Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta namn på mappar i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag byter namn på mappar i LR (genom att högerklicka på markerad mapp ... i mac) beter sig mapparna konstigt.

Allt set OK ut ända tills jag vill synkronisera mappen. Efter att ha bytt namn på mappen har jag provat att synkronisera (höklicka välj: synkronisera mapp ...) och då börjar äventyret. LR "dubblerar" mapparna och ser dessutom till att NEF-filen (raw) tappar sina "händelser" i framkallaläget. Det blir helt plötsligt två uppsättningar mappar i menyn till vänster ... men inga filer i de extra mapparna ????

Tyvärr så knepigt att det är svårt att förklara ... jag vet inte riktigt vad som händer. Ibland blir bilderna utan information och det uppenbarar sig ett frågetecken i vä hörnet på raw-filen.

Det hela låter vimsigt utan dess like och jag vet inte i vilken ände jag ska börja att nysta. Tror jag har spårat det till att namnbytet på mapparna är boven.

Detta händer:
1. fixade en raw-bild och sparade en kopia i en undermapp som jpg ... inga problem.
2. flyttade mappen (inklusive undermappen) till en annan mapp ... inga problem.
3. döpte om mappen med raw-filen i på det nya stället ... inga problem.
4. synkroniserar mapparna ... här sätter cirkusen igång och LR skapar en dubbeluppsättning av mappen med raw-filen + undermappen med jpg-bilden. (Dock inga dubbeluppsättningar av själva filerna). Dessutom händer något med"fixeringen" (som jag ännu inte vet vad det är) och rawfilens händelser försvinner i "framkallaläget" men bilden ändras inte till sitt originalläge.

Om någon hängde med i det här virrvarret skulle jag vara tacksam för någon sorts vägledande information ... kanske enkelt om man vet var man ska börja ?! Jag har flyttat och döpt om mappar förut i tidigare versioner av LR så jag fattar inte varför det helt plötsligt skiter sig. (ver 2.3 mac)

Vad f-n har jag gjort ... river mitt hår (det lilla som är kvar!)

Och mappförflyttningen gjorde du utanför LR?
Gör alla ändringarav mappstrukturen i LR istället! annars tror den att du har två identiska uppsättningar.

Eller synka inte utan leta upp mappen istället. Höger musknapp på mappen som egentligen är tom.

/Stefan

Och mappförflyttningen gjorde du utanför LR?
Gör alla ändringarav mappstrukturen i LR istället! annars tror den att du har två identiska uppsättningar.

Eller synka inte utan leta upp mappen istället. Höger musknapp på mappen som egentligen är tom.

Alla mina förändringar är gjorda INUTI LR ... och det har jag gjort sedan ver 1.0 av programmet.

Ola, jag har försökt följa din beskrivning och återskapa problemet men för mig dyker det inte upp (testat med LR 2.3 och Vista).

Jag har ibland själv råkat ut för konstigheter vid omdöpning av mappar. Jag har då kört "Relaunch and Optimize" under catalog settings och då har det löst sig.

Sedan kan jag ju tillstå att jag inte riktigt fattar varför du måste utföra de där stegen! :)

Mvh
Anders

Ola, jag har försökt följa din beskrivning och återskapa problemet men för mig dyker det inte upp (testat med LR 2.3 och Vista).

Jag har ibland själv råkat ut för konstigheter vid omdöpning av mappar. Jag har då kört "Relaunch and Optimize" under catalog settings och då har det löst sig.

Sedan kan jag ju tillstå att jag inte riktigt fattar varför du måste utföra de där stegen! :)

Mvh
Anders

Tack för hjälpen Anders!
Jag funderar på att eventuellt organisera om mina bilder i mappsystemet ... får jag fråga hur du organiserat bland dina mappar?

Det JAG inte fattar är varför någon vill skapa en kopia i en undermapp.
kopian som jag fattar det är en JPG version av RAW filen med de inställningar du gjort? Dvs, en export?

Dessa filer ska ju aldrig någonsin tillhöra bildarkivet till Lightroom, Dessa är färdigt material. Spara dom tex i "Mina dokument/Bilder/Untitled Export/" eller nåt liknande.

Bildarkivet med RAW filerna eller ursprungsbilderna ska vara i en helt annan katalog. Helst separat partition på hårddisken eller annan hårdisk. Bäst en annan hårddisk om operativsystemet kraschar. Glöm inte att skaffa en Extren HD, typ 2.5" USB anslutet och gör backup via ex Synctoy (gratis).

Mitt bildarkiv ser ut så här enkelt.

