Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
För att slippa sladdar att snubbla på kan man använda en enkel IR-sändare att trigga blixtarna med, som man sätter i kamerans blixtsko, kostar ca 300:- . I

Hej hej
Funderar på att köpa ett set från Kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html

Borde ett sånt här set funka med min K20?

Behöver jag köpa något mer? En synk-kabel till den blixten man inte kör trådlöst?

Är nästan helt säker på att de där blixtarna har inbyggd slavsensor, så du kör radio fram till den ena, och sedan så ställer du den andra på slav så blixtar den när den första löser ut. Har själv varit nära att köpa något kit från kaffebrus, men har än så länga bara köpts stativ och paraplyer till mina 360 och 540 blixtar, och knappt använt dem....

Enligt kaffebrus är detta vad man får:

Vårt extremt populära set finns nu även med 150Ws blixtar,

samma tillbehör, men lite mer kraft.

Setet består av följande:

2st 150Ws-blixtar av metall
2st kraftiga stativ, max belastning 6 kg
1st 84cm vitt paraply
1st softbox 50 x 70 cm
>>> 1st radiosändare och mottagare för trådlös användning

Info om blixtarna:
150Ws
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 0.5-1 sek
5600K
Synkkabel (6V - säkert för digitalkameror)
Inställningsljus - 75W
Storlek - 100x180mm
Vikt: 800 g
Färg: svart

Blixtarna kan triggas med testknapp, med synkkabel eller som slav av en masterblixt.
>>> De har inbyggd slavcell.

Vilket innebär att du inte behöver kabel (om du inte vill).

//Lars

Observera dock att det enbart går att trigga med en blixt där förblixten går att stänga av! Det går altså inte att trigga med inbygda blixten, om man nu har en sådan.

Jag skulle vilja påstå att det normala är att studioblixtar har slavsensor, en studioblixt utan slavsensor är i mina ögon inte en fullfjädrad studioblixt, även om jag faktiskt aldrig någonsinn har sett någon som saknat slavsensor. Man kan ju i en studio ibland ha 6-8 blixtar, eller ännu fler, om man plåtar stora avancerade saker. Det skulle vara smått osmidigt med ett spindelnät av synkkablar i studion..

ANNONS
Götaplatsens Foto