Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blu-ray på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
En ny modell av Air kommer säkert att ha mer arbetsminne och större hd. Så man kan ju vänta på den. Och när den väl kommit är det snart dags för en ny MBP som kanske får usb 3, då kan man vänta på den. Osv.

;-)

Jag förstår ditt tankesätt men riktigt så fungerar eller tänker inte jag i det här fallet. Om MBA är nära på släppas och kanske får det jag önskar, så känns det löjligt att hetsköpa en MBP bara för att jag inte kan vänta till slutet av sommaren. Nu är ju frågan hur mycket bättre MBA blir, är det "bara" mer minne och utrymme kanske den inte passar mig ändå. Att kunna uppgradera minne och utrymme är bra liksom helst prestanda som MBP. DVD-spelare/brännare har jag inte så stort behov av, desto mer av en lättare och smidigare laptop.

Jag väntar t.ex. på att Sony NEX-7 ska släppas i september. Visst kan jag köpa Sony NEX-5 men det tänker jag inte göra, eftersom de ryktade specifikationerna om NEX-7 uppfyller alla _mina_ önskemål på min systemkamera. Jag är således ingen person som får eller kan köpa nya prylar varje år eller ha det senaste hela tiden, varav jag vill köpa en med hög prestanda som håller sig bra i några år framöver.

Samma gäller laptop, om MBA tar ett rejält kliv i sin nya modell så kanske jag föredrar att ha denna modell framför MBP. Att det sen kommer USB 3.0 känns inte så märkvärdigt (kanske nya MBA får föresten?) utan att den har det jag önskar. Visst, jag vill inte få sämre prestanda eller avsaknad av möjligheten att uppgradera minne och utrymme, men om detta skulle uppfyllas i en ny modell som kommer i slutet av sommaren så väntar jag mer än gärna. Precis som jag gör med NEX-7, ingen kan övertala mig att inte vänta på NEX-7.

Jag dör liksom inte om jag inte får en systemkamera nu, det blir min första så: Det du inte vet har du inte ont av! Jag har heller aldrig haft Mac (repeat: Det du inte vet har du inte ont av). Nu säljer jag visserligen min PC laptop men jag kan använda den gamla stationära (även om den krånglar mer än den fungerar) och ta vara på sommaren istället. :)

Om du bränner dina filmer som DVD-video så får du dem inte i HD hur du än bär dig åt.

Bränner du din DVD-skiva som en ISO9660-skiva så KAN du få HD, i en spelare som stöder det.
Nej. Alla BluRay-spelare kan INTE spela upp videofiler som bränts enligt ovan.

Jag har inte sett någon DVD-spelare som låter dig spela upp HD-material från fil. Jag har sett vissa DVD-spelare som skalar upp SD-> HD, men det är INTE samma sak.

Ja, du kan spela upp resultatet från en dator, och då får du möjlighet till HD sålänge du har alla krav uppfyllda (Ansluter via DVI/HDMI/DP/Komponent, har mjukvara som stöder det etv)

Ok, måste bara ta reda på vad det är för mjukvara. :p Kanske spana in en blu-ray spelare som kan spela upp en ISO9660-skiva med. ^^

Samma gäller laptop, om MBA tar ett rejält kliv i sin nya modell så kanske jag föredrar att ha denna modell framför MBP.
Tänk på att en MBA med största sannolikhet alltid kommer att ligga steget efter en MBP när det gäller prestanda, minne, disk mm. Om man inte behöver bästa prestanda är en MBA kanske ett (dyrare) alternativ, men jag tror inte man ska se en MBA som ett alternativ för de som bara vill ha EN dator. Jag ser en MBA som en satellit till en större dator, t.ex. för en säljare/representant som ska på kundbesök och som synkar över relevanta dokument till en MBA, besöker kunder och sedan synkar tillbaks information/order till datorn på kontoret. Ungefär som en iPad fast större, med tangentbor och med mer prestanda.

VLC ÄR EN UTMÄRKT GRATIS MJUKVARA SOM SPELAR UPP HD MATERIAL I HYFSAT MODERNA MACAR.

Peter

Varför tjafsar ni om uråldriga interface som USB och FW?
Alla vet ju att Light Peak är framtiden ...

När vi har infrastruktur för att överföra 50gig per film inom loppet av några minuter så kan vi börja fundera på att ersätta Blu-Ray, men skiten som streamas i HDTV-nätet och det som säljs på t.ex. iTunes är ju inte ens i närheten.

