Annons

Pc vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

tozz

Avslutat medlemskap
Opatchat betyder? Konstigt att Mac varit så utsatt men ingen användare verkar ha klagat? Hur kan det komma sig? Jag förstår inte? Kom nu inte med idiotförklaringen att användarna är blinda osv för nog fan märker man om ens datorer blivit infekterad med något, om något är fel etc.



Distribution? ...

Angående virusskydd och dylikt, läste i någon tråd att det finns såna program att installera i Mac (så man inte sprider saker vidare till PC-användare t.ex.).
Opatchat betyder att Apple inte brydde sig, hålet gav vem som helst möjlighet att få total kontroll över datorn utan att ha fysisk tillgång. Majoriteten av OS X-användare är tyvärr blinda och ignoranta (ungefär som Windowsanvändare) och skulle inte veta om dom blivit utsatt för något ens om det låg en lapp på skrivborden där det stod "du har blivit hackad". Du förstår, Apple säljer drömen om säkerhet och det är väldigt få som vill vakna ur den bubblan.
Tro mig, om du blivit infekterad av något utvecklat av någon kunnig märker du absolut ingenting alls, det är hela poängen. På 90-talet dök det upp dansande björnar och annat på skärmen om du fått virus, idag märker du inte ett dugg om någon använt en exploit för att ta över din dator.

Mer intressant än virusskydd är brandväggar, det är nämligen dom som har en chans att stoppa dagens problem, långt mycket mer än vad ett virusskydd kan.
 

fototubbe

Aktiv medlem
Du kommer inte få några vettiga svar på denna fråga eftersom dom flesta svaren kommer vara av "religös" karraktär, dvs Macianerna kommer bedyra att Mac är bäst och PCianerna kommer bedyra att PC är bäst.
Bägge kommer klara av att bildredigering på ett väldigt bra sätt. Prova Windows 7 och OS/X och se sedan vart hjärta och plånbok för dig.

Hej

Det blev som du skrev............

/ R
 

Arclight

Avslutat medlemskap
Klart vi kan. Båda systemen är verkligen inte lika bra. Mac är bättre. Fria människor väljer Mac, de andra får ta vad de får.
Tydligen är du mer blåst och envis än vad jag trodde. Som vanligt argumenteras de utan några som helst påståenden varför de är bättre, utan de är bara bättre. Precis som en unge i sandlådan som ej ger sig. Vilket komiskt och sött samband.
 

KGS

Aktiv medlem
Tydligen är du mer blåst och envis än vad jag trodde. Som vanligt argumenteras de utan några som helst påståenden varför de är bättre, utan de är bara bättre. Precis som en unge i sandlådan som ej ger sig. Vilket komiskt och sött samband.
Steve har sagt att Mac är bättre. Steve är förvisso inte Gud, men när Gud har en bra dag säger han att han är Steve...
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Opatchat betyder att Apple inte brydde sig, hålet gav vem som helst möjlighet att få total kontroll över datorn utan att ha fysisk tillgång. Majoriteten av OS X-användare är tyvärr blinda och ignoranta (ungefär som Windowsanvändare) och skulle inte veta om dom blivit utsatt för något ens om det låg en lapp på skrivborden där det stod "du har blivit hackad". Du förstår, Apple säljer drömen om säkerhet och det är väldigt få som vill vakna ur den bubblan.
Tro mig, om du blivit infekterad av något utvecklat av någon kunnig märker du absolut ingenting alls, det är hela poängen. På 90-talet dök det upp dansande björnar och annat på skärmen om du fått virus, idag märker du inte ett dugg om någon använt en exploit för att ta över din dator.

