Annons

Varför auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
+ att Nikons autoIso inte påverkar bilden alls om den inte behövs. Dvs kameran arbetar på det iso du ställt in tills att något av gränsvärdena över/understigits.

AutoIso funktionen varierar stort beroende på generation av kamera. D50 lär väl fungera som min D100 och den har en ytterst begränsad autoisofunktion. i princip fungerar den bara i M läget. I övriga lägen så kickar den in först när slutartidsskalan eller bländarskalan är slut. I A läget som jag använder till 99,99% så betyder det att kameran börjar höja iso först när 30 sekunder inte räcker till . 30 SEKUNDER!!!!

På D300/D90 etc så ställer du själv in när kameran skall börja höja isot. Funkar kalasbra fast med en brist. Med zoomar så kan det finnas ett behov av att låta längsta slutartid variera med brännvidden. Det går inte med Nikon.

Om det är bra eller dåligt beror på motivet. Jag som oftast fotograferar rörliga motiv saknar det inte speciellt mycket då det är motivets rörelser som sätter slutartiden. Men om jag spatserar runt på stan och plåtar mer stillasittande motiv så vore det bra att kunna låta brännvidden styra slutartiden.

Min autoiso är påslagen som standard. Behövs den inte så märks den inte heller. Ingen konstig defaulthöjning av basiso etc. Behövs den så kickar den in och talar om detta tydligt i sökaren. De enda gångarna jag slår av den är om jag plåtar i befintligt ljus på längre slutartider eller med stativ.
Bästa nyttan med Auto ISO är i kombination med M-läget. Då sätter man själv bryttiden fritt och kan reglera exponeringen genom höjning eller sänkning av ISO-talet genom exponeringskompensationen. Detta är utmärkt vid alla former av sport, konserter etc när ljusförhållandena kan ändras snabbt och man i ena stunden vill använda 1/500 s för att sedan kunna ta en mer stillstående bild på 1/100 s. En annan fördel är att Auto ISO fungerar i 1/6 EV-steg vilket ger en mer noggrann exponering än vad man annars kan få.

Tanken med en brännviddsstyrd Auto ISO låter bra i teorin men är det inte i praktiken av tre skäl:

1) När Auto ISO används är ofta rörelseoskärpa problemet (sport, konserter, fågelbilder osv) och man använder korta tider tex 1/500 s - 1/1000 s. Då har använd brännvidd ingen betydelse,

2) Vid porträtt är det också rörelseoskärpa som kan vara ett problem och man använder i regel 1/60 s eller snabbare. Alla normalzoomar utan VR går i regel inte längre än till 70 mm och andra objektiv idag har i regel VR vilket gör att 1/60 s kan änvändas och brännvidden inte spelar någon roll. Tar man porträtt med fasta objektiv som tex 85/1.4 eller 105/2 vilka saknar VR ställer man lätt in lämplig slutartid innan sessionen,

3) Vid statiska motiv används antingen stativ eller objektiv med VR och då är använd brännvidd ointressant ur Auto ISO-synpunkt.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Den dagen det kommer en kamera med öppen firmware så man kan rätta till sådana här trivialiteter själv och förlänga livstiden på sin kamera från ett par år till den dag den faller i bitar så köper jag. Men det är väl kanske inte så svårt att gissa att det aldrig kommer hända.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bästa nyttan med Auto ISO är i kombination med M-läget. Då sätter man själv bryttiden fritt och kan reglera exponeringen genom höjning eller sänkning av ISO-talet genom exponeringskompensationen. Detta är utmärkt vid alla former av sport, konserter etc när ljusförhållandena kan ändras snabbt och man i ena stunden vill använda 1/500 s för att sedan kunna ta en mer stillstående bild på 1/100 s. En annan fördel är att Auto ISO fungerar i 1/6 EV-steg vilket ger en mer noggrann exponering än vad man annars kan få.

Tanken med en brännviddsstyrd Auto ISO låter bra i teorin men är det inte i praktiken av tre skäl:

1) När Auto ISO används är ofta rörelseoskärpa problemet (sport, konserter, fågelbilder osv) och man använder korta tider tex 1/500 s - 1/1000 s. Då har använd brännvidd ingen betydelse,

2) Vid porträtt är det också rörelseoskärpa som kan vara ett problem och man använder i regel 1/60 s eller snabbare. Alla normalzoomar utan VR går i regel inte längre än till 70 mm och andra objektiv idag har i regel VR vilket gör att 1/60 s kan änvändas och brännvidden inte spelar någon roll. Tar man porträtt med fasta objektiv som tex 85/1.4 eller 105/2 vilka saknar VR ställer man lätt in lämplig slutartid innan sessionen,

3) Vid statiska motiv används antingen stativ eller objektiv med VR och då är använd brännvidd ointressant ur Auto ISO-synpunkt.

