Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Justera i View NX sedan till JPG

Vet inte om tråden passar här men eftersom View NX ingår i D300-paketet och används för att göra enkla justeringar plus konvertera till JPG osv.

När man justerar NEF-bilderna i View NX genom att t.ex. använda; EV, högdagrar, kontrast och färger, så ser bilderna förj-iga ut rent sagt om man får för sig göra bildern mörkare (t.ex. med Levels) i bildbehandlingsprogram efter kovertering till JPG.

Det märks även utan ändring efteråt, om bilden är åt det mörkare hållet. Det syns en sorts corona runt mörka föremål mot bagrunden men även moln i olika ljusnivåer bildar mönster som ser helskumma ut.

Om jag konverterar NEF´en rakt av utan justeringar i View NX ser bilden ok ut, även om jag gör justeringar efteråt i mitt bildbehandlingsprogram. Och, om jag justerar NEF´en i View NX och drar ned EV till -2.0 ser bilden helt ok ut.

Något händer tydligen med den justerade bilden i konverteringen till JPG.

Första bilden är ett utsnitt av bilden justerad i View NX och konverterad till JPG. Det går att ana fenomenet redan här.

Den andra bilden är som ovan men justerad i nivåer efteråt.

Den tredje bilden är ej justerad i View NX utan endast konverterad sedan är alla justeringar gjorda i mitt bildbehandlingsprogram. Ingen skärpning är gjord någonstans.
 

Bilagor

Falkman

Aktiv medlem
Här är ett exempel till. Nu är ju detta ytterligheter, men det är mest för att visa att något inte står rätt till. Bilden justerad med EV, Kontrast, Högdagrar och färger i View NX, sedan konverterad till JPG där den andra bilden är justerad i Nivåer. Ingen skärpning.
 

Bilagor

Falkman

Aktiv medlem
Jag gör de justeringar i View jag tycker är nödvändiga, sedan konverterar jag till JPEG. De inställningar jag har för konverteringen är "JPEG" och "släden" längst till höger för finaste kvalitét. I bildbehandlingsprogrammet får jag upp en ruta att jag ska konvertera från "Embedded Nikon sRGB 4.0.0.3001 till sRGB Color Space Profile.Icm
 

Bilagor

Falkman

Aktiv medlem
Till slut fick jag tid över att göra fler tester.
Boven i View NX är "Högdagrar". Ändrar jag i högdagrar ser bilden ok ut i View NX. Vilka parameterar jag än ändrar samtidigt, spelar ingen roll. Men när jag konverterat till JPEG framträder en haloeffekt, speciellt mörka partier mot ljusare bakgunder. Får ge 17 i den funktionen framöver. Synd, då jag tycker den är (var) ganska användbar.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Till slut fick jag tid över att göra fler tester.
Boven i View NX är "Högdagrar". Ändrar jag i högdagrar ser bilden ok ut i View NX. Vilka parameterar jag än ändrar samtidigt, spelar ingen roll. Men när jag konverterat till JPEG framträder en haloeffekt, speciellt mörka partier mot ljusare bakgunder. Får ge 17 i den funktionen framöver. Synd, då jag tycker den är (var) ganska användbar.
'

Jag just högdagrar har sällan någon postiv effekt i View NX.
 

benganj

Aktiv medlem
Skall köpa ett större minneskort till min D300. Gärna Sandisk. 16GB. Vad är det som gäller nuförtiden? Det viktigaste för mig är att bufferten töms snabbt vid sportfoto. Har försökt söka lite och kommit fram till att det som heter Sandisk Extreme är snabbast på D300. Någon som har koll?
 

hpz

Aktiv medlem
Skall köpa ett större minneskort till min D300. Gärna Sandisk. 16GB. Vad är det som gäller nuförtiden? Det viktigaste för mig är att bufferten töms snabbt vid sportfoto. Har försökt söka lite och kommit fram till att det som heter Sandisk Extreme är snabbast på D300. Någon som har koll?
Sandisk extreme, den nya generationen är perfekt till D300. Använder det på min D300s. Finns på cyberphoto för under tusenlappen, även på några andra utländska sajter. 16gb alltså.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu finns det ju Sandisk Extreme Pro, 90 mb/s mot 60 mb/s för vanliga Extreme.

Jag har inte sett något test om de är snabbare än de gamla i verkligheten, men det vore ju konstigt annars...
 

benganj

Aktiv medlem
Ja, det är lite det jag funderar på. Kan snabbheten på de senaste korten utnyttjas av D300 som ju är lite äldre?
 

Simna

Aktiv medlem
Du hade väl hittat svaret, men jag tror dessutom inte att det kan bli helt bra att justera nivåerna på en jpg-bild jämfört med en rawfil, eller tänker jag fel?
Spara bara i jpg när alla justeringar är gjorda. För var gång man sparar om en jpg-fil förstör man bilden mer och mer.
 

benganj

Aktiv medlem
Det blev ett 16GB Sandisk Extreme 60mb/s. Det ger ett par färre bilder max i sekvens ca15 mot 17 jämfört med mitt 8GB Sandisk Extreme III på 30mb/s. Däremot kan jag ta många fler 5-bilders sekvenser med någon sekunds mellanrum innan den saktar ner. Stor förbättring för hur jag plåtar:)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det blev ett 16GB Sandisk Extreme 60mb/s. Det ger ett par färre bilder max i sekvens ca15 mot 17 jämfört med mitt 8GB Sandisk Extreme III på 30mb/s. Däremot kan jag ta många fler 5-bilders sekvenser med någon sekunds mellanrum innan den saktar ner. Stor förbättring för hur jag plåtar:)
Hur menar du?

Gör det dubbelt så snabba kortet att kameran klara två bilder mindre innan den börjar sakta in?
 

dokido

Aktiv medlem
det tråkiga är bara om kortet pajar, min kompis fick hela semesterkortsresan förstörd (dock canon), innehållet gick inte att rädda trots dyra försök, vad jag menar är att ju större kort desto större katastrof om det skulle inträffa
 
ANNONS