Annons

Spara Kartong? VARFÖR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska flytta och funderar på att slänga alla jäv-a tomma kartonger som jag sparat på, för att jag fått för mig att man MÅSTE spara kartongen om man vill sälja second hand.

Så, varför sparar vi fotograferna alltid kartonger? Ge mig besked...
TACK!

Ska flytta och funderar på att slänga alla jäv-a tomma kartonger som jag sparat på, för att jag fått för mig att man MÅSTE spara kartongen om man vill sälja second hand.

TACK!

Hej! Kan det möjligtvis bero på kamerafabrikatet. Canon behöver inte ha kartong vid en försäljning, som
emellertid knappast uppstår pga fabrikatets funktionalitet och robusthet och bildmässiga kvalité

Vänligen NE

Jag sparar aldrig några kartonger men har lyckats sälja prylar ändå. Viktigast är att kunna visa kvitto på ursprungsköpet, inte att kartongen finns kvar, tror jag i alla fall. Kartonger tar plats.

TACK!

För mig när jag köper grejer så betyder att originalförpackning med alla tillhörande delar säger en hel del om personen.
Det ger ett intryck av att vara ordentlig och skötsam och har kontroll över sina grejer. Det betyder oftast, inte alltid, att personen är likadan vid handhavande av utrustning.
Det ger även ett bra intryck för försäljaren sådan att personen är en seriös säljare och ingen lurendrejare.

Jag sparar på kartong och jag har även sålt utrustning som jag köpt beg utan kartong. Det ringer fler personer till mig om jag skrivit och visat upp kartongen samt att jag oftast inte behöver gå via payson eller internetgiro.

/Stefan

Dessutom är det väldigt mycket enklare att förpacka prylarna om man bara stoppar ner dom i originalkartongen. Den är ju trots allt gjord för transport. :)

För mig när jag köper grejer så betyder att originalförpackning med alla tillhörande delar säger en hel del om personen.
Det ger ett intryck av att vara ordentlig och skötsam och har kontroll över sina grejer

Det argumentet köper jag! Håller med. Är det värt att flytta med ett gäng tomma kartonger i en flyttkartong alltså?

Hälsn
Susan

Jo det är klart, om man skickar prylarna är det bra med kartong. Själv gör jag aldrig begagnataffärer på annat sätt än öga mot öga och kontant betalning. Det gäller både köp och sälj. Det känns tryggast så. Och då behövs ingen kartong.

Eftersom jag själv alltid slänger kartongerna är jag kanske misstänksam åt fel håll, men ser jag en annons med kartong och allt så misstänker jag att prylen aldrig är använd och kanske inte har tillskansats på ärligt sätt.

Rommel sa:
Det ger ett intryck av att vara ordentlig och skötsam och har kontroll över sina grejer

Det argumentet köper jag! Håller med. Är det värt att flytta med ett gäng tomma kartonger i en flyttkartong alltså?

Hälsn
Susan

Jag sparar aldrig kartonger men anser mig vara ytterst ordentlig och skötsam ändå. Jag tycker inte det säger något alls, men det är jag det.

Det här har förbryllat mig också. Fattar inte varför man sparar kartonger i en evighet.

Sparar folk kartongerna till ikea-möbler också?

Jag sparar aldrig kartonger men anser mig vara ytterst ordentlig och skötsam ändå. Jag tycker inte det säger något alls, men det är jag det.

Menar inte att man kan vara det ändå. Men en person som du inte känner får åtminstone mer förtroende för dig. Jag påstår helt enkelt att det är en fördom att har man allt som medföljer så är man oftast aktsam om sina grejer,
Men alla gör som de själva vill ;).
Min fru vill kasta mina kartonger, men eftersom jag ständigt köper och byter upp mig (särskilt gällande kamerahus) så spar jag dom.

Sånt som jag VET jag inte kommer vilja sälja eller vet att det sjunker för mkt i värde för att brys sig spara karton slänger jag. Exempelvis stor fet LED-TV, Top of the line bärbar dator odyl.