D:\Bildarkiv\2009\2009-05-30 - Pingst hos Fredrik

Dvs:
* Alla bilder finns under katalogen Bildarkiv.
* Varje år skappar jag ny mapp med det nya året.
* För varje fotodatum skapar jag en mapp med datumet samt en snabb beskriving (edit, jag importerar det i samma veva)
* Om det är två evenemang samma datum blir det förstås två mappar ex
2009-05-30 - Pingst hos Fredrik
2009-05-30 - Bröllop mellan Mia och Daniel
* Sedan har jag en mapp direkt under Bildarkiv som heter "Projekt". Den innehåller typ relaterade saker som tex HDR, Makro, Landskap.
* Har även en mapp som heter "Uppdrag" som är sessioner som jag tagit betalt för
* En mapp heter "Scannade" Diabilder och flatbäddsscannade gamla bilder
* Resterande använvänder jag mig av smarta och vanliga kollektioner för att tex bara få fram bröllopsbilder med btyg 4 och uppåt. eftersom de flesta är "smarta" så slipper jag uppdatera kollektionen mer.
* Eftersom jag fotar så mkt och har bytt kamera så slår räkneverket om. Då kan man råka få filer med identiska namn. För att förhindra detta importerar jag RAW filerna med datum först och sedan originalnamnet. Dvs en fil ser oftast ut så här 20090530-IMG_8593.CR2

Sen använder jag Lightroom för att se på bilderna. Sällan att jag exporterar. Gör jag det så lägger jag dom i en helt annan mapp som inte syncroniseras av LR. Ex Skrivbordet.

Synkronisera gör jag endast om jag misstänker att jag råkat radera bilder, lägga över bilder, ändra mappstrukteren UTANFÖR LR. Och det är typ ALDRIG!

/Stefan

Det JAG inte fattar är varför någon vill skapa en kopia i en undermapp.
kopian som jag fattar det är en JPG version av RAW filen med de inställningar du gjort? Dvs, en export?

Dessa filer ska ju aldrig någonsin tillhöra bildarkivet till Lightroom, Dessa är färdigt material. Spara dom tex i "Mina dokument/Bilder/Untitled Export/" eller nåt liknande.

Bildarkivet med RAW filerna eller ursprungsbilderna ska vara i en helt annan katalog. Helst separat partition på hårddisken eller annan hårdisk. Bäst en annan hårddisk om operativsystemet kraschar. Glöm inte att skaffa en Extren HD, typ 2.5" USB anslutet och gör backup via ex Synctoy (gratis).

Mitt bildarkiv ser ut så här enkelt.

D:\Bildarkiv\2009\2009-05-30 - Pingst hos Fredrik

Dvs:
* Alla bilder finns under katalogen Bildarkiv.
* Varje år skappar jag ny mapp med det nya året.
* För varje fotodatum skapar jag en mapp med datumet samt en snabb beskriving (edit, jag importerar det i samma veva)
* Om det är två evenemang samma datum blir det förstås två mappar ex
2009-05-30 - Pingst hos Fredrik
2009-05-30 - Bröllop mellan Mia och Daniel
* Sedan har jag en mapp direkt under Bildarkiv som heter "Projekt". Den innehåller typ relaterade saker som tex HDR, Makro, Landskap.
* Har även en mapp som heter "Uppdrag" som är sessioner som jag tagit betalt för
* En mapp heter "Scannade" Diabilder och flatbäddsscannade gamla bilder
* Resterande använvänder jag mig av smarta och vanliga kollektioner för att tex bara få fram bröllopsbilder med btyg 4 och uppåt. eftersom de flesta är "smarta" så slipper jag uppdatera kollektionen mer.
* Eftersom jag fotar så mkt och har bytt kamera så slår räkneverket om. Då kan man råka få filer med identiska namn. För att förhindra detta importerar jag RAW filerna med datum först och sedan originalnamnet. Dvs en fil ser oftast ut så här 20090530-IMG_8593.CR2

Sen använder jag Lightroom för att se på bilderna. Sällan att jag exporterar. Gör jag det så lägger jag dom i en helt annan mapp som inte syncroniseras av LR. Ex Skrivbordet.

Synkronisera gör jag endast om jag misstänker att jag råkat radera bilder, lägga över bilder, ändra mappstrukteren UTANFÖR LR. Och det är typ ALDRIG!

/Stefan

Tack Stefan ... jag håller på att se över mitt mappsystem så jag ska läsa igenom hur du gör och fundera lite på mitt eget organiserande.

Jag kör något liknande som Stefan, en i grunden tidsordnad mappstruktur. När jag importerar låter jag LR skapa en mapp för varje datum och sedan lägger jag till en kort beskrivning precis som Stefan har.

När det gäller exporterade JPG så lagrar jag dem i en parallell struktur till RAW-filerna.

Jag gör så att när jag kör exporten lägger jag dem i SAMMA mapp som RAW-filerna MEN sedan har jag en export action - en bat-fil i windows - som flyttar JPG bilderna och på så sätt får jag automatiskt identiska strukturer, mycket smidigt.

Jag kör något liknande som Stefan, en i grunden tidsordnad mappstruktur. När jag importerar låter jag LR skapa en mapp för varje datum och sedan lägger jag till en kort beskrivning precis som Stefan har.

När det gäller exporterade JPG så lagrar jag dem i en parallell struktur till RAW-filerna.

Jag gör så att när jag kör exporten lägger jag dem i SAMMA mapp som RAW-filerna MEN sedan har jag en export action - en bat-fil i windows - som flyttar JPG bilderna och på så sätt får jag automatiskt identiska strukturer, mycket smidigt.

Låter intressant ... tackar! Jag funderar på att göra något sådant. Lägger du dina jpg på en extern hårddisk? När du ska titta på jpg-bilderna vilket program använder du då ... eller är bilderna kvar i LR?

Låter intressant ... tackar! Jag funderar på att göra något sådant. Lägger du dina jpg på en extern hårddisk? När du ska titta på jpg-bilderna vilket program använder du då ... eller är bilderna kvar i LR?

Jag har också en liknande struktur som Anders & Stefan. Däremot lägger jag de framkallade eller exporterade filerna i en undermapp kallad Developed under datumfoldern.
Det är sedan lätt att se JPEG bilderna tillsammans med Raw filen eller var för sig i LR.
Alla mina bilder ligger på en NAS server med raidade diskar. Numera 2 stycken 1,5 TB diskar.
Det gör att jag kan se bilderna och jobba med dem från vilken som helst av mina Macar eller min Desktop PC.
Sparar alltid metadata i XMP till raw-filerna och inuti JPEG. Det gör att all metadata och alla framkallningsinställningar kommer med när jag synkar nya bilder till en annan maskins LR.

Varför krångla till det med avancerade mappstrukurer?
Jag använder årsmappar och låter LR kopiera ner bilderna i mappar med datum utifrån EXIF informationen.

Att lägga till mer information som "Fest hos Sven" eller "Mantorp 2008" känns inte meningsfullt när det finns Keywords, Collections etc i LR för ändamålet.

Jag har alla mina bilder på en inter disk. Min erfarenhet är att prestanda alltid blir bäst mot interna diskar. Jag säkerhetskopierar däremot till externa diskar.

Jag importerar INTE mina JPG till Lightroom. Egentligen är exporten till JPG bara en extra försiktighetsåtgärd för att ha en bra kopia tillgänglig som går att läsa "rakt av". Normalt sett använder jag inte JPG-filerna till någonting.

Mvh
Anders

Jag använder årsmappar och låter LR kopiera ner bilderna i mappar med datum utifrån EXIF informationen.

Att lägga till mer information som "Fest hos Sven" eller "Mantorp 2008" känns inte meningsfullt när det finns Keywords, Collections etc i LR för ändamålet.

Det är väl ingen som föreslagit något speciellt avancerat här och jag håller med dig om att det bästa är en enkel struktur.

Det är mycket bättre att man håller sig konsekvent till en enkel struktur än att man använder en komplicerad struktur inkonsekvent!

Orsaken till att jag lägger till en kort beskrivnign typ "Fest hos Sven" är att:

a) Om jag någon gång vill hitta bilderna utan att använda LR så underlättar detta.

b) Trots alla möjligheter i LR så är det så att jag oftast i praktiken jobbar "traditionellt" genom att välja i mappstrukturen, år, dag, händelse även innifrån LR.

c) Det tar bara någon sekund att fixa till.

Mvh
Anders

Jag har alla mina bilder på en inter disk. Min erfarenhet är att prestanda alltid blir bäst mot interna diskar. Jag säkerhetskopierar däremot till externa diskar.

Jag importerar INTE mina JPG till Lightroom. Egentligen är exporten till JPG bara en extra försiktighetsåtgärd för att ha en bra kopia tillgänglig som går att läsa "rakt av". Normalt sett använder jag inte JPG-filerna till någonting.

Mvh
Anders

Om du inte använder jpg-filerna till någonting gör du då alla utskrifter, webbilder mm direkt från LR från dina raw-bilder?

Låter verkligen smidigt Anders, har du lust att dela med dig av bat-filen och hur man sätter upp det i LR?

Om du inte använder jpg-filerna till någonting gör du då alla utskrifter, webbilder mm direkt från LR från dina raw-bilder?

Ja, alla utskrifter sker från LR. Jag tycker dess printmodul är jättebra för mina behov. Jag använder inte heller Photoshop, 99% av mitt bildhanterande och redigerande sker inne i LR.

Lägger du till sån info som metadata+ blir ju världens surrigaste keywordlist.

Hur letar du upp bilder från tex din fars begraving genom keywordlist? Eller grillfesten hos kusinen?

Mkt enklare att hitta dom i mappstrukturen i LR för man vet ungefär datum och ser snabbt genom titeln.

sen ordnar man ju kollektioner hur som helst. Lägger man till "Fest hos Micke" som keyword så blir det ju ännu mer kaos än mappstrukturen som nämnts.

Dessutom kanske man byter program i framtiden och då finns grunden redan i mapparna.

/Stefan

Ja, alla utskrifter sker från LR. Jag tycker dess printmodul är jättebra för mina behov. Jag använder inte heller Photoshop, 99% av mitt bildhanterande och redigerande sker inne i LR.

Förstod nästan att det är så du gör ... mitt användande av PS har också minskat ordentligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto