Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Slutartid
- Trådstartare Broberg88
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
jag har en Nikon D90 och undrar om man kan göra så man ser sin slutar tid som Canon?
just nu ser man slutartiden tex -1,3 1,3 20 m.m
???
Det är knappast slutartiden du ser. Jag har en D90 och slutartiden visas precis som den ska, oftast som ett bråktal alltså, t.ex. 1/60 (om det rör sig om en sextiondedels sekund alltså). Slutartiden kan naturligtvis inte vara negativ.
Ställ kameran i läge S och skruva på primärfunktionsratten så ser du vilket tak som ändras. Det är slutartiden. Läs gärna manualen till din kamera, den innehåller extremt mycket information som man måste lära sig för att kunna få ut det mesta av kameran. Har du inte lärt dig grundläggande exponeringslära ännu så finns det bra info om det i handboken och överst i detta forum i den klistrade tråden med info för nybörjare.
Broberg88
Aktiv medlem
???
Det är knappast slutartiden du ser. Jag har en D90 och slutartiden visas precis som den ska, oftast som ett bråktal alltså, t.ex. 1/60 (om det rör sig om en sextiondedels sekund alltså). Slutartiden kan naturligtvis inte vara negativ.
Ställ kameran i läge S och skruva på primärfunktionsratten så ser du vilket tak som ändras. Det är slutartiden. Läs gärna manualen till din kamera, den innehåller extremt mycket information som man måste lära sig för att kunna få ut det mesta av kameran. Har du inte lärt dig grundläggande exponeringslära ännu så finns det bra info om det i handboken och överst i detta forum i den klistrade tråden med info för nybörjare.
det är fortfarande det som ändras :S ingenting om 1/60 =/
Broberg88
Aktiv medlem
det är fortfarande det som ändras :S ingenting om 1/60 =/
eller blir inte minus det är min 30´´ .. 1´´ 1,3´´ 1,3 1,6 2 2,5 3 4 5 6 8 10.. max 4000
jag brukar fotografera med ca 1,3
http://www.photoreview.com.au/reviews/digitalslr/D90-LCD-menu.jpg
Senast ändrad:
The_SuedeII
Aktiv medlem
tal utan '' är bråkdelar - 60 betyder 1/60 sekund
tal med '' är hela sekunder - 2'' betyder 2 sekunder.
EXAKT samma sätt som Canon visar tiderna på, i alla modeller jag känner till iaf.
EXAKT samma sätt som Canon visar tiderna på, i alla modeller jag känner till iaf.
Broberg88
Aktiv medlem
tal utan '' är bråkdelar - 60 betyder 1/60 sekund
ahaa då förstår jag, tack det hjälpte mycket
Broberg88
Aktiv medlem
Du kan inte få speciellt skarpa bilder med 1.3 i slutartid? Om du inte har stativ då.
jo om jag använder min extra blixt så blir det bra
Helmetrock
Aktiv medlem
Inte för att vara elak, men jag måste fråga varför du har angett att du är professionell fotograf i din profil? 
Helmetrock
Aktiv medlem
vad är en bra slutartid för vimmel?
1/30-1/60, det skrev vi ju i din andra tråd.
smilfinken
Aktiv medlem
Inte för att vara elak, men jag måste fråga varför du har angett att du är professionell fotograf i din profil?![]()
Man kan väl få betalt fastän man inte vet vad man gör?
Broberg88
Aktiv medlem
Man kan väl få betalt fastän man inte vet vad man gör?
och jag vet hur jag gör, ville bara få tips på hur man kan göra det bättre =)
Broberg88
Aktiv medlem
Känns inte som att du har full koll på dina grejor. Manualen är en bra grund läs den så kommer allt gå lättare.
Det är min andra kamera, precis köpt den + jag har bara användt mig av Nikon, har varit i stortsätt bara själv lärd. har inte hållt på så mkt med blixtar heller så ville bara få några tips. jag är inte världsmästare men jag är inte dålig heller
http://www.rbroberg.se/Bilder.html
Kristofer Gustafsson
Medlem
Jag skulle rekomendera att du läser manualen till din kamera. Köp ett par böcker eller varför inte gå en kurs.
Sen så tycker jag det vore konstigt om du inte har samma slutartider på din kamera, jag tror du gör nått fel i så fall.. Fick du inte svar i din andra tråd?