Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Styra trådlös blixt med Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis köpt mig en Canon 7D och är helnöjd! Jag har också en Canon 580EX blixt sedan några år tillbaka, som jag nu hade tänkt styra trådlöst ifrån 7D:n.

Jag får dock inte till inställningen att skjuta av slavblixten (den externa 580:n) utan att slå av en blixt ifrån den inbyggda blixten. Ifall jag läser manualen rätt så ska det går att åstadkomma ifall jag ställer inställningen i 7D:n till bara den externa blixten (alternativ 2 av 3 i menyn där man väljer vilka blixtar som ska avfyras).

Någon här som kan testa med sin 7D och externa blixt?

mvh
David

Kan iof inte 7D men är det inte precis som om du styr med en annan blixtenhet att det alltid skickas ut en blixtsignal (ljus) från "masterblixten" fast du kan "stänga av" vilket då bara betyder att den fortfarande slår en blixt men bara starkt nog för att styra de andra blixtarna men i princip inte påverkar bilden...

/micke

"The bottom line is that the built-in flash will always fire when the camera is configured for wireless flash control - that is how the remote flashes get their instructions. Unless you are quite close to your subject, it is not really supposed to have much of an impact on the final image. If you really need to use flashes wirelessly and you are not satisfied with the built-in capabilities, you need to get either an ST-E2, a 580EX or remote triggers. You should know, this is not unique to the 7D, most every camera i can think of with built-in wireless flash triggering utilizes the built in flash. There was actually a thread very recently in the nikon forum where a new D300s user was questioning the exact same thing"

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&message=33817565&changemode=1

Aha intressant! Det är ju lite missvisande i instruktionerna när det är en bild på den inbyggda blixten som tydligt visar att ingen blixt kommer ifrån den vid denna inställningen. (Och det kommer en blixt på dom andra två inställningarna).

Tack så mycket då vet jag! Helt underbart att äntligen kunna styra min 580EX trådlöst! Den gamla "telefonkabeln" räckte ju inte alltför långt

Det är som det beskrivs ovan. Tror inte Canon har någon sådan produkt, men nikon har en ir-panel som sätts i blixtsskon och har en plastskiva framför blixten. Den släpper bara igenom ir-signalen, men inte blixtljuset. Den gör större skillnad än vad man kan tro faktistk. Och Nikons variant är välidigt simpel så den borde utan större problem passa på en 7D.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835

Kan vara värt att kolla upp! Ska till sthlm i sommar så man kan ju svänga inom på Scandinavian då och spana in produkten

Aha intressant! Det är ju lite missvisande i instruktionerna när det är en bild på den inbyggda blixten som tydligt visar att ingen blixt kommer ifrån den vid denna inställningen. (Och det kommer en blixt på dom andra två inställningarna).

Tack så mycket då vet jag! Helt underbart att äntligen kunna styra min 580EX trådlöst! Den gamla "telefonkabeln" räckte ju inte alltför långt

Det är en enorm skillnad på framifrånblixt och när jag kan rikta blixten hur jag vill.
Denna bilden hade varit omöjlig med blixt i kamerans blixtsko.

4552096619_8248074167_o.jpg

Det är som det beskrivs ovan. Tror inte Canon har någon sådan produkt, men nikon har en ir-panel som sätts i blixtsskon och har en plastskiva framför blixten. Den släpper bara igenom ir-signalen, men inte blixtljuset. Den gör större skillnad än vad man kan tro faktistk. Och Nikons variant är välidigt simpel så den borde utan större problem passa på en 7D.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835

Nej, den funkar inte på Canon (Jag fick tillfälle att pröva på en kurs och några Canonister blev nyfikna på SG-3IR) . Canonkamerorna verkar upptäcka att NÅGOT sitter i skon, och deaktiverar då den inbygda blixten (Testat på 550D och 7D).

Senast ändrad:
Nej, den funkar inte på Canon (Jag fick tillfälle att pröva på en kurs och några Canonister blev nyfikna på SG-3IR) . Canonkamerorna verkar upptäcka att NÅGOT sitter i skon, och deaktiverar då den inbygda blixten (Testat på 550D och 7D).

Om man håller den i handen borde det väl fungera? I mitt fall är det främst makrofotografering jag är "nervös" för ändå.

Om man håller den i handen borde det väl fungera? I mitt fall är det främst makrofotografering jag är "nervös" för ändå.

Jo, då fungerar det självklart. En person på kursen var inne på att sätta tejp på undersidan av den (den är elektriskt kontakterad, och jag gissar att det är det som huset känner av)

Jo, då fungerar det självklart. En person på kursen var inne på att sätta tejp på undersidan av den (den är elektriskt kontakterad, och jag gissar att det är det som huset känner av)

Jaha, där ser man. Tack.

Panelens fot är ju helt i plast, endast ett litet stifft som håller den på plats. Min panel saknar stifftet och är således helt i plast, och den sitter fast bra ändå. Undrar hur kameran kan känna av det. Man får kanske exprimentera lite. =)

Canonkamerorna känner av om det sitter något i blixtskon på mekanisk väg. Det sitter en gränslägesbrytare under fjädern vid ena sidan. Det är därför som en Canonkamera vägrar använda den interna blixten om det sitter något annat i blixtskon. Det är förstås för att den interna inte ska hoppa upp och slå i vad det nu är ovanpå.

Det finns några exempel på där folk har klippt sönder en del av fästet på Nikons IR-filter, för att kunna använda det ändå.

Styrkan hos internblixten, när den används enbart som styrning, är ungefär 1/512 av full styrka. På någon meters håll, ISO 1600 och rätt stor bländare räcker det som belysning. På ISO 100, längre avstånd och mindre bländare märks den inte, om den inte råkar spegla sig i något.

En 580 EX II som används på samma sätt lyser med ca 1/1024 av full styrka. Men den går ju att vinkla, så att den inte behöver lysa rakt på motivet.

Att mastern måste blixtra beror på att den måste synkronisera tändningen av slavblixtarna.

Notera att vissa (enbart tidiga, kanske?) 7D inte kan styra slavblixtar ordentligt. De har ett fel på blixtstyrenheten, som gör att det under vissa förhållanden blir överexponering. Detta gäller då om man kör med E-TTL och styr med internblixten.

Canonkamerorna känner av om det sitter något i blixtskon på mekanisk väg. Det sitter en gränslägesbrytare under fjädern vid ena sidan. Det är därför som en Canonkamera vägrar använda den interna blixten om det sitter något annat i blixtskon. Det är förstås för att den interna inte ska hoppa upp och slå i vad det nu är ovanpå.

Det finns några exempel på där folk har klippt sönder en del av fästet på Nikons IR-filter, för att kunna använda det ändå.

Styrkan hos internblixten, när den används enbart som styrning, är ungefär 1/512 av full styrka. På någon meters håll, ISO 1600 och rätt stor bländare räcker det som belysning. På ISO 100, längre avstånd och mindre bländare märks den inte, om den inte råkar spegla sig i något.

En 580 EX II som används på samma sätt lyser med ca 1/1024 av full styrka. Men den går ju att vinkla, så att den inte behöver lysa rakt på motivet.

Att mastern måste blixtra beror på att den måste synkronisera tändningen av slavblixtarna.

Notera att vissa (enbart tidiga, kanske?) 7D inte kan styra slavblixtar ordentligt. De har ett fel på blixtstyrenheten, som gör att det under vissa förhållanden blir överexponering. Detta gäller då om man kör med E-TTL och styr med internblixten.

Tack för utförligt och initierat svar. Uppskattas mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto