Risken att bli lurad

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är lite svårt att handla med kort utan att lämna ut kortuppgifterna. Oavsett ifall det sker med slip-maskin, magnet, blip eller inknappning i formulär, så måste betalmottagare få kortuppgifterna.

Inloggningsuppgifter håller jag med om. Dessa ska ingen annan få tillgång till.
Jag använder ett specifikt kort (P.F.C) för köp på internet, där beloppet swishas över i samband med köpet. Det är lite av hängslen o livrem men det finns inga pengar att hämta, inga köp går heller att genomföra utan att beloppet finns på kortet. Använder kortet för köp överallt, inom Europa, USA. Rekommenderas..

Läsa om P.F.C https://kreditkortlistan.se/pfc-kort/

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det borde vara olagligt att lämna ut sitt personnummer till andra än vissa myndigheter.
Jag noterade nyss att det inte går att handla av Apohem och Apotek Hjärtat utan att uppge ett personnummer. Även om man inte betalar via Klarna.

Men huvudsaken är väl att det är ett personnummer som är giltigt ...

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag noterade nyss att det inte går att handla av Apohem och Apotek Hjärtat utan att uppge ett personnummer. Även om man inte betalar via Klarna.

Men huvudsaken är väl att det är ett personnummer som är giltigt ...
Det där handlar nog mest om att de handlar med mediciner, och de måste veta att det är rätt person som hämtar ut prylarna

PMD

Aktiv medlem
Det där handlar nog mest om att de handlar med mediciner, och de måste veta att det är rätt person som hämtar ut prylarna
De levererar i brevlåda eller vid dörren, så det är ingen som kollar vem som tar emot varorna.

Och som sagt så tycks det gå bra med vilket giltigt personnummer som helst.
De använder Klarnas betalningssystem ...

Abe Normal

Aktiv medlem
Som de flesta förstår så är Mobilt Bank-ID och Swish i sig en ordentlig sänkning av säkerhetsribban.
Blev nyfiken och gjorde en kort research, menar utvecklingen rullar på och nya knep tillkommer. Läste meningen i länken nedan: – De flesta brotten genomförs faktiskt med bankdosor.

Grundregeln är som sagt att aldrig lämna ut sina uppgifter, kolla de sidor man handlar ifrån och se till att de är tillförlitliga (med giltigt certifikat). Att man alltid uppdaterar sin mjukvara för bästa skydd.

Det läskiga är ID-kapningar, att kriminella stjäl ens identitet. Låter märklig om det går att logga in på samma bank från flera enheter samtidigt. Min bank kräver QR-kod plus bank-ID?

Här två läsvärda sidor i ämnet.

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Låter märklig om det går att logga in på samma bank från flera enheter samtidigt.
SEB må ha sina brister, men det går inte att vara inloggad på fler än en enhet i taget. Jag har visserligen bara provat med min dator och min telefon, men så fort jag loggar in på den andra enheten så blir jag utloggad från den första.

Senast ändrad:
ANNONS
BWF Polarizer