Annons

Bildstölder av produktfoton i köpes/säljesforumen?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Är bildstölder tillåtna i annonser på fotosidan?

Utan att hänga ut någon har jag i ett antal annonser på sistone sett produktbilder med diverse loggor på som antyder på copyright, men det verkar inte annonsörerna tagit hänsyn till för fem öre.

Hur ställer sig fotosidan till det? Visst, jag förstår att det är omöjligt att kolla alla annonser som läggs in men, det här ju trots allt ett foto/bildforum.

Jag har lite svårt att tänka mig att t ex Canon skulle vara intresserat av att hävda upphovsrätt på sina produktbilder. Tvärtom är de förmodligen intresserade av att bilderna får så stor spridning som möjligt. Bilderna får nog anses tillhöra "public domain".

Menar du tillverkares logotyper eller vissa fotografer?
Hur vet du att det är "bildstöld"?

Det finns säkert någon tillverkare som håller hårt på sina produktbilder och inte tillåter vidarepublicering ens om den är förknippad med produkten, men vi har aldrig hört om något sådant fall under alla de år vi kört sajter med prylmarknad och produktregister.

I det här fallet tänkte jag på fotografer, nämligen Ken Rockwell, men han kanske inte bryr sig ett dugg utan bara är glad för spridningen av hans produktbilder.

Jag resonerade som så att eftersom han väljer att sätta sin logga på bilden i fråga så vill han markera att han har copyright på bilden. Dock kan jag inte 100% påstå att det är bildstöld nej.

I det här fallet tänkte jag på fotografer, nämligen Ken Rockwell, men han kanske inte bryr sig ett dugg utan bara är glad för spridningen av hans produktbilder.

Jag resonerade som så att eftersom han väljer att sätta sin logga på bilden i fråga så vill han markera att han har copyright på bilden. Dock kan jag inte 100% påstå att det är bildstöld nej.

Aha. Nej det är ju mest troligt att han inte vill de skall spridas - det är ju framtagna av honom för hans egen sajt, inte för att promota en produkt. Rapportera sådana bilder om du ser så kan vi fråga annonsören.

ANNONS
Götaplatsens Foto