Varför tjafsar ni om uråldriga interface som USB och FW?
Alla vet ju att Light Peak är framtiden ...

Njae, det var väl en lätt överdrift att alla vet att Light Peak är "framtiden" och hur det blir med den saken lär väl just framtiden utvisa. Mer än en gång har ju "en ny och revolutionerande teknik" lanserats som sedan fallit platt...

Och "tjafset" kan möjligvis motiveras av det faktum att det är väldigt få Mac-datorer idag som är LightPeak-förberedda... För det är en Mac, som trådskaparen funderar på att skaffa inom den närmaste framtiden om jag förstått henne rätt...

Njae, det var väl en lätt överdrift att alla vet att Light Peak är "framtiden" och hur det blir med den saken lär väl just framtiden utvisa. Mer än en gång har ju "en ny och revolutionerande teknik" lanserats som sedan fallit platt...

Och "tjafset" kan möjligvis motiveras av det faktum att det är väldigt få Mac-datorer idag som är LightPeak-förberedda... För det är en Mac, som trådskaparen funderar på att skaffa inom den närmaste framtiden om jag förstått henne rätt...
Med tanke på vem Intel är (USB är det rätt många som använder idag, en Intel-produkt) så har jag få tvivel om Lightpeaks framtid, att det finns plats för andra anslutningar för mindre krävande produkter känns dock väldigt troligt. Jag tyckte bara det var roligt att prata om USB3 och FW3200 då de båda känns väldigt omoderna.

Light Peak demonstrerades för övrigt på en Mac Pro 2009.

2010 är väl i år? Intel har utlovat produkter under 2010, och även om det blir försenat så är 5år en helt orimlig gissning.
Bara för att intel producerar moderkort med FP betyder det inte att andra tillverkare kommer med produkter som använder det förräns det blivit vanligare.

Säkert en intressant teknik/standard...

Med tanke på vem Intel är (USB är det rätt många som använder idag, en Intel-produkt) så har jag få tvivel om Lightpeaks framtid, att det finns plats för andra anslutningar för mindre krävande produkter känns dock väldigt troligt. Jag tyckte bara det var roligt att prata om USB3 och FW3200 då de båda känns väldigt omoderna.
Ja, det är mycket möjligt att du har alldeles rätt. Det får som sagt framtiden visa.
I vilket fall som helst var det intressant att läsa om LightPeak. Det känns som om inte så mycket har hänt på medieöverföringsfronten på några år.

Light Peak demonstrerades för övrigt på en Mac Pro 2009.
Men finns det på Mac idag? Trådskaparen har givit mig bilden av att vara en handlingens tjej, som får saker och ting att hända här och nu! :)

Tack f.ö. informationen om LP.

Tänk på att en MBA med största sannolikhet alltid kommer att ligga steget efter en MBP när det gäller prestanda, minne, disk mm. Om man inte behöver bästa prestanda är en MBA kanske ett (dyrare) alternativ, men jag tror inte man ska se en MBA som ett alternativ för de som bara vill ha EN dator. Jag ser en MBA som en satellit till en större dator, t.ex. för en säljare/representant som ska på kundbesök och som synkar över relevanta dokument till en MBA, besöker kunder och sedan synkar tillbaks information/order till datorn på kontoret. Ungefär som en iPad fast större, med tangentbor och med mer prestanda.

Du har helt rätt, jag har helt missat iPad. Ska jag ha en liten dator så är iPad mycket häftigare än MBA. Den verkar helcool!

För det är en Mac, som trådskaparen funderar på att skaffa inom den närmaste framtiden om jag förstått henne rätt...

Ja, nu tycker jag att det börjar spåra ur lite. Jag är tacksam för att alla upplyser mig om vad som komma skall. Det är dock fullkomligt orimligt att vänta in framtiden och vara datorlös eller sitta på en PC till dess. Utveckligen går (förhoppningsvis) framåt och det kommer alltid att komma något nytt och bättre. Det enda man kan göra är att köpa det bästa som finns, här och nu, på marknaden. Annars kan man ju inte leva om man bara väntar och väntar. Visst, jag väntar ibland men det är liksom när jag har exakt datum för det och där det rör sig om någon månad eller så, inte flera år framåt.

