Annons

Nikons gråzon vid kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Jag är i Nikons gråzon.

Jag ska byta upp mig från min D50 som jag haft 4 år. Tyvärr hittar jag ingen modell som faller mig i smaken sett till funktionalitet och pris.

D90 tar bra bilder men jag hakar upp mig på att sekvensfoto endast är 4 bilder/sek och att flera klagar på filmfunktionen.

D300s har allt, nästan för mycket för mig. Den är snabbare och har en förbättrad filmfunktion, det jag saknar D90.

Jag skulle vilja placera mina krav på kamera och prislapp precis mellan D90 och D300s. Jag känner att D90 är för klen och D300s för vass och dyr, trots allt dubbelt så dyr. Hoppas det kommer en snabbare och förbättrad D90 inom kort. Vad tror ni? Någon som känner liknande?

Byt till Canon, köp en 7D. Allt och lite till i samma kamerahus. :)

Att i en Nikon tråd föreslå att byta till ett annat märke tycker jag, som Canon ägare, är att leka med elden och onödigt. Dessutom var det uttalat att D300s pris var för högt och då faller ju även 7D på priset.

Till trådskaparen så är mitt råd att i så fall vänta tills D90 uppföljare kommer, troligt är att filmfunktionen kommer att ha förbättrats i denna.

Stirra dig inte heller blind på hastigheten på seriebildtagning. Fotar du snabba sporter och andra snabba rörliga föremål så kan det betydelse med snabb serietagning men om du tar gatubilder eller naturvyer så bör 4 bps vara fullt tillräckligt.

Fast det är bara min åsikt :)

Att i en Nikon tråd föreslå att byta till ett annat märke tycker jag, som Canon ägare, är att leka med elden och onödigt. Dessutom var det uttalat att D300s pris var för högt och då faller ju även 7D på priset.

<snip>

Tyck vad du vill och lägg märke till smileyn. Jag läser både Nikon och Canonforum och tycker gärna till i båda lägren. Vad du än tycker kan det till äventyrs t.o.m vara ett bra råd. Jag gillar båda märkena.

Sen kan du smussla i din egen krets om du vill, men det här är internet.

Tyck vad du vill och lägg märke till smileyn. Jag läser både Nikon och Canonforum och tycker gärna till i båda lägren. Vad du än tycker kan det till äventyrs t.o.m vara ett bra råd. Jag gillar båda märkena.

Sen kan du smussla i din egen krets om du vill, men det här är internet.

Jag såg smileyn men om det var av ironi, skämtsamt eller skämtsamhet framgick inte, sedan undanber jag mig dina reflektioner om smussla och krets det får dig bara att framstå i dålig dager. Har varit ute på Internet sedan 1995 så jag vet vad det är. Vi två har haft den här diskussionen förr och den kommer bara bli lika meningslös då som nu.

Filmfunktionen ser jag som en viktig "bra att ha" funktion. Då kan jag lägga gamla DV kameran hemma. En upphottad D90s skulle nog falla mig i smaken. När kan den tänkas komma? D90 har funnits över ett år nu.

Nu vet jag inte hur du använder din DV-kamera, men varken en D90 eller D300s kan egentligen ersätta en sådan. Om du använder DV-kameran för att filma "seriöst", dvs korta sekvenser för att klippa ihop till en film och använda dig av möjligheterna till kort skärpedjup osv osv då har du ju saker att vinna på att använda en DLSR som videokamera, men för "vardagsfilmning" är en DV-kamera förmodligen ett bättre val, eller en litenkompaktkamera för den delen.
Är det förresten inte mestadels att D90 har rullande slutare och ingen AF som den fått kritik för? Rullande slutare har väl nästan alla DV-kameror åxå och även D300s?

Vad är det som är förbättrat med filmningen mellan D90 och D300s? Har inte hört om att det ska vara något förbättrat och av det jag sett så tycker jag båda ser lika illa ut.
Men annars rent funktionsmässigt, ja, dom extra knapparna och hastigheten kostar dom extra tusenlapparna och det går inte att få nåt mellanting. Så det finns välla ändå inte så mycket du kan göra åt saken om du nu vill stanna hos Nikon.

Vad är det som är förbättrat med filmningen mellan D90 och D300s? Har inte hört om att det ska vara något förbättrat och av det jag sett så tycker jag båda ser lika illa ut.
Men annars rent funktionsmässigt, ja, dom extra knapparna och hastigheten kostar dom extra tusenlapparna och det går inte att få nåt mellanting. Så det finns välla ändå inte så mycket du kan göra åt saken om du nu vill stanna hos Nikon.

