Annons

Risken att bli lurad

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Nej, jag behövde inte verifiera vem jag var när jag köpte kastrullen från CDON. Men ja, jag behövde visa legitimation hos postombudet.

Hela diskussionen startade med någons påstående om att Bank-id har låg säkerhet. Jag vill hävda att köp med personnummer och sedan manuell visering av id-kort har betydligt sämre säkerhet.
Du kan ställa in hos Klarna så att de kräver bank-ID vid varje köp.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja visst är det märkligt. Och om du läst tidigare i tråden så hade du sett att jag för bara några veckor sedan köpte en kastrull från CDON. Det enda som behövdes för att beställa var ett personnummer.
Nej, riktigt så enkelt var det nog inte, även om det kanske såg ut så för dig som användare. Betalningsföretagen (t ex Klarna) vill ju göra det så enkelt som möjligt att handla, men också så säkert som möjligt - de vill veta att de får betalt.

När du handlar genom att "bara uppge personnummer" så har du säkerligen handlat genom det aktuella företaget (t ex Klarna) tidigare. Dina uppgifter har då sparats i en kaka på din dator. Så när du uppger ditt personnummer på din egen dator uppfattar säljaren dig som en "känd kund".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, riktigt så enkelt var det nog inte, även om det kanske såg ut så för dig som användare. Betalningsföretagen (t ex Klarna) vill ju göra det så enkelt som möjligt att handla, men också så säkert som möjligt - de vill veta att de får betalt.

När du handlar genom att "bara uppge personnummer" så har du säkerligen handlat genom det aktuella företaget (t ex Klarna) tidigare. Dina uppgifter har då sparats i en kaka på din dator. Så när du uppger ditt personnummer på din egen dator uppfattar säljaren dig som en "känd kund".

Möjligen.
Men vad står det här:

” Hos de flesta e-handlare går att göra köp på faktura med endast ditt personnummer. ”

” För tillfället erbjuder inte Qliro möjligheten att spärra fakturaköp så att BankID krävs vid alla köp.”



Sidan är visserligen nästan två år gammal. Men det är inte alltid som utvecklingen av system går så fort som man hoppas.


Här är aktuell info från en sajt.

Nelly.Com
” När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. En kopia på denna kreditupplysning kommer att skickas per post till dig. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. ”
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
En snabb research, Qliro godkänner köp på faktura med personnummer till ett visst belopp. Typ köpa kastrull är okay men TV svårare. Enligt Qliro support har det blivit färre bedrägerier. Man måste dock kunna legitimera sig när varan hämtas ut?

Det går att blockera sitt personnummer hos Qliro, samma som hos Klarna för köp på nätet. Som sedan kan aktiveras vid behov via ett telefonsamtal och bank-ID.
 
Senast ändrad:
ANNONS