Men finns det på Mac idag? Trådskaparen har givit mig bilden av att vara en handlingens tjej, som får saker och ting att hända här och nu! :)

Hahaha! Jag vet inte exakt vad du menar, att jag köper mycket och att det ska ske här och nu? :p

Jag har inget emot att vänta in nya prylar men det måste hålla sig inom rimlig tid. Några månader, visst. Eller som med 3D-TV, jag ser ingen poäng att köpa en så länge man ska ha glasögon på sig. 5 år är vanligtvis för lång tid för mig att vänta in en ny pryl/teknik. Men eftersom jag är nöjd med HDTV så ser jag ingen poäng att byta ut den (som ändå är relativt ny här hemma) mot en 3D-TV som jag ska sitta med glasögon framför. Däremot väntar jag mer än gärna till september då Sony NEX-7 släpps istället för att springa till en affär och köpa NEX-5 som beviserligen har mer begränsade funktioner än kommande NEX-7.

Ska väl tillägga att jag sitter mer vid datorn än framför TV. Vill jag se 3D kan jag gå till en biosalong och uppleva det på storbild istället. ;)

Fast att tömma kamerans minneskort borde kanske kunna gå fortare med usb 3.

Varfor da? De snabbaste korten ar idag (9 juli, 2010) Sandisk extreme med burst speed upp till 90MB/s, eller 720Mbit/s,vilket fungerar jattebra for korta stunder, men nar du val tommer kortet sa sager Sandisk at det kommer up i c:a 40MB/s, vilket ar 320Mbit/s, och USB2.0 klarar 480Mbit/s. Sa du har en hel del att vaxa i dar, namligen 50%. For att inte tala om att du maste ha en disk som klarar av att skrivai 40MB/s, och da maste du ha en SSD, i alla fall, eller mojligen SAS 10k eller RAID0 eller 5.

Nu yrar du i nattmössan. USB 2.0 har en bandbredd på 480 mbit/s, vilket är cirka 60 MB/s. Nu får man aldrig ut ens i närheten av det pga gränssnittets utformning och normal overhead mm, men även om man fick det så är det bara kring hälften av vad en modern mekanisk SATA-hårddisk kan prestera sekventiellt. Nu tycker jag att man bör köra externa diskar på eSATA istället som är ett rent hårddiskgränssnitt, men det verkar inte Steve tycka...

Vad gäller SATA 600 så är det väl mer relevant, men det finns några SSD som faktiskt kan slå i taket vid vissa tillfällen med den äldre generationen. Det är dock osannolikt att det är något som skulle märkas eftersom själva poängen med dem egentligen är att slumpvis läsning går mycket snabbare än med mekaniska diskar. Mätnissar kär dock störa sig.

Men snalla, visa en enda disk SATA som klarar mer an 40MB/s i normalla forhalladen, dvs. mer an 30% full och dar data inte ligger ifoljd. Just det, finns inte.

Hur vore det om vi jobbat med realla forhalladen och inte basta mojliga situation (0 gravitation, nedkyld till absolut 0, eget karnkraftverk for stromforsorning, helt tom disk osv).

Under normala omstandigheter ar USB2.0 ingen begransning alls, framforallt nar du tar i berakningen att vi pratar om en laptop har.

Senast ändrad:
Du borde nog fundera på hur du uttrycker dig.
Ditt förra inlägg går ganska lätt att tolka som att dagens datorer inte klarar av att leverera full bandbredd för USB2, vilket ju inte precis stämmer.

Sedan så har ju de senaste versionerna av MacBook pro Firewire 800 ifall du vill ha större bandbredd än vad USB2 levererar.

Tilläggas kan ju i ett "fotosamanhang" att det i dagsläget finns minneskort som klarar av att skriva/läsa i högre hastighet än vad USB2 klarar av att leverera...

Jo, burst, nya extreme korten klara upp till 720mbit/s, men det ar tillfallig hastighet, nar du tommer kortet, kommer du inte upp i det. Jag har det kortet med en firewire 800 lasare, och jag kommer upp i c:a 40MB/s, mindre an halften, fullt tillrackligt med USB2.0. Och jag skriver inte till sloa diskar, ett EqualLogic iSCSI SAN med egen 1Gb/s anslutning, med Mac Pro Quad 3.0GHz, 12 gig. Sa, i riktiga livet, 480 mbit ar inte en begransing.

ANNONS
Götaplatsens Foto