Annons

Hur välja rätt uv-filter?

grebron

Medlem
Jag har precis köpt en Nikon D5000 med ett medföljande 18-55 mm-objektiv. Det sägs att det är bra att köpa till ett UV-filter för att man inte ska skada linsen i onödan. Min fråga är: Hur vet jag att jag köper rätt UV-filter? Det finns ju en uppsjö av olika och från olika tillverkare. Hur vet jag att jag köper ett som passar objektivet? Tack för snabbt svar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om det har rätt storlek (objektivets diameter i mm brukar stå längst fram) passar det. Vill man veta vilka filter som är bäst kan man läsa det här testet. Dessutom tycker många att t ex filter från B+W är lättare att hålla rena än de från Hoya.
 

grebron

Medlem
Om det har rätt storlek (objektivets diameter i mm brukar stå längst fram) passar det. Vill man veta vilka filter som är bäst kan man läsa det här testet. Dessutom tycker många att t ex filter från B+W är lättare att hålla rena än de från Hoya.
Tack .Jag ser att det är ett 52 mm jag ska ha. B+W verkar vara dyrare än Hoya. Tycker du att det är värt det?
 

iSolen.se

Guest
Jag har precis köpt en Nikon D5000 med ett medföljande 18-55 mm-objektiv. Det sägs att det är bra att köpa till ett UV-filter för att man inte ska skada linsen i onödan. Min fråga är: Hur vet jag att jag köper rätt UV-filter? Det finns ju en uppsjö av olika och från olika tillverkare. Hur vet jag att jag köper ett som passar objektivet? Tack för snabbt svar.
Om du inte behöver UV-filtreringen ska du inte ha något filter. Det är vanligt att filtret skadar frontlinsen mer än den gren som det skulle skyddat mot när glaset spricker. Dessutom blir det sämre bilder i framförallt motljus och med vissa vidvinklar får man lite vinjettering.
 

grebron

Medlem
Om du inte behöver UV-filtreringen ska du inte ha något filter. Det är vanligt att filtret skadar frontlinsen mer än den gren som det skulle skyddat mot när glaset spricker. Dessutom blir det sämre bilder i framförallt motljus och med vissa vidvinklar får man lite vinjettering.
Kan det inte skada linsen att rikta den direkt mot solen utan UV-filter?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du inte behöver UV-filtreringen ska du inte ha något filter. Det är vanligt att filtret skadar frontlinsen mer än den gren som det skulle skyddat mot när glaset spricker. Dessutom blir det sämre bilder i framförallt motljus och med vissa vidvinklar får man lite vinjettering.
Det finns flera evighetslånga trådar om nyttan respektive onyttan med uv-filter. Vi behöver väl inte ta den diskussionen igen?

Kan det inte skada linsen att rikta den direkt mot solen utan UV-filter?
Nej, på en digitalkamera fungerar ett uv-filter bara som ett rent fysiskt skydd. Det går lika bra med ett helt ofärgat "filter". Sådana skyddsglas saluför de större kameratillverkarna -- t ex Canon -- eftersom de anser att det är en bra idé att ha ett sådant på objektivet. Flera av deras mer exklusiva objektiv har tom en konstruktion som mer eller mindre förutsätter att man använder ett ofärgat eller uv-filter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
UV-filter är för att ta bort färgstick i vissa situationer, inte skydda sensorn.
Uv-filter tar inte bort något synligt färgstick. Som framgår av benämningen filtrerar det bort osynligt uv-ljus. Du tänker nog på skylightfilter, som många av oss använde på den analoga tiden.
 

iSolen.se

Guest
Det finns flera evighetslånga trådar om nyttan respektive onyttan med uv-filter. Vi behöver väl inte ta den diskussionen igen?
Eftersom trådskaparen inte kände till att filtren ifrågasätts så mycket nuförtiden upplyste jag om det. Om han är smart kollar han upp de andra trådarna för att bilda en egen uppfattning.
 

grebron

Medlem
Det finns flera evighetslånga trådar om nyttan respektive onyttan med uv-filter. Vi behöver väl inte ta den diskussionen igen?


Nej, på en digitalkamera fungerar ett uv-filter bara som ett rent fysiskt skydd. Det går lika bra med ett helt ofärgat "filter". Sådana skyddsglas saluför de större kameratillverkarna -- t ex Canon -- eftersom de anser att det är en bra idé att ha ett sådant på objektivet. Flera av deras mer exklusiva objektiv har tom en konstruktion som mer eller mindre förutsätter att man använder ett ofärgat eller uv-filter.
UV-filter är väl neutrala och ofärgade? Finns det andrra ofärgade filter som är billigare? Isåfall är det ett sådant jag är ute efter.
 

iSolen.se

Guest
Ja, när det gäller analog fotografi. Kameror som man stoppar film i, alltså. Trådstartarens Nikon D5000 är, såvitt jag vet, en digitalkamera.
Jag köpte en i förrgår, visst är den digital :)

Filtren är skapade (för film) för att ta bort blåstick/kontrastförlust. Att de inte har samma effekt idag spelar mindre roll, trådskaparen var ju efter (det tveksamma) fysiska skyddet.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt en Nikon D5000 med ett medföljande 18-55 mm-objektiv. Det sägs att det är bra att köpa till ett UV-filter för att man inte ska skada linsen i onödan. Min fråga är: Hur vet jag att jag köper rätt UV-filter? Det finns ju en uppsjö av olika och från olika tillverkare. Hur vet jag att jag köper ett som passar objektivet? Tack för snabbt svar.
Personligen tycker jag det är bättre att du köper motljusskyddet HB-45 för 150spänn, & skippar UV-filtret. Motljuskyddet skyddar fronlinsen utmärkt, inga fingeravtryck/repor här inte.... Den varianten kör jag. Objektivlock på, och motljusskyddet monterat bakvänt vid transport i väska.

Då behöver du också inte skruva av något UV filter, om du vill använda pol-filter.
 
Senast ändrad:

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Personligen tycker jag det är bättre att du köper motljusskyddet HB-45 för 150spänn, & skippar UV-filtret. Motljuskyddet skyddar fronlinsen utmärkt, inga fingeravtryck/repor här inte.... Den varianten kör jag. Objektivlock på, och motljusskyddet monterat bakvänt vid transport i väska.

Då behöver du också inte skruva av något UV filter, om du vill använda pol-filter.
Hej ! Skippa UV-filter som är helt onödigt och inte tillför något till fotandet,köp hellre som några föreslog ett motljusskydd.Ska du ha ett filter som gör någon nytta så köp hellre ett bra pol-filter,fungerar som solglasögon på linsen,Reflexer försvinner och ger mustiga fina färger en fin sommardag ! MVH.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Filtret är på billigare objektiv egentligen bara till för en sak - att handlarna ska tjäna mer pengar på dig. Oberoende av vad det står på prislappen kan jag personligen garantera att inget 52mm UV-filter (såvida inte filter-ringen är riktigt tjockt guldpläterad och glaset i laminerad swarowski-kristall) har kostat mer än 10kr i tillverkning, förpackning och lagerhållning SAMMANLAGT ända fram till grossistledet.

Motljusskydd och objektivlock.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Personligen tycker jag det är bättre att du köper motljusskyddet HB-45 för 150spänn, & skippar UV-filtret. Motljuskyddet skyddar fronlinsen utmärkt, inga fingeravtryck/repor här inte.... Den varianten kör jag. Objektivlock på, och motljusskyddet monterat bakvänt vid transport i väska.

Då behöver du också inte skruva av något UV filter, om du vill använda pol-filter.
Såhär gör jag...
 

Bilagor

ANNONS