** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bästa objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl på vilket avstånd och vilket utsnitt du är ute efter, men Nikon 50/1.4 ligger rätt bra till. Vilken brännvidd vill du använda?

Per.
 
Ja det är nog 50mm 1,4 som gäller. Alternativt 35 1,8 DX.

50mm blir rätt långt på en APS-C sensor så jag skulle nog satsa på 35:an med ett nypris under 2000:- är det ett riktigt fynd.
 
jag stod nyss i valet och kvalet mellan 50in eller 35an har en crop på 1,5 precis som du jag säger köp 35 1,8 fantastiskt bra till det priset! funkar till porträtt men även till i stort sett allt annat (självkart inte som tele men det fattar du) mycket mer allsidigt än 50mm
 
Till ansiktsporträtt är nog AF-S 50/1.4 det som gäller, om du vill ha med mer av kroppen är det nog AF-S 35/1.8 du ska ha.
Har själv 35/1.8 och är grymt nöjd, tar iofs inte så jättemycket ansiktsporträtt med det, men det är så skarpt att det går bra att beskära bilden en hel del utan att direkt tappa kvalitet.
 
Även den rätt billiga AF-S 55-200/4-5,6 (gärna med VR) funkar riktigt bra till porträtt, speciellt tillsammans med en hyfsad blixt (och helst också stativ). Då får man också de brännvidder som behövs för mer närgångna ansiktsporträtt. En telezoom är dessutom alltid kul att ha. :)
 
Har ett Tamron 17-50/2.8 till Canon. Finns till Nikon med. Väldigt prisvärd normalzoom med bra skörpa o ljusstyrka.

/Stefan
 
Som flera sagt så är en ljusstark normalzoom ett bra alternativ till de fasta objektiv som nämnts. Man blir ju helt klart mer flexibel, på bekostnad av det riktigt korta skärpedjupen man kan få med de fasta objektiven (blir kort med en f/2.8-zoom också).
Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 kan vara värda att titta på.
 
Det bästa objektivet för porträtt är AF 85/f1.4 D, men det kostar en slant, men du frågade ju vilket som var bäst :)

/kent
 
Det bästa objektivet för porträtt är AF 85/f1.4 D, men det kostar en slant, men du frågade ju vilket som var bäst :)

/kent

Där håller jag med! Även om 35/f1.8 är ett väldigt bra objektiv så ger det förvrängning när man går nära, och det är aldrig smickrande för porträtt. Lite mer åt telehållet är nog att föredra
 
Bristen på autofokusmotor påverkar ju knappast den optiska kvaliteten, eller hur? Lite krångligare att använda men ännu bättre resultat om man lyckas.

Optiskt är det inget fel på objektivet, men det är skitsvårt att få fokus på rätt ställe manuellt med en D3000.
 
Bristen på autofokusmotor påverkar ju knappast den optiska kvaliteten, eller hur? Lite krångligare att använda men ännu bättre resultat om man lyckas.

Det stämmer förstås, men jag skulle säga mycket, inte lite, krångligare. Sökaren i dessa kameror är så liten och avståndsmätaren är inte tillräckligt exakt för att kunna ställa in skärpan manuellt på så stora bländare (säger det av egen erfarenhet, jag har en D60 som är väldigt lik D3000). Detta problem hade jag med min 50/1.8 som jag sålt, trots minst ett stegs nedbländning. Skärpan hamnade lite där den ville helt enkelt.

Maria: För ansiktsporträtt är 50mm brännvidd den minsta brännvidden jag tycker du ska satsa på. Jag föreslog ovan 55-200 zoomen som är riktigt trevlig för porträtt. Den är relativt förmånlig, du kan komma hur nära du vill, och skärpan är riktigt bra, speciellt nedbländad något steg. Toppklass är den väl inte men fullt godkänd tycker jag.

Med långa brännvidder får du också kort skärpedjup som lyfter fram motivet från bakgrunden. För att få samma effekt med en kortare brännvidd behöver du gå närmare eller använda en större bländare.

Även makroobjektiv med brännvidder mellan 60 och ca 100mm kan du ta en titt på. De är generellt ljusstarka och skarpa, och har precis de brännvidder som funkar väl för porträtt. Men de kostar lite mer vanligtvis och behöver du inte ett makroobjektiv är det kanske onödigt att satsa på ett sånt.
 
ANNONS