Mer intressant än virusskydd är brandväggar, det är nämligen dom som har en chans att stoppa dagens problem, långt mycket mer än vad ett virusskydd kan.
Och det finns inga brandväggar alls som går att installera på Mac? Menar nu inte från just Apple för jag använder t.ex. AVG på min PC men nu blev jag osäker på om det är virusskydd eller brandvägg... Kikade i hörnet, jo, det är anti-virus. AVG Anti-Virus Free. Så vad menar du, behövs det inget virusskydd? Ska jag avinstallera det???
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Steve har sagt att Mac är bättre. Steve är förvisso inte Gud, men när Gud har en bra dag säger han att han är Steve...
Det var ingen vidare bra förklaring... Britney Spears säger att sin parfym luktar bäst, då är det klart att den är bäst och det kommer Gud också att säga.

Antar att det är ironi visserligen, fast rätt trist svar om diskussionen ska ge något.
 

KGS

Aktiv medlem
Det var ingen vidare bra förklaring... Britney Spears säger att sin parfym luktar bäst, då är det klart att den är bäst och det kommer Gud också att säga.

Antar att det är ironi visserligen, fast rätt trist svar om diskussionen ska ge något.
Det räcker för mig. Vem är den där Britney?
 

tozz

Avslutat medlemskap
Och det finns inga brandväggar alls som går att installera på Mac? Menar nu inte från just Apple för jag använder t.ex. AVG på min PC men nu blev jag osäker på om det är virusskydd eller brandvägg... Kikade i hörnet, jo, det är anti-virus. AVG Anti-Virus Free. Så vad menar du, behövs det inget virusskydd? Ska jag avinstallera det???
Det följer med en brandvägg i OS X, precis som i Windows 7. Kunskapen som krävs för att konfigurera och styra en brandvägg medföljer dock inte.
Virusskydd behövs om man gillar att manuellt installera skadlig programvara, annars inte.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det var ingen vidare bra förklaring... Britney Spears säger att sin parfym luktar bäst, då är det klart att den är bäst och det kommer Gud också att säga.

Antar att det är ironi visserligen, fast rätt trist svar om diskussionen ska ge något.
KG har bara för avsikt att vara dryg, inget annat (du kan se i hans historik att han skriver samma sak om och om igen, alltid utan någon relevans).
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Det följer med en brandvägg i OS X, precis som i Windows 7. Kunskapen som krävs för att konfigurera och styra en brandvägg medföljer dock inte.
Virusskydd behövs om man gillar att manuellt installera skadlig programvara, annars inte.
Vad bra, då får jag försöka lära mig på egen hand hur brandväggen fungerar. Hahaha, eller se om det finns någon Mac-användare som vill hjälpa mig som kan. :)

Gav mig idén att när jag har lärt mig ska jag skriva ut en guide på en hemsida för alla Mac-användare att använda. Hihi! ^^

Virusskydd behövs bara om man gillar att manuellt installera skadlig programvara? :O Jag vill inte installera skadlig programvara, tvärtom. Föresten, så fort jag ska ladda ner ett program måste jag acceptera det hela tiden eller typ "var bered på att du kan utsätta datorn för risker" men jag laddar alltid bara ner saker från säkra platser såsom WordPress osv så vet alltid att det är säkert. Skulle aldrig bara ladda ner något från var som helst.

AVG Anti-virus Free är ingen brandvägg också va? Finns det gratis brandväggar att ladda ner eller ska jag verkligen ha fått med mig ett när jag köpte min laptop? Jag menar, kostar inte brandväggen från Microsoft? Har fått för mig det nämligen... :/

Angående min försiktighet med ladda hem saker. Fick ett mail från ett företag jag hade kontaktat som skickade en PDF-katalog till mig men jag var så borta i huvudet att jag hade glömt att jag hade kontaktat dem och av den anledningen öppnade jag inte PDF-filen utan svarade: Vem är du? När jag sen fick förklaringen skämdes jag lite, hade jag bara öppnat PDF-filen så hade jag kommit på vad det handlade om. Så försiktig är jag... xD
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
KG har bara för avsikt att vara dryg, inget annat (du kan se i hans historik att han skriver samma sak om och om igen, alltid utan någon relevans).
Aha, tråkigt, uppskattar seriösa diskussioner. Visserligen är jag inte så glad i Canon vs Nikon diskussioner men det är väl för att jag anser att båda märken är bra och det är mer en smaksak.