AutoISO på 7D fungerar klockrent i alla lägena.
Om man nu som du verkar fotografera sport så lär man ju aldirg använda P eller bländarprioritet. De övriga lägena manuell och slutarprioritet så funkar den suveränt bra.

Jag använder den nästan jämt utom vid blixtfotografering och stativfotografering (och annan specialfotografering). Fotograferar jag rörliga objekt som tex min son så sätter jag en fast slutare antingen i M eller i Tv och låter kameran justera resten.


/Stefan
 

Teodorian

Aktiv medlem
AutoISO på 7D fungerar klockrent i alla lägena.
Om man nu som du verkar fotografera sport så lär man ju aldirg använda P eller bländarprioritet. De övriga lägena manuell och slutarprioritet så funkar den suveränt bra.

Jag använder den nästan jämt utom vid blixtfotografering och stativfotografering (och annan specialfotografering). Fotograferar jag rörliga objekt som tex min son så sätter jag en fast slutare antingen i M eller i Tv och låter kameran justera resten.


/Stefan
Det fina med fotografering och dagens DSLR är att det finns så många sätt att ta bilder: En del vill använda Auto ISO och andra inte, en del föredrar matrixmätning medan andra kör spot, en del kör alltid manuellt och andra kör i A-läget, en del sätter naturligt ljus främst medan andra gör alla fotosituationer till en studio med blixtar och softboxar, en del favoriserar fasta gluggar med manuellt fokus och andra älskar sina zoomar och kör snabba bildserier med AF etc. Var och en får göra det som känns bäst. Det ena sättet är inte bättre än det andra utan varje person hittar sina olika lösningar.
 

Frocli

Aktiv medlem
Kan man inte få Nikons auto-.ISO att ta hänsyn till brännvidden? (Eller rättare sagt väljer inte kameran slutartid efter brännvidd och höjer ISO vid behov?)
Jag använder 18-135 objektiv och den ger utmärkt skärpa på bländare 8 och däröver. Tiden ställer jag in som objektet kräver.
Alltså måste jag använda Man-inställning och då väljer kameran lämplig autoISO genom automatiken.
Så det blir auto även i manuell läge.
Jag har canon 550, jag tror numera har alla kameror auto-ISO.
Jag kan göra begränsning till ISO 1600 upp till 1600 är bruset försumbart.
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag älskar Auto-ISO funktionen i min D700 (kommer från Canon 5D som inte har funktionen alls). När jag fotar hundar (kan liknas vid sportfoto) så vill jag ofta använda bländarprioritet för att styra skärpedjupet. Med Auto-ISO kan jag sen sätta lämplig minsta slutartid och högsta önskade ISO och voila! Oavsett hur ljuset ändrar sig så fryser jag rörelser samtidigt som jag får tillräckligt skärpedjup.

Jag använder faktiskt funktionen nästan jämt, anpassad efter vilken minsta slutartid jag vill ha och hur mycket brus jag kan tolerera. Enda gången jag slår av det helt är för mer kontrollerad fotografering på stativ och för viss blixtfotografering.
 

Frocli

Aktiv medlem
Vad kan man ställa på en Nikon som man inte kan ställa på en canon?

på de bättre Canon husen kan man ju sätta tak för hur högt auto ISO skall gå, 7D klarar ju det...

dock finns inte funktionen på instegskamerorna...
Jo, på Canon 550d finns det takinställning.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Håller helt med föregående... (Camilla)
Det viktiga när man tar en bild (i de flesta fall) är ju samma saker som det har varit de senaste hundra åren.

*Slutartid - hur mycket rörelseoskärpa vill jag ha/inte ha
*Bländare
- hur mycket skärpedjup vill jag ha/inte ha
*Vilket håll man pekar kameran
*Var man står/ligger/sitter/kryper när man pekar kameran åt detta håll.


:)

Auto-ISO ger dig möjlighet att reglera/ställa alla dessa parametrar själv, och tar hand om exponeringen åt dig - inom rimliga gränser. Dagens kameror är så pass bra att man inom det intervall man själv kan ställa (på många kameror) har tillräckligt lågt brus för att bilden ska bli användbar. Med bättre kameror (jag tycker Nikons variant är mer flexibel, har bättre inställningsmöjligheter och brytpunktsval osv - synd att zoom-variationen saknas bara) kan du ju dessutom ganska steglöst reglera var du vill göra dina kompromisser.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Håller helt med föregående... (Camilla)
Det viktiga när man tar en bild (i de flesta fall) är ju samma saker som det har varit de senaste hundra åren.

*Slutartid - hur mycket rörelseoskärpa vill jag ha/inte ha
*Bländare
- hur mycket skärpedjup vill jag ha/inte ha
*Vilket håll man pekar kameran
*Var man står/ligger/sitter/kryper när man pekar kameran åt detta håll.


