Annons

Hoppar över Camera Raw - missar jag något fiffigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vitsen för mig är att jobba utifrån de kunskaper jag har och inte efter de parametrar som är inlagda i kameran, har du några frågor om detta så är du välkommen, och precis som Mattias har svarat så finns det förslag från Adobes sida vad det gäller olika "bildstilar"
Nu är jag en av dom som inte tycker att "bildstilar" tillför särskilt mycket eftersom jag utgår från en neutral profil som möjligt och därefter gör mina egna justeringar
Kamerainställningarna är därmed totalt ointressanta

Yepps, jag testade dem, men de skiljde sig en del från hur Nikons program tolkar inställningarna. Speciellt vad gäller färgmättnad.

Om du nu tar stöd av dessa så kommer du att finna att oavsett vilket rawprogram du än väljer så estimeras färger, nyanser , mättnad olika.
Om nu färgmättnaden är högre i Nikons programvara så visar bara det att det finns en skilnad jämfört med ACR

Vitsen för mig är att jobba utifrån de kunskaper jag har och inte efter de parametrar som är inlagda i kameran, har du några frågor om detta så är du välkommen, och precis som Mattias har svarat så finns det förslag från Adobes sida vad det gäller olika "bildstilar"
Nu är jag en av dom som inte tycker att "bildstilar" tillför särskilt mycket eftersom jag utgår från en neutral profil som möjligt och därefter gör mina egna justeringar
Kamerainställningarna är därmed totalt ointressanta

När du skriver i jag-form så blir det betydligt trevligare. Hoppas att du förstår att jag reagerar när du skriver saker som "om man har lite kunskap" när du svarar på mina inlägg.

Att kamerainställningarna är totalt ointressanta för dig har jag inga synpunkter på. Jag tycker de är ett praktiskt verktyg i mitt arbetsflöde. Därför har jag funderingar över hur jag skall hantera det om jag börjar använda ACR.

Om du nu tar stöd av dessa så kommer du att finna att oavsett vilket rawprogram du än väljer så estimeras färger, nyanser , mättnad olika.
Om nu färgmättnaden är högre i Nikons programvara så visar bara det att det finns en skilnad jämfört med ACR

Ja, det är nog mest en vanesak i slutändan.

Nu arbetar jag inte i Capture NX, men är inte kontrollpunkterna mer att jämföra med justeringspenseln i Camera Raw, snarare än justeringslager i Photoshop?

Nja, inte riktigt. Med ACR-penseln målar du på förändrad exponering, intensitet, kontrast, mättnad, klarhet, skärpa med olika storlek och densitet. Men så fungerar det inte i NX...

I NX finns två varianter av kontrollpuntker: färgkontrollpunkt och markeringskontrollpunkt.

Färgkontrollpunkten fungerar så att du sätter en punkt där du vill förändra. Du ändrar enbart färgen/området där punkten sitter, vilket betyder att har du ett färgstick på en vägg ändras inte de omkringliggande färgerna som finns i bordet eller i soffan. Med denna punkt ändrar du lägena för nyans, mättnad, ljushet, kontrast, rött, grönt, blått samt värme.

Du kan även med färgväljaren som kommer upp, välja valfri färg vilket betyder att om inte de direkta reglagen som sitter på punkten räcker till för att återge den förändring du vill ha, går du in här och prickar in det du önskar. Du kan även manuellt sätta värdena i procentsatser, och justera opaciteten i RGB, luminans & krominans eller bägge samt välja blandningslägena normal, ljusare, raster, mångfaldiga och mörkare.

Med markeringskontrollpunkten gör du sömlösa förändringar på samtliga justeringar programmet har, med ett eller ett par undantag. Du sätter punkten, sedan går du in och väljer lokal förändring av:

Ljuset:
- Nivåer och kurvor
- Ljushet och kontrast
- Autonivåer och D-lightning

Färger:
- LCN: primär ljushet, ljushet för färger, chroma samt nyans
- Färgbalans
- Färgbooster som även skyddar hudtoner
- Mättnad och värme

Fokus:
- Gaussisk oskärpa
- Högpass
- USM

Korrigeringar:
- Förvrängningskontroll
- Lateral kromatisk aberration

Fotoeffekter, korn/brus, Svartvitt... allt med mölighet till opacitetsändring och ändring i blandningslägena.

Det går dock inte att använda kontrollpunkten i framkallningsmodulen, såsom för kamerainställningar, snabbfixen och kamera- och objektivkorrigeringarna. Dessa förändringar justeras alltid i hela bilden.

Så, det är därför jag gärna jämför PS med NX istället för att enbart jämföra NX med ACR. NX är lite mer än enbart en råfilskonverterare...

Jag tycker de är ett praktiskt verktyg i mitt arbetsflöde. Därför har jag funderingar över hur jag skall hantera det om jag börjar använda ACR.

Jag har själv en modifierad variant av en av kamerans bildstilar. Den följer INTE med till ACR men ligger snällt där i NX. Det är ett av skälen till att jag gör så mycket jag kan i NX...

//L

Att NX är ett mycket kompetent program råder det inget tvivel om, sist jag använde det så var det bara så långsamt och minnesslukande och passade inte in i mitt bildflöde.
Samma sak med DPP som är ett relativt enkelt och bra program men där export av bild till PS tar för lång tid

ANNONS
Götaplatsens Foto