverkarna går mot strömmen, tillåt mig tvivla att den typen av folklig lyxprodukt går så lysande att tillverkarna har svårt att klara efterfrågan. Förvisso verkar det som Canon stått på bromsen lite väl hårt.
blowerpow
Aktiv medlem
Förra året steg ju yenen 50% mot euron, vilket innebar att canon europa skulle vara tvungna att höja priserna med 50% för att behålla sina marginaler. Detta i kombination med finanskrisen med påföljande osäkerhet om hur stor efterfrågan skulle bli 2009, gjorde att man valde att dra ner beställningarna radikalt och i stället satsa på att sälja slut det man hade på lager. Samtidigt hoppades man på att yenen skulle försvagas igen så att man kunde beställa till bättre priser 2009. Detta har nu i alla fall delvis inträffat, yenen har tappat ganska mycket i år.
Hur som helst är gluggarna på ingång. Kommer att börja levereras ut till svenska butiker under nästa vecka.
Hur som helst är gluggarna på ingång. Kommer att börja levereras ut till svenska butiker under nästa vecka.
Omar
Aktiv medlem
Hej
Intressant läsning om kamera/objektiv marknaden och mycket spekulationer
http://www.lensrentals.com/news/2009.04.24/state-of-the-slr-industry-2009
Mvh
Omar
Intressant läsning om kamera/objektiv marknaden och mycket spekulationer
http://www.lensrentals.com/news/2009.04.24/state-of-the-slr-industry-2009
Mvh
Omar
Forslund
Aktiv medlem
Problemen fortsätter.. Jag beställde ett objektiv häromdagen hos en av de största återförsäljarna. Det finns kunder som köat sedan i januari till det objektivet. FIck istället hadla av en datorhandalre. Inte så kul, men jag fick mitt objektiv inom 24 timmar. Även ett så vanligt objektov som 24-70 skulle vara svår att få tag på enligt säljaren.
Det förklarades av canon med att man prioriterar kvalitet istället för kvantitet, tillverkiningen går inte att skynda på.
Canon har helt klart förlorat matchen mot Nikon när man inte ens kan leverera de vanligaste gluggarna samma dag till kund
Det förklarades av canon med att man prioriterar kvalitet istället för kvantitet, tillverkiningen går inte att skynda på.
Canon har helt klart förlorat matchen mot Nikon när man inte ens kan leverera de vanligaste gluggarna samma dag till kund
Omar
Aktiv medlem
Hej
Tråkigt att vänta, tyvärr har det ofta varit lika dant på Nikon sidan, dvs svårt att få tag i objektiv.
Mvh
Omar
Forslund
Aktiv medlem
Ok. Kul (för en canonägare) att höra
. Har en kompis som är fotograf på scanpix. hHan har alltid kört Canon men de började få problem att leverera till honom inom två dagar som han var van vid, då sålde han och gick över till Nikon (Fanns iofs fler skäl till det). De levererar deras vanliga proffsgluggar samma dag. Men sen säger han också att Nikon är väldigt duktiga på att få över fotografer från canon med bla bättre service till sina proffskunder. Kanske är det som gör att vi dödliga har svårt att få våra saker?
Omar
Aktiv medlem
Hej
Det svänger nog lite vad både Canon och Nikon har i lager.
Om man tittar på vad Nikon har i lager?, tror i alla fall det är lagret hos Nikon i Sverige så är det flera gluggar de inte har i lager, men det är ju möjligt att de kan snabb beställa från tex ett Nikonlager i Europa.
Så det låter tveksamt om de skulle kunna skicka en glugg med leverans på en dag om de inte har de i lager. Hur det ser ut i butik vet jag ej.
Tex Nikon 24-70mm som är en populär proffsglugg finns inte i lager hos tex Nikon, Scandinavianphoto, Hegethorns
Tittar man på Nikonstore, så är det många gluggar de inte har i lager, säkerligen liknande hos Canon i Sverige.
http://www.nikonstore.se/Product/SectionList.aspx?s=17876
http://www.nikonstore.se/Product/SectionList.aspx?s=8333
Mvh
Omar
Det svänger nog lite vad både Canon och Nikon har i lager.
Om man tittar på vad Nikon har i lager?, tror i alla fall det är lagret hos Nikon i Sverige så är det flera gluggar de inte har i lager, men det är ju möjligt att de kan snabb beställa från tex ett Nikonlager i Europa.
Så det låter tveksamt om de skulle kunna skicka en glugg med leverans på en dag om de inte har de i lager. Hur det ser ut i butik vet jag ej.
Tex Nikon 24-70mm som är en populär proffsglugg finns inte i lager hos tex Nikon, Scandinavianphoto, Hegethorns
Tittar man på Nikonstore, så är det många gluggar de inte har i lager, säkerligen liknande hos Canon i Sverige.
http://www.nikonstore.se/Product/SectionList.aspx?s=17876
http://www.nikonstore.se/Product/SectionList.aspx?s=8333
Mvh
Omar
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Det verkar lätta en aning, var förbi på Fotokungen på Söder idag, de hade t ex 16-35/2.8 och den undflyende och mytomspunna 135/2.
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Vad jag ville få fram är att jag misstänker att tillverkarna sitter på stora lager med produkter för proffsen som de inte säljer till oss dödliga. Inget konstigt med det..?
Tror inte det. Eventuellt styr man om lite när prylar väl kommer för att göra storkunderna glada, kanske finns det lite lånegluggar etc. Men lager, nej. Man vill minska på lagren idag, inte öka dom.
bushmaster
Aktiv medlem
Är det någon som har en aning om varför priserna höjs? Det är väl onödigt
Teoretiskt sätt så borde väl priserna sjunka nu i finanskrisen, eller har jag helt fel?
Dollarn har ökat med 30% mot kronan så enkelt är det!
Mvh
Mats