:)

Auto-ISO ger dig möjlighet att reglera/ställa alla dessa parametrar själv, och tar hand om exponeringen åt dig - inom rimliga gränser. Dagens kameror är så pass bra att man inom det intervall man själv kan ställa (på många kameror) har tillräckligt lågt brus för att bilden ska bli användbar. Med bättre kameror (jag tycker Nikons variant är mer flexibel, har bättre inställningsmöjligheter och brytpunktsval osv - synd att zoom-variationen saknas bara) kan du ju dessutom ganska steglöst reglera var du vill göra dina kompromisser.
Förtydliga på vilket sätt det skulle vara av godo att ha en Auto-ISO-funktion med brännviddsanpassning när jag

1) fotograferar landskap med mitt 14-24/2.8?

2) när jag tar porträtt med mitt 24-70/2.8 inomhus med eller utan blixt?

3) när jag fotograferar konserter, fåglar, sport etc med mitt 70-200/2.8 VR II?

I vilka situationer skulle det överhuvudtaget vara till nytta med brännviddsanpassning vid användande av Auto ISO?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vid längre brännvidder, t.ex med mitt 70-300. Det är ingen direkt ansträngning att bara sänka slutartiderna med högertummen när jag zoomar in mot 2-300mm, men om det gick helautomatiskt minskar risken för "misstag".
Rätt utförd skulle jag se stora fördelar med detta i vissa sammanhang - men inte alla. 14-24 kanske inte vinner direkt på det. Inte 24-70 heller.

Men när jag går från översikt till spelardetalj (från 70 till 250mm) vill jag ha kortare tider.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vid längre brännvidder, t.ex med mitt 70-300. Det är ingen direkt ansträngning att bara sänka slutartiderna med högertummen när jag zoomar in mot 2-300mm, men om det gick helautomatiskt minskar risken för "misstag".
Rätt utförd skulle jag se stora fördelar med detta i vissa sammanhang - men inte alla. 14-24 kanske inte vinner direkt på det. Inte 24-70 heller.

Men när jag går från översikt till spelardetalj (från 70 till 250mm) vill jag ha kortare tider.
I de flesta sportsammanhang är det korta slutartider som gäller 1/500 s - 1/1000 s oavsett brännvidden. Kör du i M-läget kan du variera slutartiden efter behag. Är det action finns det helt enkelt inte tid att göra dessa förändringar - oavsett om man använder Auto-ISO eller inte - och frågan är hur automatiken skulle klara av uppgiften att både sätta AF, välja ISO och dessutom anpassa ISO-talet efter brännvidden vid snabba bildsekvenser kanske tom under samtidig zoomning och panorering?
 

microo

Aktiv medlem
I de flesta sportsammanhang är det korta slutartider som gäller 1/500 s - 1/1000 s oavsett brännvidden. Kör du i M-läget kan du variera slutartiden efter behag. Är det action finns det helt enkelt inte tid att göra dessa förändringar - oavsett om man använder Auto-ISO eller inte - och frågan är hur automatiken skulle klara av uppgiften att både sätta AF, välja ISO och dessutom anpassa ISO-talet efter brännvidden vid snabba bildsekvenser kanske tom under samtidig zoomning och panorering?


Säkerligen hur bra som hälst!
 

Fogel70

Aktiv medlem
I vilka situationer skulle det överhuvudtaget vara till nytta med brännviddsanpassning vid användande av Auto ISO?
Det finns många tillfällen.
När man tycker det är för jobbigt att ändra brytpunkten för auto-iso när man tex byter objektiv. Då riskerar slutartiden bli för lång eller ISO för högt.
När kameran är inställd för programautomatik och man inte har något krav på slutartiden.
För nybörjare som inte riktigt har koll på hur kameran fungerar eller vilka slutartider som är lämpliga.
osv...

När är det en nackdel att kunna välja mellan brännviddsstyrd auto-iso eller manuellt välja slutartiden för auto-iso?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
I de flesta sportsammanhang är det korta slutartider som gäller 1/500 s - 1/1000 s oavsett brännvidden. Kör du i M-läget kan du variera slutartiden efter behag. Är det action finns det helt enkelt inte tid att göra dessa förändringar - oavsett om man använder Auto-ISO eller inte - och frågan är hur automatiken skulle klara av uppgiften att både sätta AF, välja ISO och dessutom anpassa ISO-talet efter brännvidden vid snabba bildsekvenser kanske tom under samtidig zoomning och panorering?
Tror knappast processorn blir belastad ett dugg.

kör du tex slutarprioritet i sportevenmang och autoiso så kommer kameran försöka ISO100 och ändra bländaren. Är minsta bländaren inte tillräcklig så kommer den ändra ison.
Knappt nån matematisk underverk till processor behövs för den avvägningen. Den största belastningen måste vara ljusmätningen och det har kameror klarat sen min farfar var i min ålder ;) Och då hade man nog inte kraftiga processorer.