Jag tror det är samma med Mac vs PC också, till en viss del. Det här med bildbehandling brukar jag ofta få höra, som tidigare nämnt även från PC-användare, vara en av fördelarna med Mac. Däremot har jag inte fått en tillfredsställande förklaring till varför Mac skulle vara immun mot faror som lurar på Internet (hackare) och det är såklart inget jag kan undgå att vilja ta reda på eftersom jag surfar så pass mycket som jag gör, då även på lite mindre snälla sidor... ^^
 

KGS

Aktiv medlem
Ah, då förstår jag, hon dog innan den första Macintoshen presenterades, så hon fick aldrig chansen.

Erik är mest avis o därför skriver han "utan relevans" (han skriver själv samma saker i tråd efter tråd i det här ämnet, så sök gärna på det med). Ibland är livet precis så enkelt och det är precis så lätt att välja som jag påstår. Sedan kan man förstås leta svagheter och fel om man mår bättre av det. Och jag missunnar ingen att köra Windows, då kan de alltid få det bättre. Vi som redan kör Mac, vad ska vi göra?

Sådana här vs-trådar är alltid meningslösa. De stackarna som gjort fel försvarar sig intensivt och är gärna nedlåtande mot oss andra. Det står vi ut med. Så jag lämnar tråden med varm hand till Erik & Co, vi ses säkert i nästa tråd ;-)

*** funderar... borde jag illustrera detta, mitt sista inlägg i den här tråden, med en bild jag har, en ung man, fridfullt surfande, sittande på en brygga, med den dator han använder när han själv får välja... ***
 

snap01

Aktiv medlem
Tozz hävdar att han använder äger mac o har sett till att det köpts in där han jobbar det är väldigt konstigt med tanke på hur han dissar mac konstant o anser att pc är bäst. Mig stör det inte alls jag hoppas att fler kör pc o inte kliver över till mac men så är inte fallet nu utan fler går över till mac eftersom dom hört från så många som är nöjda med bytet. En kompis till mig fick köpa en av mina macbook o han var en pc byggare som hävdade att pc var bäst samt billigare.
Hur ser det ut idag? jo han mer eller mindre slängt ut pc o är på väg att innhandla imac för att han tycker det fungerar så mycket bättre. Om man går igen alla mac/pc trådar så kan man rätt enkelt se att många bytt till mac o är nöjda dom två som inte är nöjda o KÄMPAR för pc överlevnad är karl o tozz. Vad är det som driver er i det? För mig så får ni gärna tycka pc är bäst jag bryr mig däremot så stämmer det inte med min eller flertalet av mina kompisar/kollegor erfarenhet. Jag har aldrig haft något virus eller annat skit på någon mac jag ägt. Ingen macdator har krånglat på något utomlands jobb på 10 år.
Jag bryr mig inte ett smack om mac skulle kosta mer eller inte vad jag betalar för är driftsäkerheten. Jag kanske har haft tur men då verkar många av mina kompisar oxå haft tur för dom har heller inte haft några problem. Min yngsta son fick en av mina gamla macbook den är runt 5år gammal o den funkar fortfarande det som är bytt är batteri laddaren som vart kortis. Hans pc innan funkade inte ens ett år innan den vart nersölad med virus o liknande. Behöver jag nämna att det inte finns något virus skydd köpt till den gamla macbooken.

Tyvärr verkar utvecklingen gå grymt framåt för mac samt iphone så nu blir man orolig att ens bekymmerlösa tid med mac är förbi ifall det blir för många användare av mac. Som sagt var kör gärna pc det är perfekt för jag vill ha 10 nya bekymmerslösa år till.
och Tozz om det nu är så mycket problem med din mac så sälj den man ska inte använda saker som man inte är nöjd med o med tanke på hur duktig du är på dator( som du säger) så är det en gåta att du harvar kvar med mac när den är så dålig.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Ah, då förstår jag, hon dog innan den första Macintoshen presenterades, så hon fick aldrig chansen.

