Annons

Objektivdjungel - Canonobjektiv på Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Hej,

Har förstått att Canon objektiv inte passar på Nikon kameror och vise versa? Vad jag undrar är om det inte finns någon form av munstycke eller liknande som gör att objektiv från en tillverkare (detta fallet Canon objektiv) passar på en annan tillverkares kameror (detta fallet på Nikon kameror).

Här sugen på detta objektivet
http://www.canon.se/For_Home/Produc...Lenses/EF_28-300_f_f3.5-5.6L_IS_USM/index.asp

Finns det kanske motsvarighet bland Nikon objektiv?

Munstycke = Adapter.

Ja det finns sådana att köpa, vart vet jag inte. Men det är absolut inget jag någonsin skulle köpa själv. Du lär få ljusmäta och exponera helt manuellt. Dessutom finns det väl ingen bländarring på objektivet så det blir svårt att styra det. Det är bara gissningar från min sida, men jag läste något liknande någonstans.

Munstycke = Adapter.

Ja det finns sådana att köpa, vart vet jag inte. Men det är absolut inget jag någonsin skulle köpa själv. Du lär få ljusmäta och exponera helt manuellt. Dessutom finns det väl ingen bländarring på objektivet så det blir svårt att styra det. Det är bara gissningar från min sida, men jag läste något liknande någonstans.

Mig veterligen finns det ingen adapter för att köra Canon objektiv på en Nikon kamera. Däremot finns det för att köra Nikon objektiv på Canon kamera.

Nikon har större registeravstånd än Canon. (jag talar om Nikon F och Canon EF här) Om man monterar ett canonobjektiv på en nikonkamera krävs det därför en adapter med optik (om man vill kunna fokusera på oändligheten), något som både blir dyrt och dåligt.

Gör man tvärt om så går det bra med en dum adapter (av samma anledning, registeravstånden) och det blir därför både billigt och bra. Man får sköta bländare och fokus manuellt förstås. Och det beror på kamerahuset hurvida ljusmätningen fungerar.

Synd att man är så dålig på manuella inställningar. Har inte kommit så långt än. Men jag får skita i det objektivet. Verkar krångligt med allting.

Det är väl ingen brist på superzoomar, Tamron har med exakt samma värden till och med!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T28300N

Nu verka det ju vara en helt annan klass på Canon-objektivet dock...

Är du i behov av en superzoom som den och är beredd att betala vad den kostar kanske det hade varit vettigt att byta märke till Canon helt enkelt? Eller iallafall köpa till ett Canon-hus att använda tillsammans med det objektivet?

Det är väl ingen brist på superzoomar, Tamron har med exakt samma värden till och med!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T28300N

Nu verka det ju vara en helt annan klass på Canon-objektivet dock...

Är du i behov av en superzoom som den och är beredd att betala vad den kostar kanske det hade varit vettigt att byta märke till Canon helt enkelt? Eller iallafall köpa till ett Canon-hus att använda tillsammans med det objektivet?

Tog mig lång tid att överväga mellan Canon och Nikon men valde Nikon D300. Knappt ett år gammalt och min första DSL kamera och tyckte då att jag gjorde ett bra val.
Har inga pengar till en Canon just nu.

Tog mig lång tid att överväga mellan Canon och Nikon men valde Nikon D300. Knappt ett år gammalt och min första DSL kamera och tyckte då att jag gjorde ett bra val.
Har inga pengar till en Canon just nu.

Du har koll på att objektivet du var ute efter kostar över 25 000 kr eller? :)

Ett Canonhus typ 40D eller 50D gör inte mycket till eller från där tycker jag, om du är SÅ intresserad av just det objektivet.

För övrigt kommer man alltid att dregla över alla objektiv man inte kan ha själv, vilket märke man än har...

Vad saknar du hos Nikon's 18-200 VR II? Om det är en superzoom du vill ha får du ju den för under halva priset och dessutom ett mer användbart zoomomfång (för de flesta, kanske inte dig?).

Du har koll på att objektivet du var ute efter kostar över 25 000 kr eller? :)

Ett Canonhus typ 40D eller 50D gör inte mycket till eller från där tycker jag, om du är SÅ intresserad av just det objektivet.

För övrigt kommer man alltid att dregla över alla objektiv man inte kan ha själv, vilket märke man än har..

Jo, men jag har inte råd med både en sån och en Canon villa

Vad saknar du hos Nikon's 18-200 VR II? Om det är en superzoom du vill ha får du ju den för under halva priset och dessutom ett mer användbart zoomomfång (för de flesta, kanske inte dig?).

Nikon's 18-200 VR II har jag redan, köpte den ihop med D300. Vet inte vad jag saknar egentligen, mer än dt conon objektivet jag är sugn på

Nikon's 18-200 VR II har jag redan, köpte den ihop med D300. Vet inte vad jag saknar egentligen, mer än dt conon objektivet jag är sugn på
Att vara sugen på saker helt utan rationell anledning är ett mycket vanligt fenomen. Det bästa man kan göra åt saken är att försöka förstå att sugenheten bara är dumheter. Behöver du objektivet så kan du rimligen också förklara varför. Annars behöver du det inte.

Har ju ledsnat på Nikon's 18-200 VR o vill ju ha lite nya saker foto med. Nikon's 18-200 var förövrigt inte tillräkligt på min Asien resa sist. Tigrar och babianerna sket nog på sig mer än vad en annan gjorde med det objektivet som knapp dög till något. Men jag behöver inte förklara för mig varje gång, jag är sugen på det objektivet.

Varför kan man inte längre få drömma i fred om något längre för utan att det alltid måste ifrågasättas så fort man skriver och undrar något här?

Nehe, OK, förlåt, får väl köra med Nikons 18-200 VR och vara nöjd och glad som om ingenting hänt då :/

Klart du får önska dig vad du vill!

Men om du önskar dig en ovanlig grej och inte verkar ha 100% koll på vad du är ute efter blir det lite lättare att hjälpa dig! T.ex. att byta system var ett helt ärligt tips eftersom det inte fungerar, eller iallafall inte gör objektivet rättvist, med adaptrar och grejer.

Maktens inlägg var ett rent skämt om det är det du hänger upp dig på.

Själv har mitt habegär riktats mot ett 300/4 och en teleconverter den senaste veckan, det är bara att försöka stå emot i några månader. Vill jag fortfarande ha den till sommaren har jag ett behov, vill jag inte det var det som vanligt bara en fix idé :)

Försök tänk efter exakt vad det är du tröttnat på med ditt 28-300, så kan det nog bli lite lättare att komma på något! T.ex. tror jag att ett Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR och ett 17-50/2,8 skulle vara mycket bättre för dig. Eller ett 17-50/2,8 och ett 70-200/2,8 och en teleconverter.

Försök tänk efter exakt vad det är du tröttnat på med ditt 28-300, så kan det nog bli lite lättare att komma på något! T.ex. tror jag att ett Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR och ett 17-50/2,8 skulle vara mycket bättre för dig. Eller ett 17-50/2,8 och ett 70-200/2,8 och en teleconverter.

Ett rejält mycket bättre förslag. Förstår ärligt talat inte vad man ska med en systemkamera till om man inte kan tänka sig att byta objektiv utan bara vill ha en superzoom, gör verkligen inte kameran rättvisa.

Maktens inlägg var ett rent skämt om det är det du hänger upp dig på.

Nu måste jag rätta till lite saker med Maktens inlägg så det inte blir onödiga missförstånd.

Jo, jodå, jag förstod mycket väl det också, har fått en del tips och råd av just Makten tidigare och som jag minns mycket väl. Men även mitt inlägg var ett mer eller mindre av sådant karaktär.

Men alvarligt talat, varför kan inte Canons objektiv passa Nikon kameror för? Och vise versa för? Vad vill dom egentligen, att man ska bli fattig eller?

Verkar ju som det :/

ANNONS
Götaplatsens Foto