Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Panorama + HDR... Vilken ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Om man vill göra ett panoramamontage i HDR. Vilken är då den vettigaste tågordningen, och varför?

1. Montera panoramat först för varje exponering och sen göra HDR av hela panoramabilden
2. Göra HDR för varje bilddel och sen montera bilddelarna till panorama

Något mer man bör tänka på i processen?

Tror det blir svårt att få kontroll över helhelten om du gör HDR-bilderna först.
Dessutom blir det krångligare att förändra HDR-delen i bilden om man skulle vilja det.

Om man vill göra ett panoramamontage i HDR. Vilken är då den vettigaste tågordningen, och varför?

1. Montera panoramat först för varje exponering och sen göra HDR av hela panoramabilden
2. Göra HDR för varje bilddel och sen montera bilddelarna till panorama

Något mer man bör tänka på i processen?

Så här gör jag:

Tar tex 5 bilder med olika slutartider med kamerans gafflingsfunktion.
Kör varje bildsekvens om 5 exp. i Photomatix. (Kör in Raw-filerna direkt)
Sen kör jag alla HDR-bilderna i ett program (PTGUI) som slår ihop dom till ett Panorama.
Sparar som Tiff, sen blir det vanliga svängen i PS CS4.
Ganska omständigt, men det funkar.

Bilagor

• Lovö 6-1 Panorama copy.jpg
    Lovö 6-1 Panorama copy.jpg
    13.4 KB · Visningar: 153
Jag röstar för att man gör HDR-delen först och sen ändrar man inte inställningar. Använder man Photomatix skall man defentivt kryssa 360 graders kryssrutan. Då gör Photomatix bilderna så att de är skarvbara automatiskt, dvs höger och vänstersida av bilden blir snarlika.

ANNONS
Götaplatsens Foto