Annons

Canon 50D-expert

Produkter
(logga in för att koppla)

kellton

Aktiv medlem
Hej
Skulle vilja komma i kontakt med någon som kan denna superbra kamera till 100 vill lära mig mera om tekniken och vill kunna använda den till 100. Ja har användarhandbok men hittar inte det jag söker Skulle vilja veta hur man få ut 100% av denna kamera så snälla om någon kan det vet jag att det finns skriv och lämna ditt tele el mail så kan du få en belöning om jag får lite av dina kunskaper

Du menar troligen 50D, inte D50. Canon bytte namnsystem för ett antal år sedan.

Om du läst handboken, tror inte jag att kameran inte är ditt problem, utan att du behöver veta mer om fototeknik. Vad har du läst för fotoböcker?

Per.

Du menar troligen 50D, inte D50. Canon bytte namnsystem för ett antal år sedan.

Om du läst handboken, tror inte jag att kameran inte är ditt problem, utan att du behöver veta mer om fototeknik. Vad har du läst för fotoböcker?

Per.

Nej jag skulle vilja lära mig mera om tekniken med denna kamera som att kunna använda skärpeläget bättre får skärpa bakom och ej på objektet när jag fotar sport tex !! Det finns en teknik i kameran men jag kan in denna

Nej jag skulle vilja lära mig mera om tekniken med denna kamera som att kunna använda skärpeläget bättre får skärpa bakom och ej på objektet när jag fotar sport tex !! Det finns en teknik i kameran men jag kan in denna

Du menar att få tillräckligt stort skärpedjup, troligen. Canon har en funktion som jag tror heter A-DEP som kan hjälpa dig att ställa in den bländare som precis ger dig det skärpedjup du behöver.

Kontrollera handboken om det var A-DEP du behöver. Där står hur du använder funktionen.

En bok i fotoeknik förklarar vad skärpedjup är och hur det beror på avstånd och bländare.

Per.

PS. Hm... Jag läste ditt inlägg igenom och inser att jag troligen missförstod dig. Behöver du låsa fokus, kanske? DS.

Du kanske är ute efter att fokus följer något som rör sig. Tryck på AF*Drive uppe vid avtryckaren, vrid sedan ratten på ovansidan tills du ser AI SERVO indikeras på LCD-displayen. Sätt focus i mitten, tryck ner halvvägs och följ objektet. Sedan är det bara att öva.

Du kanske är ute efter att fokus följer något som rör sig. Tryck på AF*Drive uppe vid avtryckaren, vrid sedan ratten på ovansidan tills du ser AI SERVO indikeras på LCD-displayen. Sätt focus i mitten, tryck ner halvvägs och följ objektet. Sedan är det bara att öva.

Nej jag är mera ute efter funktionen som håller skärpan fast och bara i en punkt ungefär som Nikon har det
Sedan skulle jag vilja lära mig kameran mera av någon som kan den och kan visa. Jag har lättare att fatta när man ser och lär än att läsa in saker förlåt för det

Nej jag är mera ute efter funktionen som håller skärpan fast och bara i en punkt ungefär som Nikon har det
Sedan skulle jag vilja lära mig kameran mera av någon som kan den och kan visa. Jag har lättare att fatta när man ser och lär än att läsa in saker förlåt för det

Ja, det är onekligen lite svårt att förklara i text. Om jag fattat rätt denna gången så verkar du har inställt att kameran väljer var fokus ska vara. För att själv välja fokuspunkt ska du trycka en gång på knappen högst uppe till höger på baksidan, men en vit fyrkantig symbol. Inom 6(?) sekunder kan du sedan vrida ratten på ovansidan för att välja vilken fokuspunkt du vill ha. Förutsatt att du inte ändrat beteendet med Custom functions. Hade du bott i Karlstad hade jag gärna visat på plats.

Du kan ju kolla på de här så länge (40D borde vara rätt lik 50D i features)

Fokuseringslägen
http://www.wonderhowto.com/how-to-use-focusing-features-canon-eos-40d-226585/
Allmänna kontroller
http://www.wonderhowto.com/how-to-use-canon-eos-40d-camera-114528/
Creative zone
http://www.wonderhowto.com/how-to-use-creative-zone-features-canon-eos-40d-226591/

Trots att jag haft 400D i tre år nu har jag inte sett resultatet på olika fokusprogram än.
(småbarn som accelererar mot kameran från 3 m är något av det tuffaste kanske .. )

Med 50D börjar en del features bli synliga, de som jag hade tidigare och de jag saknat,
men det är nog mest det man får på köpet som auto-iso, snabbare serietagning,
större skärm och tydligare sökare jag har mest nytta av - det är trots allt bara en kamera och grundkunskaperna gäller (och den räknas inte så proffsig så canon lagt till några extra häftiga funktioner bara bättre allt)

Saker att undersöka om man inte är nöjd: iso-pressning, AEB - bildgaffling för HDR,
flytta autofokus från halv-trycket till *-knappen, fokusjustering för linser
Allt görs iofs via kryptiska menyer men man bör kanske ändå först fundera på varför man vill göra det. - Lycka till

50D är en snabb kamera med utmärkt AF-system - ett par nivåer över instegskameror. Jag tror du är ute efter att kunna ställa fokuspunkt - och det kan du. I fabriksinställningar (inkl. läget "grön fyrkant") så används alla fiókuspunkter - och kameran försöker hitta något mellanläge. Ställ kameran på enpunktsfokus - börja med mittunkten - och fortsätt därifrån. Den sidan i manualen ska du hitta, det är inget märkvärdigt. :)

"Mellanläget" är snarare ett ändläge. Kameran försöker hitta den närmaste saken som den kan fokusera på.

ANNONS
Götaplatsens Foto