Erik är mest avis o därför skriver han "utan relevans" (han skriver själv samma saker i tråd efter tråd i det här ämnet, så sök gärna på det med). Ibland är livet precis så enkelt och det är precis så lätt att välja som jag påstår. Sedan kan man förstås leta svagheter och fel om man mår bättre av det. Och jag missunnar ingen att köra Windows, då kan de alltid få det bättre. Vi som redan kör Mac, vad ska vi göra?

Sådana här vs-trådar är alltid meningslösa. De stackarna som gjort fel försvarar sig intensivt och är gärna nedlåtande mot oss andra. Det står vi ut med. Så jag lämnar tråden med varm hand till Erik & Co, vi ses säkert i nästa tråd ;-)

*** funderar... borde jag illustrera detta, mitt sista inlägg i den här tråden, med en bild jag har, en ung man, fridfullt surfande, sittande på en brygga, med den dator han använder när han själv får välja... ***
Jag har valt alla mina datorer själv, varför skulle någon annan ha valt åt mig (därför som jag kör alla tre stora OS idag t.ex.)? :)
Fridfullt vetifan om det var, det funkade ju inte alls att surfa där ute :(

Jag har ju iaf referenser i mina inlägg, att bara tycka saker ger ju ingen som helst bild av verkligheten.

Ove är så klart inne med sitt meningslösa svammel om det ena och det andra, han är också en sådan som inte kan acceptera fakta eller dokumenterade svagheter utan bara baserar saker på hur det ser ut i hans bubbla, helt meningslöst i en diskussion om binär kod. Han har också en förmåga att förvrida precis allting som sägs till något helt annat, antagligen för att han mår bättre av det eller så är det hans sätt att hantera vissa saker, det gör dock diskussioner helt meningslösa.
"Bollen är röd"
Oves svar: "DU SA BOLLEN VAR BLÅ".
 
Senast ändrad:

CLP

Avslutat medlemskap
Vad bra, då får jag försöka lära mig på egen hand hur brandväggen fungerar. Hahaha, eller se om det finns någon Mac-användare som vill hjälpa mig som kan. :)

Gav mig idén att när jag har lärt mig ska jag skriva ut en guide på en hemsida för alla Mac-användare att använda. Hihi! ^^

Virusskydd behövs bara om man gillar att manuellt installera skadlig programvara? :O Jag vill inte installera skadlig programvara, tvärtom. Föresten, så fort jag ska ladda ner ett program måste jag acceptera det hela tiden eller typ "var bered på att du kan utsätta datorn för risker" men jag laddar alltid bara ner saker från säkra platser såsom WordPress osv så vet alltid att det är säkert. Skulle aldrig bara ladda ner något från var som helst.

AVG Anti-virus Free är ingen brandvägg också va? Finns det gratis brandväggar att ladda ner eller ska jag verkligen ha fått med mig ett när jag köpte min laptop? Jag menar, kostar inte brandväggen från Microsoft? Har fått för mig det nämligen... :/

Angående min försiktighet med ladda hem saker. Fick ett mail från ett företag jag hade kontaktat som skickade en PDF-katalog till mig men jag var så borta i huvudet att jag hade glömt att jag hade kontaktat dem och av den anledningen öppnade jag inte PDF-filen utan svarade: Vem är du? När jag sen fick förklaringen skämdes jag lite, hade jag bara öppnat PDF-filen så hade jag kommit på vad det handlade om. Så försiktig är jag... xD
Hej fotokompis.

Tryck på äpplet uppe i vänstra hörnet, välj systeminställningar och sedan "säkerhet". Där kan du slå på och av brandväggen.
Jag har inte använt mig av någon annan säkerhet under ganska många Macår, utan minsta bekymmer. Vill man vara säker på att inte skicka vidare smittade filer, kan man förståss installera något virusprogram. Men även om det finns en liten chans att drabbas har jag inte tänkt installera något än på ett tag.
Får väl se vad framtiden har för hot åt våra Macar.

Däremot är jag jättenoga med att alltid ha "minst" två kopior av mina bilder och annat av betydelse. Ser en fysiskt trasig hårddisk som ett större och farligare hot än virus och annat.


Skulle också vilja rekommendera en bok: "The Missing Manual" från POGUE PRESS, O'REILLY.

Kom bara ihåg att beställa den senaste versionen, eller med rätt operativsystem.
Boken är ganska överkomlig i pris och har sökfunktioner till det problem man stöter på. Tycker sällan det funkar att mala igenom en tjock bok och få allt att fastna, utan tycker att det är bättre att beta av bekymren som de kommer.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har valt alla mina datorer själv, varför skulle någon annan ha valt åt mig (därför som jag kör alla tre stora OS idag t.ex.)? :)
Fridfullt vetifan om det var, det funkade ju inte alls att surfa där ute :(

Jag har ju iaf referenser i mina inlägg, att bara tycka saker ger ju ingen som helst bild av verkligheten.

Ove är så klart inne med sitt meningslösa svammel om det ena och det andra, han är också en sådan som inte kan acceptera fakta eller dokumenterade svagheter utan bara baserar saker på hur det ser ut i hans bubbla, helt meningslöst i en diskussion om binär kod. Han har också en förmåga att förvrida precis allting som sägs till något helt annat, antagligen för att han mår bättre av det eller så är det hans sätt att hantera vissa saker, det gör dock diskussioner helt meningslösa.
"Bollen är röd"
Oves svar: "DU SA BOLLEN VAR BLÅ".
du är dig lik aldrig ett svar på någon fråga. Hur många trådar om mac/pc har du lyckats stänga?
 

tozz

Avslutat medlemskap
du är dig lik aldrig ett svar på någon fråga. Hur många trådar om mac/pc har du lyckats stänga?
Inga (noll, zero, inte en enda, mindre än en).
För övrigt behöver du inte begära svar på frågor om du inte tänker läsa dom, det är ohyffsat och barnsligt.
 

snap01

Aktiv medlem
du har aldrig svarat på något utan du är känd för ditt uppträdande bla har Mats iboat kommenterat o konstaterat det. Du har väl fått minst tre trådar stängda det är bara att gå tillbaks o kolla. Jag har tom fått mejl från moderatorer att man inte ska ta så hårt på dig för du är en som bara vill provocera ett troll med andra ord. Jag tror ingen på detta forum uppfattar att du skulle vara speciellt kunnig på datorer det är nog mest du själv som anser det.
Däremot är du snabb att dissa alla andra o skulle någon klaga på pc så är det alltid handhavande fel från personen i fråga. Varför kör du mac när du dissar det totalt? det säger nog det mesta. Jag tror att du inte ens äger en mac än mindre att du har beslutat att välja mac till din arbetsplats. Det tror jag är rent svammel från din sida.
 

snap01

Aktiv medlem
Ah, då förstår jag, hon dog innan den första Macintoshen presenterades, så hon fick aldrig chansen.

Erik är mest avis o därför skriver han "utan relevans" (han skriver själv samma saker i tråd efter tråd i det här ämnet, så sök gärna på det med). Ibland är livet precis så enkelt och det är precis så lätt att välja som jag påstår. Sedan kan man förstås leta svagheter och fel om man mår bättre av det. Och jag missunnar ingen att köra Windows, då kan de alltid få det bättre. Vi som redan kör Mac, vad ska vi göra?

Sådana här vs-trådar är alltid meningslösa. De stackarna som gjort fel försvarar sig intensivt och är gärna nedlåtande mot oss andra. Det står vi ut med. Så jag lämnar tråden med varm hand till Erik & Co, vi ses säkert i nästa tråd ;-)

*** funderar... borde jag illustrera detta, mitt sista inlägg i den här tråden, med en bild jag har, en ung man, fridfullt surfande, sittande på en brygga, med den dator han använder när han själv får välja... ***
Jag håller med KG angående hans konstaterande om dig Tozz. Liknande kommentarer har iboat skrivit om dig. Du är en trist person Tozz med få kunskaper o erfarenheter om datorer, enligt många ett troll.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS