Annons

fejka tilt/shift - kort skärpedjup i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
Funderar på om det finns något filter/något verktyg i Photoshop
där man kan skapa en slags oskärpa liknande kortskärpedjup.
Kan man dra en linje från A till B och säga
på A ska skärpan ligga och avta långsamt bort till punkt B?

Det går ju att göra kopia på lager och sedan lägga oskärpa där
och maska ur var man vill ha skärpan, men det ser inte riktigt trovärdigt ut, finns det andra sätt att göra det på i photoshop eller råkonverteraren??

Allt fint
hälsar
Maja

Om du först ser till att göra en "skärpedjupsmask" och sedan använder dig av filtret linsoskärpa där du applicerar skärpedjupsmasken så brukar det se ganska bra ut. Det är däremot ganska krångligt att skapa en sån mask. Skapa en alfakanal/lagermask/nytt lager (helt enkelt något som du sedan kan läsa in som en markering) bestäm dig för vart skärpan ska ligga i bilden, dra därifrån en övertoning från svart till vitt (svart=skarpt, vitt=oskarpt) sedan målar du manuellt in de olika gråtoner som olika objekt borde ha med tanke på avstånd från skärpecentrum.

Exempel: skärpa ligger på en stolpe som står mitt i bilden men sträcker sig hela vägen upp. Övertoningen börjar med svart vid stolpens "fot", men eftersom hela stolpen är lika nära kameran så måste du manuellt måla hela stolpen i vitt för att den inte ska bli oskarpare ju längre upp på stolpen man tittar. Några meter bakom stolpen står det en bil. Hela den bilen behöver då målas i samma gråton som bilen har närmast skärpecentrum.

Lite svårt att förklara det här känner jag, men jag hoppas att du fattar. Annars får du höra av dig så ska jag försöka förklara lite mer ingående.

//D

Edit: Glömde helt att det var tilt/shift vi pratade om :)
Då behöver det ju faktiskt inte vara riktigt lika exakt med gråtonerna

Tråden verkar ha redigerats friskt sedan jag började skriva mitt svar, det jag syftade på finns inte längre kvar i tråden.

Ett annan snygg kamera oskärpa är:
Filter > Blure > Shape blur

Sen väljer du en tex den hexagonen som är öppen i mitten.

Annars tror jag att få en trovärdig tilt shift version gäller det att maska bilden så att skärpan skiljer sig på olika objekt som ligger ur fokus. Där en trädstan är mer i fokus än bakgrunden bakom trädet.

/Bruno
www.shutterspeed.se

Som andra redan sagt kan det bli onaturligt att lägga oskärpa tvärs genom bilden. I mitt exempel är oskärpan i huset "tillbakamålad".

Edit:
Även delar av handen är tillbakamålad

Bilagor

• TS_MölleHamn.jpg
    TS_MölleHamn.jpg
    76.4 KB · Visningar: 815
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto