Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på att bli uppringd av Nordic Ace telesäljare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Startade enskild firma vid årsskiftet och blev raskt uppringd av Partillebaserade företaget Nordic Ace som ville göra en professionellt utformad hemsida åt mig alldeles gratis, mot att de fick använda mig som referens för andra kunder.

Jag sade bestämt nej, det lät alldeles för bra för att vara sant.
( Förslaget lät dessutom bekant, och en snabb koll bekräftade att de ringer från samma telefonnummer som Ace Online, som Robert Aschberg gjort ett inslag om i Insider. )
Efter en tid blev jag uppringd av en ny säljare från samma företag, i samma ärende. Nytt bestämt NEJ!

Idag blev jag uppringd för femte gången av en telesäljare från Nordic Ace, trots att jag sagt bestämt nej alla de tidigare fyra gångerna. De senaste tre samtalen har kommit med ca två veckors intervall.
De tre senaste gångerna har jag ifrågasatt vad tusan de håller på med, om de inte har nån koll på tidigare kontaktade möjliga kunder som tackat nej, och isf varför. Det har de alltså inte, får jag till svar, eftersom ett sånt kundregister skulle vara alldeles för dyrt. Killen idag mumlade om "nån miljon".

Vad tror Ni om detta?
Är det nån taktik från företaget att medvetet ringa upprepade gånger. Eller är de faktiskt så nonchalanta att de saknar register på uppringda samtal? Kan det finnas nån annan anledning? Är det någon mer än jag som är drabbad, av detta eller annat företag i liknande ärenden?
 

tgr

Aktiv medlem
Det är såklart jättemånga som är drabbade.
Jag har själv tröttnat och bytt till iptelefoni och installerat en egen telefonväxel med svartlistning av sådana nummer.

http://www.trixbox.org/
 

Fiskfan

Aktiv medlem
Det är såklart jättemånga som är drabbade.
Jag har själv tröttnat och bytt till iptelefoni och installerat en egen telefonväxel med svartlistning av sådana nummer.

http://www.trixbox.org/
Toppenidé..... Jag har också en liknande lösning hemma, men har valt att inte svartlista säljarna, ännu....

Kolla den här tråden om ni vill ha lite tips och insperation hur ni ska göra :)

http://www.voip-forum.se/forum/showthread.php?t=194&highlight=svartlista
 

pgx

Aktiv medlem
Lägg på luren, det finns ingen anledning att vara artig och lyssna eller säga nej tack.
 

Valein

Aktiv medlem
De har ringt ett flertal gånger till mig med och varje gång har jag artigt men bestämt bett dem dra till varmare trakter och aldrig nånsin ringa mig igen.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
känner igen det där

Men i vårt fall var det ett telebolag som tyckte vi skulle byta, de ringde minst en gång om dagen, vi sa nej varje gång, när de ringde för typ 7:e eller 8:e gången så bad jag dem sluta ringa till oss och sa att ifall de ringde igen så skulle jag anmäla dem för trakasserier. Sen dess har de inte ringt.
 

Valein

Aktiv medlem
De har ringt ett flertal gånger till mig med och varje gång har jag artigt men bestämt bett dem dra till varmare trakter och aldrig nånsin ringa mig igen.
Besvarar mig själv ;)
Behöver jag tillägga att ovanstående taktik fungerar skitdåligt när det gäller företag som Ace?
 

kaspis

Ny medlem
Amen snälla någon, sluta lipa för helvete. Det är ett jobb, försäljning finns överallt. Sluta gnälla och ta tag i era liv istället.
 

kaspis

Ny medlem
Du får väl tro vad du vill, har ingen relevans. Säljföretag är säljföretag, blir så less på allt gnäll. Har ni inget vettigare att lägga eran kraft och energi på, något positivt kanske?
 

Valein

Aktiv medlem
Du får väl tro vad du vill, har ingen relevans. Säljföretag är säljföretag, blir så less på allt gnäll. Har ni inget vettigare att lägga eran kraft och energi på, något positivt kanske?
Ifall du nu representerar Ace, vilket jag nu är ännu mer övertygad om, så gör du ett väldigt dåligt jobb. Det är inte så att du ökar vårt företroende för detta företag.

Kanske Ace skulle fundera på att skaffa en PR person som för företagets talan i officiella sammanhang; en person som kan övertyga oss om företagets förträfflighet och att de inte lurar företag att ingå i fleråriga "samarbetsavtal" som är mer eller mindre omöjliga att säga upp. Att de faktiskt levererar vad de lovar. Att de inte tar ut skyhöga kostnader för tjänster som av professionella aktörer kostar betydligt mindre samt att de inte hotar kunder som försöker byta till någon annan leverantör. Att de respekterar när en tilltänkt "partner" ber dem att inte återkomma. Att de faktiskt använder en partner som referens och att detta leder till den tillströmning av nya kunder och jobb som de så fint utlovar och som enligt deras säljare man inte har råd att avstå från...
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har lekt med tanken att driva med försäljarna som ringer mig. Antingen att låtsas ha vild sex med någon samtidigt som jag pratar i telefon. Och "vild" i detta sammanhang betyder att skalan _börjar_ med piskor, elchocker, läder, nitar och kedjor, och slutar någonstans långt bortom mina vildaste fantasier... Om jag bara kan få till ett scenario skruvat nog (gärna med bakgrundsljud) kan det vara kul att testa på nästa försäljare som ringer. Det roliga ur min synvinkel är att försäljarna troligen har stränga order att under inga omständigheter vara den som lägger på luren. Han/hon måste alltså lyssna på allt ljud som kommer från min ända av samtalet...

Jag har dock kommit på att det finns en sak som kan fungera effektivt, om man har det inom sig: en ordentlig sjuhelvetes utskällning. Jag hade problem med att få betalt av en tidigare arbetsgivare, och det slutade med ett telefonsamtal till chefen där jag inte gjorde mycket mer än skrika och gorma. Så fort chefen försökte styra samtalet åt något håll jag inte ville blev han hårt, brutalt och oundvikligt avbruten av en röst i 100dB. Tio minuter senare loggade chefen in på sitt eget bankkonto och förde över min lön.

Jag ansåg att mina chanser att jobba något mer åt denna arbetsgivare i framtiden var tämligen små, så för min del spelar det ingen roll att jag bränt bron och sprängt brofundamenten. Men när det gäller en telefonförsäljare har man inget att förlora, annat än den normala rösten. Och så länge försäljaren inte lägger på är det bara att fortsätta skrika och skälla. Oavsett vad han/hon föreslår så skall man kritisera det hårt, skoningslöst och med så hög röst man kan. Under samtalet kan man ju ställa den provokativa frågan "Har du inte lagt på än, din idiot?" Om min teori att försäljarna inte _får_ lägga på först är det bara att fortsätta så länge man orkar (eller tycker att det är kul). Det borde också vara effektivt att fråga om man skall komma till deras kontor personligen och skriva på ett papper att man inte vill ha deras tjänster/produkter, om man har skrikit och skällt nog.

(En liten utvikning, för att förklara hur hårt jag tycker man kan skälla/skrika när man blir uppringd: tänk er en drillsergeant i armén, ökänd för att vara skrikig. Tänk er sedan en värnpliktig som kan skrika och gorma så mycket åt drillsergeanten att han blir likblek inför den verbala attacken. Skrik mer än så...)
 
ANNONS