Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

KungGustav

Ny medlem
Har haft en Canon 400d nu ett tag men tröttnat på objektivet som hängde med, ett 18-55mm.
Har även ett 70-300 objektiv men det känns inte som om man har så stor användning av det eftersom jag oftast vill fota människor mm på fester och så.

Jag är verkligen dålig på det här med kameror så jag vet inte riktigt vad jag borde köpa. Någon som kan ge lite tips och gärna förklara lite om objektivet? Är även sugen på en blixt och även där vill jag ha tips på något bra billigt köp...

ledsen för en luddig fråga, jag önskar att jag kunde mer så jag visste vad jag letade efter!

50mm

Har haft en Canon 400d nu ett tag men tröttnat på objektivet som hängde med, ett 18-55mm.
Har även ett 70-300 objektiv men det känns inte som om man har så stor användning av det eftersom jag oftast vill fota människor mm på fester och så.

Jag är verkligen dålig på det här med kameror så jag vet inte riktigt vad jag borde köpa. Någon som kan ge lite tips och gärna förklara lite om objektivet? Är även sugen på en blixt och även där vill jag ha tips på något bra billigt köp...

ledsen för en luddig fråga, jag önskar att jag kunde mer så jag visste vad jag letade efter!
tjena! ja är ju ingen expert men ja använder mitt canon 50mmf 1,4 rätt hårt när ja är på tex kalas/fest, och det sitter som oftast på när ja är ute och reser det blir skarpa och bra bilder funkar super i lite dåligt ljus. kan ja varmt rekomendera, litet och behändigt kostar inte skjortan heller

Personligen skulle jag rekommendera ett kortare objektiv än 50 mm. Fast du vet nog själv var du brukar ligga på zoomen?

Jag hade samma början som du, ett 17-55 och ett 70-300 och det jag saknade var mer vidvinkel eftersom jag alltid backade in i väggen bakom mig med 17 mm. Så jag köpte ett Tamron 10-24 för en vecka sen, och är hur lycklig som helst :)

Men det behöver ju inte betyda att det skulle vara något för dig, men fundera på det!

ANNONS
Götaplatsens Foto