Men klart... Är man van vid helmanuell så är man. då kanske man bör fokusera manuellt me. Men vid sportevenmang så lär det bli många dåliga bilder.

Använd Autoiso om man inte prioriterar brusnivån. suveränt vid bröllopsfotografering som jag håller mycket på med.

/Stefan
 

elbe

Avslutat medlemskap
...och frågan är hur automatiken skulle klara av uppgiften att både sätta AF, välja ISO och dessutom anpassa ISO-talet efter brännvidden vid snabba bildsekvenser kanske tom under samtidig zoomning och panorering?
Det går faktiskt riktigt bra på 7D vid kontinuerlig af och mätning och med Tv på 1/1000 med "Säkerhetsförskjutning" - från så ljust kameran kan mäta till så mörkt den kan, sen beror det på vilket bränviddsomfång man har på zoomen när man till sist ligger på iso3200 och max bländaröppning tillsammans med motivets minikrav på slutartid, alternativt objektivets. När inte 1/1000 på max iso och full bländaröppning räcker för en bra exponerad bild slår den över till Av och ökar tiderna i tredjedelssteg så långt du vill istället och när du än zoomar tar den hänsyn till brännvidden hela tiden.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Bästa nyttan med Auto ISO är i kombination med M-läget. .
Inte för mig. För mig så funkar A och S-läget och autoiso kalas vid min typ av sportfoto. Om jag plåtar under väldigt kontrollerade former såsom inomhushallar etc där ljuset är lika starkt överallt så är det givetvis en helt annan sak men tyvärr så varierar ljuset rätt ofta på de evenemang jag plåtar så att låsa ett värde genom att välja M är inte att rekommendera. Allt från strålande sol till djup skugga. Genom att jag satt längsta tillåtna slutartid så har jag satt grundnivån på rörelseoskärpan. Sedan låter jag den vanliga autofunktionerna tillsammans med autoIso lösa det hela.

I "min" sport (motocross) så vill jag dessutom gärna ha en viss del oskärpa. Det är rätt trist när hjulen är skarpa.....
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det går faktiskt riktigt bra på 7D vid kontinuerlig af och mätning och med Tv på 1/1000 med "Säkerhetsförskjutning" - från så ljust kameran kan mäta till så mörkt den kan, sen beror det på vilket bränviddsomfång man har på zoomen när man till sist ligger på iso3200 och max bländaröppning tillsammans med motivets minikrav på slutartid, alternativt objektivets. När inte 1/1000 på max iso och full bländaröppning räcker för en bra exponerad bild slår den över till Av och ökar tiderna i tredjedelssteg så långt du vill istället och när du än zoomar tar den hänsyn till brännvidden hela tiden.
Men varför låta kameran använda iso3200 om det egentligen inte behövs?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Den går bara upp till iso3200 när det behövs.
Dessutom är det bättre med en rätt exponerad bild vid iso3200 än en underexponerad bild vid lägre iso.
Stämmer. som jag skrev innan så är ju iso det sista den väljer för att få till rätt exponering.

/Stefan
 

erro.se

Aktiv medlem
I de flesta sportsammanhang är det korta slutartider som gäller 1/500 s - 1/1000 s oavsett brännvidden. ...
Alla fotar inte sport Tore.

Själv sysslar jag mycket med "ödefoto", d.v.s. gamla övergivna industrier, torp m.m. Dåligt ljus men stillastående motiv. Auto-ISO på min D700 funkar bra, men jag skulle gärna se en koppling till brännvidden då jag inte vill använda högre ISO eller snabbare slutartider än nödvändigt.

Normalt har jag slutartiden för auto-ISO satt till 1/100 sek för att vara lite på säkra sidan. När jag sätter på mitt 17-35 glömmer jag oftast att ändra tiden. Lathet kan man försås också skylla på. Fotar jag på 17 mm brännvidd så behöver jag egentligen inte 1/100 sek. Säg att jag istället skulle kunna låta automatiken gå ner till 1/25 eller 1/15, då skulle jag vinna 2-3 steg i ISO.

Visst, jag skulle kunna vara ordentlig och ändra slutartiden för auto-ISO hela tiden. Visst, jag skulle kunna vara duktig och köra manuella inställningar istället (händer då och då). Men jag skulle ändå gilla en auto-ISO som jobbar så som jag vill ha den.

Automatik som gör det jag vill, på ett sätt som jag förstår, och på ett sätt jag kan kompensera när det blir fel - det är bra automatik.

Automatik som gör fel, eller som inte gör det jag vill, eller som är oförutsägbar, eller på annat sätt inte passar - det är dålig automatik.

Automatik i sig är varken bra eller dålig.
 
ANNONS