Annons

Kameraköp med tillbehör eller "sagor för godtrogen kund"

Produkter
(logga in för att koppla)

tuulikki

Medlem
Detta hände mig. Har kopierat det mail jag skickade till Fotohörnan som en sammanfattning när jag äntligen hade fått allt levererat. Har uteslutit namnen och använt endast initialer då det företaget och inte personerna som detta gäller.

2005-12-08 Jag skrev ett sammanfattande mail till Fotohörnan:

****************************'
Hej H och J,
Har precis fått trådutlösaren i min hand, 7 veckor minus 1 dag från den dagen jag hämtade och betalade kameran mm. och 7 veckor och 3 dagar sedan H enligt mailet nedan beställde den. Kartongen som den kom i var ganska tilltufsad men fjärren fungerade. Hade kanske varit en god idé att stoppa den i ett bättre emballerat kuvert.

On Tue, 25 Oct 2005 13:55:33 +0200, H wrote:
[...]
Jag beställer fjärren åt dig och gör iordning en order på dig. För att kunna ordna allt i förväg skulle jag uppskatta adressuppgifter till dig, då är allt förberett till dess du kommer.
/h

Under vecka 44 ringer jag både i början och i slutet på veckan, men fjärren har inte kommit. Ringer igen under vecka 45 och 46 och då förklarar J att Minolta har hållit på att flytta sitt lager och inte kunnat leverera någonting.

den 25:e november mailar jag och får svar från J:
Hej Hilpi.
Vi har som sagt var sjukdomar samt att vi precis kom hem från en mässa som vi stod på i Stockholm, så vi har haft häcken full med grejer som fortfarande inte har fixat till. Jag ringer Minolta på Måndag och kollar vad som hänt med din trådutlösare.
Fotohörnan-Swefo AB
Box 183
901 05 UMEÅ
J
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Hilpi [...]
Skickat: den 25 november 2005 11:31
Till: [email protected]
Ämne: Trådutlösaren till min Dynax 5D
Hej J,
Det är nu precis 4 veckor sedan jag hämtade min 5D hos er, […]
Även om Minolta har haft leveransproblem (du nämnde ju att de flyttade sitt lager) så tycker jag att ni borde ha fått trådutlösaren vid det här laget.
Är den på gång?
[...]
Jag ser fram emot min trådutlösare i det snaraste....
[…]
/Hilpi

Jag hör ingenting från J så onsdagen 30/11 mailar jag J och frågar hur det gick med samtalet på med Minolta - men får inget svar.

Torsdag den 1/12 ringer jag J och frågar igen. J säger att det har varit problem med leveranser från Japan till Tyskland och leveranserna vidare till Sverige. Jag är mycket besviken och frågar om jag kan hoppas att få fjärren till före jul ens vartill J svarar att han hoppas på det men kan ingenting lova.

I ren desperation ringer jag till Minolta för att höra hur de har med leveranser. Jag relaterar mina konversationer med J och de förstår ingenting! Enligt dem så är fjärren ett standardtillbehör som de ALLTID har i lager. På sin höjd kan det ta en eller ett par dagar från Tyskland, men i regel finns den alltid på hyllan.

Personen jag talar med kollar med order direkt medan vi talar och visst finns fjärren där för omedelbar leverans. Folk på Minolta blir också bestörta då de hör hur länge jag har fått vänta på fjärren, som jag dessutom redan hade betalat.

Jag ringer direkt tillbaka till J som lovar att omgående beställa fjärren. Jag bad att han skulle ordna så att den skickas direkt till mig, så jag skulle slippa ytterligare förseningar, men se, det skulle inte gå.

Det skulle bli krångligt med extra frakt och Minolta skulle inte gilla att skicka så.
Som jag ser det är detta rent nonsens. Alla företag har möjlighet att skicka en vara till en leveransadress och skicka fakturan till en annan. Detta har jag gjort i mitt arbete och tagit emot likaså. Den goodwill-gesten hade jag väntat mig från er sida.

Kameran trivs jag alldeles utmärkt med. Den är precis det jag hade önskat mig. Har börjat fotografera i Raw-format och då kom program för Raw-konvertering på tal. Janne nämnde att ni skall sälja Capture 1 och att den skall kosta 1000 kr hos er. Jag har ingen aning om detta är ett bra pris eller inte. Har inte haft tid att kolla sådant. Men oavsett bra pris eller inte, får jag nog låta detta vara. Vågar inte riskera en "flerveckors" leverans en gång till.

Jag valde att köpa kamerautrustningen från er för att jag hade fått ett intryck att ni var kunniga, seriösa och engagerade. Det intrycket har onekligen fått sig ett törn. Det hade ju bara behövts ett telefonsamtal redan på ett tidigt stadium och inget av detta strul hade behövt inträffa. Låt det inte hända igen.

Hälsningar
Hilpi
****************

Så långt mitt mail. Alla kan göra fel och glömma. Det är ingenting att göra stor affär av. Det hade varit enkelt att bara säga:"Vi är ledsna, vi har totalt glömt bort detta. Nu fixar vi allt på momangen." och saken hade varit ur världen. Istället serverade man mig diverse krystade ursäkter och "sagor"...

Man har inte heller besvärat sig att ens framföra en ursäkt eller besvara mitt mail. En sådan arrogans hade jag inte väntat mig.

Jag kan inte heller låta bli att fundera vad som hade hänt om jag inte hade ringt till Konica Minolta den 1/12. Hur länge hade jag fått vänta på fjärren i så fall? En månad, två, tre, fyra, fem... kanske inte alls fått den till slut?

Tråkigt att förlora förtroendet för ett företag som man hade trott gott om.

/Hilpi
 
ANNONS