Vad jag kan förstå så har D300s autofokus vid filmningen. Det tycker jag känns viktigt. Jag fotar sport och sekvenstagning känns också viktigt. D90 är ju hur som helst mycket vassare än min D50 men det känns som jag skulle vilja ett snäpp bättre när jag ändå investerar runt 12-13 000 kr.

Om "D90s" kommer under 2010 väljer jag att vänta då D300s är för dyr. Hoppas min upplevda gråzon täcks snart.

Ju längre du väntar, desto större blir sannolikhen att det kommer en uppföljare men tänk på alla bilder du kunde tagit under tiden om du hade köpt en kamera idag.

Än så länge har jag inte sett några rykten alls om någon D90s men den här tråden kan ju mycket väl vara den som drar igång cirkusen ännu en gång. Att D90 är ett helt år gammal vid det här laget är tyvärr ingen garanti för att det kommer en uppföljare inom snar framtid, även om både D80 och D300 ersattes efter ganska precis två år.

Behöver du seriebildstagningen så finns ju bara D300(s) och dyrare men det är tyvärr en utbredd missuppfattning att sportbilder blir bättre bara för att man kan blåsa på i 10 bps eller liknande. Visst hjälper det ibland men kunskap och timing är mycket, mycket viktigare.

Alternativet är en begagnad D2xs med 5fps i standardmode och 8fps i cropmode. En D2xs behöver inte bli dyrare än en D300.

Det blev en D300s hus med Tamrons nya 17-50 2,8 med "vr". Nappade på Mediamarkts räntefria deal över 30 mån. Alla D300s var slutsålda men de beställde hem. Räntefritt erbjuds på Mediamarkt tom 27 sept.

Den kombinationen funkar väl bra? Tänker främst köra studio och landskap med den gluggen. Kommentar?

Det blev en D300s hus med Tamrons nya 17-50 2,8 med "vr". Nappade på Mediamarkts räntefria deal över 30 mån. Alla D300s var slutsålda men de beställde hem. Räntefritt erbjuds på Mediamarkt tom 27 sept.

Den kombinationen funkar väl bra? Tänker främst köra studio och landskap med den gluggen. Kommentar?

Tror jag kommer fungera bra för dig, lycka till nu med fotograferande.

Jag såg smileyn men om det var av ironi, skämtsamt eller skämtsamhet framgick inte, sedan undanber jag mig dina reflektioner om smussla och krets det får dig bara att framstå i dålig dager. Har varit ute på Internet sedan 1995 så jag vet vad det är. Vi två har haft den här diskussionen förr och den kommer bara bli lika meningslös då som nu.

Ja, sluta lek polis då så låter vi det hela bero.

Det känns trots allt även för en utomstående att glappet är ganska stort mellan D90 och D300. Blir spännande att se om Nikon avser fylla det med något mer åt Canon XXD-hållet.

Ja, sluta lek polis då så låter vi det hela bero.

.
Ok ett sista OT inlägg i detta för nu börjar bli trött på dig, jag lekte inte polis utan uttryckte min rätt på Internet att tycka att det är onödigt att prata om ett annat märke vilket kan skapa onödig irritation med smiley eller inte.

Sluta vara så barnslig och otrevlig när du får påpekande vad du skriver, om det ska vara frihet att uttrycka sig ska ju gälla oss andra utan att få okvädningsord från dig.

Som tur har trådskaparen hittat sin utrustning och hoppas han blir riktigt nöjd med den.

Vad jag kan förstå så har D300s autofokus vid filmningen. Det tycker jag känns viktigt.

Ja juste, det visste jag ju faktiskt. Men sen vet jag i och för sig också att den autofokusen är inte direkt snabbt vilket gör att den ändå är ganska oanvändabar. Tycker i alla fall att det är ganska lätt ha hålla fokusen rätt när jag filmar med min D90. Gäller bara att träna lite.
Men men, du hade redan köpt dig en D300s ändå, så grattis till den och lycka till med fotandet!

Det blev en D300s hus med Tamrons nya 17-50 2,8 med "vr". Nappade på Mediamarkts räntefria deal över 30 mån.
Det tror jag du gjorde helt rätt i! Jag har själv ganska ofta köpt dyrare än jag hade tänkt när det gäller teknik/optik/elektronik -- och aldrig ångrat mig. Utgiften glömmer man märkligt snabbt -- men en billig pryl som inte funkar riktigt tillfredsställande kommer man ständigt att bli irriterad av.

Grattis till en kanonbra kamera, jag har också köpt en D300s. Behåll D50n, det har jag gjort, förutom en D200 också. D50´n´är en jättebra reservkamera.

Lycka till!

Lasse

ANNONS