Annons

LR synk tappar xmp-koppling

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har äntligen börjat ta mig i kragen med att strukturera mina nyckelord (keywords) i Lightroom. Fick ett problem när jag skulle synkronisera en mapp för jag tänkte vara säker på att den hade korrekt innehåll innan jag kommit för långt med mina justeringar.

När jag valde synkronisering så påstod Lightroom att det fanns 1582 nya bilder och 1479 bilder som behövde tas bort. En snabb koll gav att de 1479 bilderna faktiskt fanns i mapparna, men jag antog att Lightroom helt enkelt ville byta ut dessa mot en ny import.

Mängden bilder var ju inte oöverstigligt så jag lät Lightroom köra igång. Hellre testa det på 1500 bilder än betydligt fler och viktigare ;)

Problem:

1. De bilder den tog bort, importerades igen, MEN den skapade nya undermappar med samma namn OCH behöll mappen där de borttagna funnits (samma mapp alltså). Den "gamla" mappen är nu nedsläckt och visar 0 bilder, men den syns ju fortfarande. jag trodde synkronisering skulle göra strukturen bättre. Hur åtgärdar jag detta? Kan jag få bort alla tomma mappar på något sätt förutom att markera varje och klicka delete?

2. Jag sparar META och andra ändringar i externa sidecar filer (xmp). Jag har valt att göra så för att jag ska kunna leta bland mina råfiler med andra program, t.ex. Bridge. MEN efter synkroniseringen så har de "nya" bilder tappat kopplingen till xmp filerna. Bilden och xmp filen har exakt samma namn, men ändå kopplas de inte ihop igen. Hur gör jag för att få Lightroom att koppla ihop dessa igen?

Vad är era erfarenheter med att synkronisera mappar i Lightroom? Är det en nono-funktion som man helst skall glömma bort?
 
LR hade inte sparat ut META till xmp

... eller?

Jag öppnade en av sidecar filerna för att kontrollera dess innehåll, men upptäckte då att den faktiskt inte innehöll de Metadata som jag lagt till tidigare idag. Innan någon frågar så ... JA ... jag har aktiverat att spara META till extern xmp fil :)

Antingen tog synkningen helt bort all Metainformation, eller så har LR aldrig sparat ut Metadata till xmp filerna. Som extra test så provade jag att lägga till ett par nyckelord och de sparades helt korrekt ut till rätt xmp-fil.

Kan databasen vara korrupt redan?
 
Har ingen lösning på ditt problem. Har ingen aning om vad som hänt. Har du redigerat bilderna eller bytt namn eller nåt så att LR inte längre känner igen dem?
Vad var det du gjorde när felet uppstod, synkroniserade en mapp med redan importerade bilder?
Har du bockat i "remove missing photos from catalog"? I så fall var det kanske därför den ville slänga bort de 1479 bilderna.

LR ska aldrig återimportera bilder som redan finns i databasen. Då kommer du att tappa all info du haft kopplad till de gamla bilderna. Har du aktiverat att automatiskt skriva metadata till XMP så kommer den nya tomma bilden skriva över det som fanns tidigare.

Ett bra val, även av andra orsaker är att INTE använda spara automatiskt till XMP. Bättre att göra det manuellt med "save metadata to file" eller markera bilderna och trycka ctrl+s (win). Förutom att den automatiska kan ställa till med liknande problem som ovan så tar det en hel del prestanda, helt i onödan.
 
Har ingen lösning på ditt problem. Har ingen aning om vad som hänt. Har du redigerat bilderna eller bytt namn eller nåt så att LR inte längre känner igen dem?
Vad var det du gjorde när felet uppstod, synkroniserade en mapp med redan importerade bilder?
Har du bockat i "remove missing photos from catalog"? I så fall var det kanske därför den ville slänga bort de 1479 bilderna.

LR ska aldrig återimportera bilder som redan finns i databasen. Då kommer du att tappa all info du haft kopplad till de gamla bilderna. Har du aktiverat att automatiskt skriva metadata till XMP så kommer den nya tomma bilden skriva över det som fanns tidigare.

Ett bra val, även av andra orsaker är att INTE använda spara automatiskt till XMP. Bättre att göra det manuellt med "save metadata to file" eller markera bilderna och trycka ctrl+s (win). Förutom att den automatiska kan ställa till med liknande problem som ovan så tar det en hel del prestanda, helt i onödan.

Det jag gjorde var att välja "synkronisera mapp" för att jag trodde det var så jag fick över alla META-ändringar jag suttit och gjort offline. Ett av alternativen i synka mapp är ju just att synka Metadata.

Det som var konstigt var att synkningen först tog bort 1479 bilder OCH sedan läste in dessa igen, dock nu utan Metadata. Jag antar att då jag suttit offline och taggat så sparade LR aldrig ned Metadata till xmp-filerna, för de bilderna togs ju bort. När sedan synkningen läste in samma bilder igen så läste den även in de ursprungliga xmp-filerna som ju saknade de uppdaterade taggarna.

Fråga: Hur SKA man göra, när man taggar Metadata offline och sedan återansluter till sin bildbank, för att få LR att spara ned alla uppdaterade Metadata till respektive bilds xmp?
 
Är inte expert på detta. Synkronisera borde fungera. Du ändrade inga filnamn? Fattar inte varför den tog bort bilderna.
Men är det metadata du ändrat inne i LR men utan anslutning till bildfilerna skulle jag välja spara till fil. Har du däremot ändrat filen i annat program skulle jag köra synkronisera. Risken då är att befintlig LR info skrivs över, har själv lyckats tappa metadata med synkronisera. Är inte 100 på hur synkronisera funkar men det verkar vara så att den bara kör åt ett håll. Dvs synkar in ny data från mappen. Sitter inte med LR nu så jag kan inte testa.
 
Nepp. ändrade inga filnamn.

Satt med min bärbara dator och tagga nyckelord på bilderna utan att ha den externa UBS-disken med alla bilder ansluten. När jag sedan kom hem anslöt jag UBS-disken och valde synkronisera mapp för att spara ned alla nyckelord jag taggat mina bilder med. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig :(

Att spara till fil, kan jag välja det på huvudmapparna?
 
ANNONS