Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D firmware - 1.2.1

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur hinner du med att ha koll på allt som gäller vår kära 7D?
(Helt vid sidan av måste jag bara skriva att jag var ute och provade mitt alldeles nya 70-200 4 IS för någon timme sedan. Jag har aldrig varit med om en sådan objektivupplevelse. Otroligt vilken skärpa och vad lätt att hantera, perfekt balans med batterigreppet. Jag kan knappt vänta tills det börjar skymma, då skall Visbys gränder bli testföremål för bildstabiliseringen och frihandsfotografering.)

Genom att göra det på jobbet, förstås. Hur skulle det annars gå till?

Just nu är jag i Israel och gör integrationstest på en maskinlina. Sådana test faller under regeln om inverterade kvadrater. Nu har vi fyra maskiner hopkopplade, vilket innebär att den tid man gör något nyttigt är ungefär 1/4^2 av totala tiden, vilket i det här fallet blir ca 1 timme om dagen. De andra 15 timmarna som jag jobbar väntar jag på något.

EF 70-200 mm f/4L IS USM är ett trevligt objektiv. Jag handlade det nytt för ca 6300 kronor i USA, och det är det då definitivt värt.

Jag som tyckte att vanliga kvadrater kunde vara knepiga ibland......Hoppas du i alla fall får tillfälle till en del fotograferande eller annat trevligt mellan de nyttiga timmarna

Jo, det vore ju något. Jag har sett två kilometer strand längs Medelhavet. I mörker. För övrigt vistas jag i en industrilokal i halvöknen sydöst om Tel Aviv. Inomhus, alltså.
Men det är fint väder, har jag hört. 27° varmt.

Det var ju inte så kul men våren väntar ju i Småland och snart fylls väl skogarna med rödvita skärmar och människor som letar efter dom och en ihärdig EOS 7D-ägare med alla inställningar trimmade. Lycklig resa hem! I Visby är det en fin vårdag.

Rapporterna hemifrån tala om ihärdigt solsken och frost på nätterna. De orangevita skärmarna är redan ute på sina håll, även om årets vårsäsong har blivit rumphuggen på grund av vintern.

Har bara blivit några skidbilder än så länge.

Här nere har jag faktiskt fotograferat lite. Jag tog bilder på en maskin. Kanske inte så vacker, men kan vara bra att ha sen.

Moderatorer

De kanske är fullt upptagna med att ladda hem den nya firmwaren, precis som jag har gjort.

iso

En sak som ska vara fixad i firmewaren är "Optimizes program shift when the ISO setting of the camera is set to AUTO". Jag ser vad det står men jag kan inte säga vad innebörden är. Någon som vet vad problemet var som löstes? Någon kanske har ett bra exempel.

En sak som ska vara fixad i firmewaren är "Optimizes program shift when the ISO setting of the camera is set to AUTO". Jag ser vad det står men jag kan inte säga vad innebörden är. Någon som vet vad problemet var som löstes? Någon kanske har ett bra exempel.

innebörden måste ju betyda att de optimerat själva variablerna NÄR och till VILKET ISO kameran ska välja.
Den kanske valde fel innan?

/Stefan

...men antagligen inte den efterfrågade manuellt inställbara ISO-begränsningen för M och div andra a u t o m a t i k - lägen?... :-(

Jag sitter här med min bara några timmar gamla 7D och undrar om det är någon risk med att uppgradera kameran? Tänk om jag försöker och den inte fungerar sedan, snacka om ett avgrundsvrål här hemma i så fall... :O
Laddar man hem drivisarna, kopierar till ett minneskort och sedan startar kameran med kortet intryckt i kameran? Eller hur gör man?

Tack, jag sitter här med skakiga ben och ger det ett försök... Nuvarande version är 1.1.0 så vi får se hur det går. :)

/edit
Sådär, nu var det gjort. Fungerade utan problem! Nu ska jag gå och ta en dusch, puh... :D

Senast ändrad:
Gör man fel kan man använda kamera som brevpress. Med fel menar jag t.ex. plötsligt strömlös under flashningen eller att man råkat rycka ut kortet utan att ha valt felsäker borttagning från datorn.

Fixar slavblixtstyrningen, verkar det som

Efter att ha laddat hem, men inte installerat, uppdateringen tog jag några testbilder med indirekt slavblixt i hotellrummet. De blev lika överexponerade som de brukar bli.
Sen körde jag in uppdateringen i kameran och provade igen. Döm om min förvåning när bilderna plötsligt ser riktigt vettigt exponerade ut!

Nu har jag bara med mig en 580 EX II här i Israel, så jag kan inte jämföra som jag brukar, alltså hur resultatet blir med den inbyggda blixten som styrning kontra en 580 EX II som master. Men på display och i histogram ser det mycket bättre ut. Detta inkluderar vid användandet av FEL, som annars var det som ställde till exponeringen mest av allt.

Jag ska dock kolla lite mer, så jag inte ropar bäck innan skinnet hoppat över björnen, eller vad det nu heter. Det går ju inte att flyga hem nu, så jag lär väl få mer tid till att testa... Det kan hända att jag missade någon inställning på ISO eller nåt, och det har ju förstås betydelse, om blixtstyrkan inte styrs som den ska.

Lundsuniversitet startar nu en 40p kurs i Canon 7d.
Första delen ägnas åt att förstå kamerans inställningar på LTH, därefter hur du tar en bild samt 20p argumentationsteknik och bevisföring för att få kameran kontrollerad av Intervision att just ditt ex fungerar som det skall .
I kursen ingår bussskort mellan Lund och Intervision i Malmö samt lunch på Möllan

Lundsuniversitet startar nu en 40p kurs i Canon 7d.
Första delen ägnas åt att förstå kamerans inställningar på LTH, därefter hur du tar en bild samt 20p argumentationsteknik och bevisföring för att få kameran kontrollerad av Intervision att just ditt ex fungerar som det skall .
I kursen ingår bussskort mellan Lund och Intervision i Malmö samt lunch på Möllan

Går den att läsa på distans?

ANNONS