/Stefan

Jag spar kartongerna och allt som följde med av den enkla anledningen att många köpare vill ha med det. Själv bryr jag mig inte så mycket om jag köper något jag vill ha begagnat. Men tycker det är enkelt att ha dem i en kasse i källarförrådet. Dessutom känns det väl kanske lite som när man köper nytt om det levereras på samma sätt, och det kan ju vara en poäng. I USA är de ju galna efter vissa lådor, som betingar samlarvärde, då särskilt den som Canon EF 50mm/f1,0 L levererades i.

Som ovanstående talare skrev så tycker jag att det ger ett seriöst intryck av säljaren som är mån om sina grejer.

Sen så är de snygga med.
Har alla staplade på en hylla över min arbetsplats. :D

Det där med samlarvärde är ju en rätt rolig sak i sig..
Just idag är det inte värt ett skit att spara på saker.
Men säg att om 30 år, så är just du ute efter saker som du använde i din ungdom. Du blir säkert i extas när du ser att det finns någon dum jävel som sparat originalkartongen..
Såklart inget argument för att gå o spara kartongen, för att kanske! om ett halvt sekel fram så är det värt lite extra kulor..
Men jag känner samma sak angående säljaren. Köper jag begagnat ger det helt klart ytterligare bättre känsla när denna säger att jag får originalkartongen. Men det avgör ju inte direkt det alternativa köpet :)

/Henke.. som blir i extas för gamla 1940&1950tals saker. i kartong.. ;)

Man kan göra hålkameror av kartongerna också:)

Skämt åsido: Ska man flytta är det väl en bra ide att stoppa sina kameror och objektiv i originalkartongerna och samla i en större flyttkartong. Prylarna riskerar då knappast att skadas.

Personligen behåller jag alltid kartongerna. När jag ska sälja någon pryl har det alltid varit svårare att bli av med den om originalkartong saknas (läs: tagit längre tid och priset har prutats ned).

Men självklart är originalkvitton viktigare. Bäst är både kvitto och originalförpackning.

Vi tänker alla olika märker jag. :)
Jag ägnar inte en tanke på om mitt ev. begagnatköp innefattar originalkartong eller ej. Varför skulle man vara mer aktsam om sina grejer om man har en gammal kartong uppe på vinden??

Fast goda intryck är viktiga vid begagnatköp så jag får kanske tänka om ifall jag ska sälja av mina prylar i framtiden.

Jag fattar inte heller detta med kartongsamlandet!? Jag har tidigare inte alls brytt mig om kartonger när jag själv köpt, och har också slängt och slarvat bort en del kartonger genom åren. Men tydligen är det många som älskar kartongerna och känner att de borgar för en större seriositet, så jag har börjat spara mina också, om det följer med nån vid köpet. Fortfarande köper jag ändå begagnat utan kartong om det är nåt jag vill ha.

Jag är rädd om mina grejor, men förvarar dem ändå aldrig i orignalkartonger. Vid flytt åker de i fotoväskor. Jag tror inte alls att det finns samband mellan kartonger och och att man är aktsam med sina prylar.

Om man har plats, är det väl inget problem att spara kartongerna. Är man trångbodd, kan det knappast vara viktigt med kamera- och objektivkartonger.

Våga släng skiten

Jag har varit hemma i en lägenhet som var helt full av orginalkartonger med eller utan saker i. Det var kartonger och saker från tidigt 80-tal fram till nu och sakerna såg verkligen välvårdade ut, men...
Jag var där på ett städuppdrag bekostat av komunen, personen som hadde bott där var omhändertagen av sociala myndigheter.

Så nu sparar jag inte kartonger längre än till jag vet att jag är nöjd med produkten där i och att jag inte behövt skicka den på t.ex. kalibrering om det är kamera prylar.

Känns som min bostad snart skulle komma att likna en knarkares annars, jag brukade spara på kartonger och hittar fortfarande när jag städar en massa småkartonger som jag idag inte kan begripa varför jag inte slängde direkt.

Serienummer och anant som ibland står på elektronikpryl-kartonger kan man ju skära ut och spara i en pärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto