Annons

Negativförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Är det någon som kan tipsa på ett säkert och dammfritt sätt att förvara negativ,
utan att behöva köpa dyra förvaringsfickor i storpack?
 

alf109

Aktiv medlem
Vet inte vad du tycker är dyrt? Men själv kör jag med hamas arkivbeständiga pergamynark som kostar 199:- för hundra stycken och stoppar in arken i negativpärmar. Det är ju inte bara för dammet man använder fickorna utan även för att neggen inte skall bli repiga och för att det skall vara enklare att arkivera. Jag tycker att peramynarken är bättre än acetat som är dyrare eftersom dom inte gör negativen laddade så att de drar till sig dam.
 

fotose2004

Aktiv medlem
tyckte bara att acetat-fickorna har blivit väldigt dyra, nästan 400 kr för 100 st,
pergamynt är tyvärr omständiga när man ska göra kontaktkartor och medför ganska lätt att man får fingeravtryck.
 

millhouse

Aktiv medlem
tyckte bara att acetat-fickorna har blivit väldigt dyra, nästan 400 kr för 100 st,
pergamynt är tyvärr omständiga när man ska göra kontaktkartor och medför ganska lätt att man får fingeravtryck.
Hej!
Jag har allt sedan jag började fotograferat använt mig av pergamynt blad för negativ. Nu gör jag som så att jag direkt efter framkallning gör en kontaktkopia. Då slipper jag att "plocka" så mycket i pergamynt bladen efteråt. Jag ser på kontaktkopia det jag vill kopiera. Utan att vara "moral" fabror så använder jag alltid handskar när jag hanterar film. För att enkelt få ut filmen ur pergamynt bladen så har jag en "pincett" som man använder när man monterar dior. Nu vet jag inte om det går att få tag i en sådan idag.
Vad som är dyrt eller inte vet jag inte , men för min del handla det om att på en säker sätt förvara film neg och dior. Sedan har jag ett brandsäker plåtskåp i anslutning till mitt fotolabb. Och gissa om jag har brandvanare där!
Min livskarmat ;hon skojar och säger" Du skall då alltid ha både hängsle och livrem".

Ha en riktig "go" fotosommar alla
 

Graal

Avslutat medlemskap
Alla pergamyntblad är tyvärr inte syrafria. Se till att få såna som är det om du väljer det. Hasselbladsmappen är t.ex helt syrafri och arkivbeständig. Annars är de transparenta acetat/polyester-fickorna godkända enligt museum-standard. Däremot inte en del andra transparenta fickor i plast.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej!
Jag har allt sedan jag började fotograferat använt mig av pergamynt blad för negativ. Nu gör jag som så att jag direkt efter framkallning gör en kontaktkopia. Då slipper jag att "plocka" så mycket i pergamynt bladen efteråt. Jag ser på kontaktkopia det jag vill kopiera. Utan att vara "moral" fabror så använder jag alltid handskar när jag hanterar film. För att enkelt få ut filmen ur pergamynt bladen så har jag en "pincett" som man använder när man monterar dior. Nu vet jag inte om det går att få tag i en sådan idag.
Vad som är dyrt eller inte vet jag inte , men för min del handla det om att på en säker sätt förvara film neg och dior. Sedan har jag ett brandsäker plåtskåp i anslutning till mitt fotolabb. Och gissa om jag har brandvanare där!
Min livskarmat ;hon skojar och säger" Du skall då alltid ha både hängsle och livrem".

Ha en riktig "go" fotosommar alla
Jag har aldrig gjort kontaktkarta eller haft brandskåp....
Eller handskar..
Man ligger litet efter liksom.. ;)
/B
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag har aldrig gjort kontaktkarta eller haft brandskåp....
Eller handskar..
Man ligger litet efter liksom.. ;)
/B
Nja, du Bengt då har något som du kan sätta upp på din lista över Dogma-löfte .....(hehe)
För inte vill väl du ligga efter?
Nej, uppriktigt sagt så tycker jag att var och en gör som den vill, och jag talade om hur jag gör så jag köper att du inte gör som jag.
 

petwal

Aktiv medlem
Hej!

Använder faktiskt en virknål för att lätt dra ut negativen från fickorna. Det var en något förundrad äldre dam som sålde en sådan till mig hos "Myrorna" för 10:- . Tyckte det var konstigt att jag inte tyckte det var så viktigt med storleken på kroken bara den var liten. Kroken ska bara passa i performeringen på negativen när jag drar ut dem från fickan.

En firma som säljer en del förvaringsmaterial är:

http://www.museiservice.se/
 

Svedje

Aktiv medlem
Rätt sida upp?

Har köpt några negativpärmar med släta plastfickor där det underliggande arket har ett bikakemönster. Kan någon svara på om jag ska vända emulsionsskiktet på negativremsan nedåt mot bikakemönstret eller uppåt mot den släta överdelen? Pärmfabrikatet är Focus Black Line.
 

Bilagor

ANNONS