Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken glugg till Nikon F2a Photomic?

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon F2a Photomic till min farsa i present. Men jag behöver även en glugg som matchar huset. Jag hade tänkt mig en 35/2 alt. 50/1.4. Jag har inte så bra koll på gamla Nikkorgluggar och dess beteckningar. Vilken ska jag ha? Ai, Ais eller non-Ai? Vilken passar huset bäst?

Jag har köpt en Nikon F2a Photomic till min farsa i present. Men jag behöver även en glugg som matchar huset. Jag hade tänkt mig en 35/2 alt. 50/1.4. Jag har inte så bra koll på gamla Nikkorgluggar och dess beteckningar. Vilken ska jag ha? Ai, Ais eller non-Ai? Vilken passar huset bäst?

AI eller AI-s passar väl bäst men allt utom G-gluggar funkar.

Så en AI/AIS 50/1.4, 1.8 eller 1.2 skulle väl sitta fint. Bara pengar sätter gränsen (alla är bra) :)

Här finns all info du behöver:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

När det gäller 50mm-gluggarna är det lite kinkigt ser du:) Du ska för bästa optiska prestanda köpa en sen "H.C 50/2" eller en riktigt tidig "ai 50/1,8", dom båda är tydligen något alldeles extra. Jag har själv en F2 med en nyligen införskaffad 50/2 (som sitter på huset men ännu ej testkörd på "riktigt") och är lite på jagen efter 1,8-modellen. 1,4:an (obs! tror jag) håller ungefär samma bildkvalitet (mycket hög) oavsett ålder så länge man håller sej till modeller som är riktigt antireflexbehandlade). Byggkvaliteten hos ai-gluggarna håller ibland mekaniskt högre kvalitet än den senare "ai-s"-modellen.
De objektiv jag räknat upp har god antireflexbehandling.

De råd jag ger är liite åt nördhållet då det egentligen inte existerar någon dålig modell, men om du har möjlighet att välja så...

35/2 ai eller ai-s är ett utmärkt och prismässigt bra val.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/nikkor/n02_e.htm

/K

Jag har en nikkor H.C 50mm f/2 ute på annonsmarknaden här om du vill ha de bästa...

...sen är den ju tidlös då det är en helmetall konstuktion utan gummigrepp; nått jag definitivt rekommenderar till en kamera som denna!

Annars finns ju dessa i helmetall av de bättre;

Nikkor-P 105/2,5 (har en sådan ute på annons också!)
Nikkor-O 35/2
Nikkor-N 24/2,8
Nikkor-H 85/1,8
Nikkor-H 28/3,5 (ska vara MYCKET bra till ir, har en sådan men tänkte behålla den tills vidare)

Micro-nikkor 55/3,5 är ju en klassiker, men de utan greppgummi är av en äldre konstruktion som inte funkar lika bra som normal så där ska du nog inte vara lika rigid om du vill ha en sådan.
(Jag har en sådan till försäljning också)

Fan detta lätju somvärsta försäljar brevet...nåja...sådan får man vara två gånger om året när man storstädar antar jag.

ANNONS