Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Netgear Readynas NV+

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Tjeena,

Jag söker med ljus och lykta efter någon som är duktig på nätverk, ipsec vpn etc. etc.

Jag har en Readynas NV+ på kontoret som jag vill komma åt hemifrån.
På både jobbet och hemma kör jag med D-links DFL-210 med en ipsec/Vpn tunnel.

Hemma kör jag med Gateway 192.168.145.1
På jobbet kör vi Gateway 192.168.0.1

Readynasens Gateway är således 192.168.0.1
Jag kommer åt readynas:ens web/användargränssnitt hemma, om jag försöker mappa upp den som en server så ser jag rotstrukturen... klickar jag på en mapp så totalhänger det sig!

Vad jag förstått så beror detta kanske på att vi har olika gateways på ställena? Men jag kan ju bara köra med en gateway på readynas:en.

Tacksam för all hjälp jag kan få, har kört fast ...minst sagt!
Mvh // Martin

Tjeena,

Jag söker med ljus och lykta efter någon som är duktig på nätverk, ipsec vpn etc. etc.

Jag har en Readynas NV+ på kontoret som jag vill komma åt hemifrån.
På både jobbet och hemma kör jag med D-links DFL-210 med en ipsec/Vpn tunnel.

Hemma kör jag med Gateway 192.168.145.1
På jobbet kör vi Gateway 192.168.0.1

Readynasens Gateway är således 192.168.0.1
Jag kommer åt readynas:ens web/användargränssnitt hemma, om jag försöker mappa upp den som en server så ser jag rotstrukturen... klickar jag på en mapp så totalhänger det sig!

Vad jag förstått så beror detta kanske på att vi har olika gateways på ställena?

Nu är jag osäker vad du menar med "olika gateways" ...? Det kan ju inte vara olika modeller du syftar på, eftersom du tidigare skrev att du körde D-links DFL-210 både hemma och på jobbet.

D-links DFL-210 Men jag kan ju bara köra med en gateway på readynas:en.

??? Vad menar du med det? :) "köra med en gateway"?

Jag tycker det låter som du annars är på rätt spår. Du har olika nätadresser på de två platserna (192.168.145.* och 192.168.1.*), du får kontakt med din Readynas via vpn, så själva vpn-uppkopplingen (som oftast ger mest huvudvärk) är klar.

Har du provat att bara direktmappa till en utdelad share hos NAS:en?

Säg till exempel att din Readynas har ip-adressen 192.168.0.5 och du har en utdelad mapp på den med resursnamnet "jobbdata" så kan du mappa till

\\192.168.0.5\jobbdata

MVH
/martin

Det är jag som blandar ihop gateway och nätadress i min fråga...

ipsec/VPN tunneln har en nätverkstekniker satt upp åt mig, men han var inte så hajj på just readynas:en. Dock trodde han att det kunde bero på på just att jag hade olika nätadresser 192.168.0.1 vs. 192.168.145.1

Jag har försökt att mappa upp servern enl.följande:
afp://192.168.0.50/media - Då ser jag underliggande mappsystem, klickar jag på en av mapparna så hänger sig findern (MAC OSX), jag har testat att ansluta med tre olika mac burkar.

Försöker jag mappa direkt till en underliggande mapp: afp://192.168.0.50/media/privat - Då hänger sig findern igen precis som om jag klickade på mappen.

blir inte klok på detta... skall testa med en burk med vista ikväll, men det skall inte ha någon betydelse?

Mvh // Martin

Det är jag som blandar ihop gateway och nätadress i min fråga...

ipsec/VPN tunneln har en nätverkstekniker satt upp åt mig, men han var inte så hajj på just readynas:en. Dock trodde han att det kunde bero på på just att jag hade olika nätadresser 192.168.0.1 vs. 192.168.145.1

Jag har försökt att mappa upp servern enl.följande:
afp://192.168.0.50/media - Då ser jag underliggande mappsystem, klickar jag på en av mapparna så hänger sig findern (MAC OSX), jag har testat att ansluta med tre olika mac burkar.

Försöker jag mappa direkt till en underliggande mapp: afp://192.168.0.50/media/privat - Då hänger sig findern igen precis som om jag klickade på mappen.

blir inte klok på detta... skall testa med en burk med vista ikväll, men det skall inte ha någon betydelse?

Mvh // Martin

Hej!

Det måste vara olika nätverksadresser för att du skall kunna köra VPN, och Readynasen i sig bryr sig inte ett dugg om den saken (hade den gjort det hade du över huvud taget inte fått kontakt med den).

Det här låter då mer som ett problem mellan Readynas och afp. Alltså det är inte nätverket eller vpn det är fel på, bara att dina Macar och Netgearen inte riktigt förstår varandra. Intressant att höra om det fungerar från Vista.

Har du provat att ringa Netgears suppport? (0770-93 00 33)

Tack för ditt svar!
Det konstiga är att sitter jag i 192.168.0.1 nätverket så kan jag komma åt allt jag vill... men sitter jag hemma på 192.168.145.1 med vpn så kommer jag inte åt något!
Det skall inte finnas några begränsningar i brandväggarna.

Mvh // Martin

Har inte läst jätte noga nu då jag sitter på jobbet och borde jobba, men 192.168.* adresser är interna och dem kommer du inte åt utanför nätet.

Har inte läst jätte noga nu då jag sitter på jobbet och borde jobba, men 192.168.* adresser är interna och dem kommer du inte åt utanför nätet.

Jag sitter på en ipsec/vpn tunnel mellan två nätverk och den biten verkar fungera förutom att jag inte kommer åt mina mappar på NAS:en. Dock kommer jag åt webgränssnittet...

Mvh // Martin

EDIT: Stavfel

Tack för ditt svar!
Det konstiga är att sitter jag i 192.168.0.1 nätverket så kan jag komma åt allt jag vill... men sitter jag hemma på 192.168.145.1 med vpn så kommer jag inte åt något!

Mvh // Martin

Jag kan tänka mig att det blir något kladd med autentiseringen (att den anslutande datorn hemma är behörig) mellan Macens filprotokoll (afp) och Readynasen när du ansluter via vpn. Admin-gränssnittet som du kommer åt kör du väl via ett webbgränssnitt, så där är inte afp inblandat.

En sak som slog mig: det finns inte händelsevis någon säkerhetsfunktion i Readynasen av typen "tillåt bara lokala anslutningar", vilket ju då skulle blockera anslutningar från andra nätverksadresser än den som Readynasen själv sitter i. En sådan funktion skulle ju lätt kunna orsaka just de symptom du upplever. Finns dte en sådan funktion är den ju antagligen enkel att stänga av. Många brandväggar har ju en sådan spärr för sina admin-gränssnitt.

Tack för ditt svar!

Mvh // Martin

Prova att kryssa ur "skicka all trafik över VPN-anslutning" det hittar du i Systeminställningar -> Nätverk -> din VPN tunnel ->avancerat...

Vilken ip-adress får du på andra sidan tunneln?
M

Prova att kryssa ur "skicka all trafik över VPN-anslutning" det hittar du i Systeminställningar -> Nätverk -> din VPN tunnel ->avancerat...

Vilken ip-adress får du på andra sidan tunneln?
M

Nu fick jag intrycket att han körde tunneln mellan routern hemma och routern på jobbet, inte från någon enskild dator ... Spelar verkligen de där inställningarna någon roll i det läget?

Båda mina D-Link DFL-210 är sammankopplade med en VPN tunnel, så det borde väl inte vara något problem eller?
Jag är inte så hajj på just VPN etc. därför har jag köpt in den tjänsten.
Jag är nog mera inne på att NAS:en har någon felinställning...

Mvh // Martin

Båda mina D-Link DFL-210 är sammankopplade med en VPN tunnel, så det borde väl inte vara något problem eller?
Jag är inte så hajj på just VPN etc. därför har jag köpt in den tjänsten.
Jag är nog mera inne på att NAS:en har någon felinställning...

Mvh // Martin

VPN i sig är ganska binärt: antingen fungerar det eller så fungerar det inte. I och med att du kommer åt administrationsgränssnittet så har du bevisligen fått kontakt via vpn vilket gör att det i sig knappast är felkällan.

Att det sedan inte går att ansluta mappar beror väl troligast på något krångel mellan fildelningsprotokollet (afp i ditt fall) och Readynasen eller att Readynasen har någon säkerhetsinställning som behöver avaktiveras.

Som du själv är inne på: den troligaste felkällan är utifrån de symptom du beskriver någon inställning hos Readynasen.

Vilket leder tillbaka till min tidigare fråga: Har du provat att ringa Netgears support? De brukar vara hyfsat hjälpsamma även med lite mer udda problem.

Det konstiga är som sagt att det fungerar på jobbet när jag ansluter samma dator trådlöst till nätverket. Kommer jag hem så funkar det inte en sekund.

Mvh // Martin

Det konstiga är som sagt att det fungerar på jobbet när jag ansluter samma dator trådlöst till nätverket. Kommer jag hem så funkar det inte en sekund.

Mvh // Martin

Det skulle ju kunna tyda på att Readynasen vägrar när anslutningen kommer från ett annat nätverk (192.168.145.* istället för 192.168.0.*)

Supporten hade inte en aning, de snöade givetvis in på att vpn tunneln inte fungerade...

De lovade att en "expert" skulle kontakta mig imorgon.

Mvh // Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto