Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart i halva bild D700

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
När jag plåtar med studiobelysning på slutartid 400 och snabbare blir nedre halvan av bilden svart, går jag till slutare långsammare försvinner det... är det fel i kameran?
någon som vet

Problemet beror på att du har för snabb slutartid. Högst synkhastigheten på en D700 är vad jag minns 1/250 sekund. Så välj en slutartid som är 1/250 sekund eller långsammare (jag rekomenderar 1/125 sekund). Det är ingen risk för oskärpa då blixten har en väldigt kort belysningstid.

Anledningen till att halva bilden blir svart, är vid din slutartid (1/400 sekund) är inte hela sensorn exponerad för ljuset.

-- Nicke

När jag plåtar med studiobelysning på slutartid 400 och snabbare blir nedre halvan av bilden svart, går jag till slutare långsammare försvinner det... är det fel i kameran?
någon som vet

Det är synkningen mellan slutare och blixt. Blixten hinner helt enkelt inte med förrän slutaren stänger. /FW

Niklas var snabbare. /FW

slutaren

Trodde detta men antog då att det skulle vara svart i form av lamellerna efter slutaren o inte mörkt endast längst ner.. fotar ju inte på 500 med studiobelysningen, mest ett test och trodde kameran gått sönder..tack för svar

Trodde detta men antog då att det skulle vara svart i form av lamellerna efter slutaren o inte mörkt endast längst ner.. fotar ju inte på 500 med studiobelysningen, mest ett test och trodde kameran gått sönder..tack för svar

Blixtsynctiden är den kortaste tid som HELA sensorn är synlig. Vid kortare tider har den andra lamellen börjat stänga innan den första öppnat klart. Vid riktigt korta tider är det bara en smal springa öppen.

(hoppar medvetet över att DSLR också kör elektronisk slutare på riktigt korta tider)

Blixtsynktiden på 1/250s som Nikon D70 hade saknar jag ...när man fotar i dagsljus är 1/125 inte så bra.

Korrigering: D70 och D700 är bägge ett steg snabbare än jag skrev.

Senast ändrad:
Vad man lär sig

Ingen hejd på vad man kan lära sig här på forumet.. och gratis är det..

D700 har ingen elektronisk slutare. Den mekaniska ridåslutaren används i alla lägen.

Ingen av Nikons DSLR med CMOS-sensor har elektronisk komplementslutare.
De enklare DSLR med CCD-sensor har den lösningen för att det tillåter en billigare slutare.

D700 har ingen elektronisk slutare. Den mekaniska ridåslutaren används i alla lägen.

Ingen av Nikons DSLR med CMOS-sensor har elektronisk komplementslutare.
De enklare DSLR med CCD-sensor har den lösningen för att det tillåter en billigare slutare.

Jag hade bestämt för mig att D70-körde med elektronisk OCH mekanisk på kortare tider men jag har väl fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto