Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Kan bara varmt rekommendera Göteborgsbaserade Photohome http://www.photohome.se/. Något dyrare än en del andra kanske men oj så bra det blir, både bildkvalitet och böckerna som sådana. De bästa böckerna jag sett, är inte förvånad att en del proffsfotografer använder denna leverantör. Dessutom är programvaran fenomenal (busenkel men samtidigt högt i tak för den kreative).

/Peter
Vilka proffsfotografer känner du till som använder photohome?

Ger Photohome bättre bildkvalitet än CEWE?

http://www.printlife.se/fotobok/

För proffs finns även tex Basuka. Någon med erfarenhet av dessa böcker?

http://basuka.fotobok.com/skapa-din-fotobok.html
 

Bee

Aktiv medlem
Vilken bok/böcker har du gjort - fast det är väl samma papper i alla böcker? Jag har själv gjort ett antal MAXI-böcker, och har väl inte haft några direkta problem med papperskvaliteten.
Jag har använt mjuk framsida. Den tycker jag känns bra men den ser lite "kladdig" ut när folk har tummat på den. Det är insidorna som är värst. Jag skickar med en bild, hoppas du ser ordentligt, fick bara ladda upp en 400px-bild.Det rutiga i bilden är bara en reflex från blixten så det syns inte, det är det avskavda vita jag vill visa.

Så här blev den väldigt snabbt!

//Bee
 

Bilagor

Senast ändrad:

robert nordin

Aktiv medlem
Jag har använt mjuk framsida. Den tycker jag känns bra men den ser lite "kladdig" ut när folk har tummat på den. Det är insidorna som är värst. Jag skickar med en bild, hoppas du ser ordentligt, fick bara ladda upp en 400px-bild.

Så här blev den väldigt snabbt!

//Bee
Det ser inget kul ut alls. Jag tittade på mina böcker, och de äldsta (ca 1,5 år) är lite repiga på framsidan. inuti har jag inte sett några sådana problem. MAXI-böckerna har i mitt tycke o k papper. Det är ganska tjockt/styvt papper och bildkvaliteten är för det mesta ok.

Det problem som jag haft med Myphotobook är att bilderna verkar komprimeras lite väl hårt inför uppladdning, exvis kan bilder med hög detaljrikedom få detaljerna ( t ex lövverk) är smetas ihop, och då ser det ut som någon skenande brusreducering varit i farten.

Jag har dock inte testat CD/DvD-varianten fast det är väl samma komprimeringsproblem där.
 

Teodorian

Aktiv medlem
//Volker

Jag hörde rykten att de finns snart en leverantör, som trycker med atta färger, har 2 olika papper ca.250 gram som urval, (Hahnemühle Natural Art Duo och Ilford Pearl som är perfekt för tryck med pigmenterad Epson Ultrachrome K3 ink som har bekräftad hållbarhet minst 100 år) format bland annat 30 x 30 och 30x 40... kanske finns redan några provex på fotomässan i Nacka Strand om jag äntligen få ett bokningsbekräftelse :)

Det är väl just Basuka som jag nämner ovan.
 

Pseudopajas

Aktiv medlem
Jag har använt mjuk framsida. Den tycker jag känns bra men den ser lite "kladdig" ut när folk har tummat på den. Det är insidorna som är värst. Jag skickar med en bild, hoppas du ser ordentligt, fick bara ladda upp en 400px-bild.Det rutiga i bilden är bara en reflex från blixten så det syns inte, det är det avskavda vita jag vill visa.

Så här blev den väldigt snabbt!

//Bee
Jag har själv ett hårt omslag, men jag har sett precis det du visar på sidor inne i boken.

Tilläggas bör att jag har varit i kontakt med kundtjänsten myphotobook.se, efter min beskrivning (även med bild) på hur trycket såg ut så tyckte dom att jag skulle skicka tillbaka boken så att de kunde se vad som blivit fel. Efter ett tag skickade dom tillbaka boken till mig med svaret att de inte kunde göra något åt problemen. Enda resultatet blev att boken blev ännu mer sliten av deras hantering och av att skicka den fram och tillbaka... :(
Än är inte sista ordet sagt i denna fråga.

/Johan
 

Magnus tarkort

Ny medlem
Jag är bröllopsfotograf och erbjuder Pixopolis böcker till mina kunder sedan sommaren 2006.
Böckerna är bra och inköpspris är 20 -30 % lägre än hos konkurrenterna, vilket märks i kassan eftersom jag beställt över 50 böcker tills nu.
Jag testade även deras nya boklinje Basuka som inte går att jämföra med digitalt tryckta böcker.
Än så länge har jag bara hunnit visa Basukaboken till 2 brudpar, båda gånger valde de en Basukabok för sig själva och kompletterade beställningen med några Pixopolis böcker som present för förälderna.
Eftersom jag beställer från samma leverantör, kan jag designa boksidorna i Photoshop och anpassa beställningen för respektive bok, vilket är väldig smidig för mig.
Att Volker ger en utmärkt kundservice har många redan skrivit här. Mitt mest positiva exempel på detta är att jag fick 4 nya böcker även om det uppenbarligen var så att posten förstörde paketet genom oaktsam hantering. ”nöjd kund garanti” i ordets bemärkelse!

Magnus

www.takort.nu
 

ssilva

Aktiv medlem
För proffs finns även tex Basuka. Någon med erfarenhet av dessa böcker?
Jag fick min första Basuka förra vecka och visade den till 2 kunder. Båda reagerade på samma sätt, gapade mera för varje sida och beställde på en gång. Ingen snack om skillnad på kvalitet mellan vanliga böcker och Basuka. Produkten talade för sig själv. Den enda jag tycker saknas är en "box" där man kan ha boken i. Den vita ex kan lätt bli smutsig av hantering.

Ska själv börja jobba på min dotters dop och göra en Basuka vit i 20x20. Hon ska ha bara det bästa! ;-)

/Sofia
 

Manitou

Medlem
Hämtade nyligen min bok från Blurb på posten. Beställde den 20e med billigaste frakten och kunde hämta upp den idag, 7 dagar senare. 50 sidor hardcover med färgbilder, kostade sammanlagt 400kronor inklusive frakt och svensk bok-moms (6%). Färgerna stämde väldigt bra överrens med min skärm.

Enda nackdelen är att de kapar 1/8 inch (3.175mm) från det man skickar in när boken trycks. Detta kan vara svårt och bedöma när man sitter framför datorn. De stödjer heller inte bilder som sträcker sig över ett uppslag, vilket gör att man får dela bilden i mitten och lägga in på varsin sida. När Blurb sedan croppar sina 3mm är det svårt att få bilderna att mötas bra i mitten utan att något klipps bort.

Överlag väldigt nöjd.
 

ssilva

Aktiv medlem
Enda nackdelen är att de kapar 1/8 inch (3.175mm) från det man skickar in när boken trycks. Detta kan vara svårt och bedöma när man sitter framför datorn. De stödjer heller inte bilder som sträcker sig över ett uppslag, vilket gör att man får dela bilden i mitten och lägga in på varsin sida. När Blurb sedan croppar sina 3mm är det svårt att få bilderna att mötas bra i mitten utan att något klipps bort.

Överlag väldigt nöjd.
Den lilla enda nackdelen är avgörande för mig i alla fall. Då vet jag var jag INTE ska beställa mina böcker... ;-)

/Sofia
 

666

Aktiv medlem
Delade bilder på uppslag låter kass, men priset verkar bra. Pixopolis har inte det problemet. Jag vet var jag handlar, finns kanske bättre kvallite´och lägre priser, men jag är mkt nöjd med kvalliten i förhållande till priset, och supporten spöar ALLT.

JL 666
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Tänkte bara lägga in ytterligare ett gott ord för pixopolis/fotobok.com. Beställde en hardcover-32-sidors bok där jag gjort layouten "för hand" i Photoshop. Blev uppringd av Volker samma dag som jag mailade bok-filerna. Vi pratade lite och han sa att det eventuellt kunde bli ett litet problem med omslaget eftersom min framsidebild slutade precis i vecket till bokryggen, men jag sa att det i så fall är ok. Fick boken idag och allt ser jättebra ut. Min första fotobok, det enda jag har att jämföra med är Crimson-utskrifter och några exempelböcker på Japanfoto. Jag var inte imponerad av Japanfotos fotoböcker men pixoplois böcker tycker jag har klart bättre tryck! Inte som en Crimson-bild men det hade jag verkligen inte förväntat mig. All-in-all väldigt nöjd!
 

eljo

Ny medlem
Jag är i tagen att göra en egen fotobok för första gången och det är inte lätt att hitta rätt leverantör. Önskemålet är en kvadratisks bok ca 20x20 cm och helst i soft cover.

Många verkar ju ha bra erfarenhet från Pixopolis, men tyvärr erbjuder de ju inte det önskade formatet i soft cover. Dessutom tycker jag att Pixgen inte verkar så roligt och jag vet inte om jag vill betala för PSD när jag inte vet om jag kommer att bli nöjd med Pixopolis. Däremot gillar jag ju att de har ICC profil som man kan använda.

Ett annat alternativ är Printlife (CEWE) som har det format jag önskar med mjukt omslag. Är det någon som har erfarenhet av dem? Även Ifolor verkade intressant men i något test framgick de att de behandlar bilderna innan tryck och det är ju inte så kul om man lagt ner arbete i photoshop.

Synpunkter på dessa leverantörer eller tips på andra mottages tacksamt.

/Elisabeth
 

666

Aktiv medlem
Jag har gjort 4-5 bokprojekt hos Pixopolis och är nöjd med resultatet, men jag kör jpeg-bilder i sRGB rakt av, inte RAW och en massa justeringar i PS. Det finns nog dom som gör ännu bättre kvalité, men det här är bra, och mkt prisvärt.

Gör en provbok, det är det helt klart värt.

JL
 

cakon

Aktiv medlem
Hur är det med bildskärpan i fotoböckerna? När man storleksändrar så brukar ju skärpan tappa en del. Bäst är ju att skapa varje bild i rätt format så att säga men det är ju närmast ogörligt.
 

kpt

Aktiv medlem
Sidorna ser suddiga ut i PixGEN men blir givetvis inte sådär suddiga. Klicka på förstoringsglaset och förhandsgranska boken så ser du att det blir mer normalt.

PixGEN har (mig veterligen) inget stöd för att skärpa sidorna. Men om du gör sidorna själv i Photoshop kan du lägga på en USM med t ex 100, 1, 0 på hela sidan.
 

cakon

Aktiv medlem
Sidorna ser suddiga ut i PixGEN men blir givetvis inte sådär suddiga. Klicka på förstoringsglaset och förhandsgranska boken så ser du att det blir mer normalt.

PixGEN har (mig veterligen) inget stöd för att skärpa sidorna. Men om du gör sidorna själv i Photoshop kan du lägga på en USM med t ex 100, 1, 0 på hela sidan.
Intressant! Finns det någon info om sidstorlekar för respektive bok som man ska använda sig av i Photoshop? Verkar bli mycket pill men hellre det än oskarpa bilder i boken.
 
ANNONS