Annons

HJÄLP! Ska köpa ny kamera. Men finns ju inga!?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj-sara

Medlem
Har sålt min Nikon D60 nu och funderade på att köpa antingen en D5000 eller en D90!
Men hittar ingen butik som har dem i lager och leveransdatum är okänt!

Har de slutat med dessa kameror?

Hur länge måste ja nu va utan kamera innan det kommer någon efterföljare till dessa?

Har dålig koll på sånt här och tog bara för givet att de skulle finnas! :( NU ångrar ja ju att ja sålde min D60 :(

Hoppas ni kan ge mig några svar!

Det finns gott om ganska nya (med kvitto) ute på annonsmarknader också ju, men passa dig för "för billiga" erbjudanden, och handla gärna på plats så att du kan hämta kameran.

Det är högst sannolikt att d90 efterträdaren skall lanseras denna månaden eller nästa inför Photokinamässan så återförsäljarna vill gärna bli av med sina d90. Å ena sidan innebär det bra pris på d90 men begränsad tillgång. Å andra sidan lär efterföljaren vara bättre men kosta som d90 då den var ny, säg 10000-11000 i enklare kitform. Har du inte någon särskilt dyr nikonoptik finns ju klipp nu på Canon 50d om du kan tänka dig att byta system. Vad gäller 5000d är jag mer osäker, har ej sett rykten om efterföljare och den är nyare. Skulle dock satsa på d90/50d pga sökaren.

d90 ska ersättas med nikon D95

http://nikonrumors.com/2010/07/30/nikon-d95-coolpix-p7000.aspx

lite info om den.

• The Nikon D90 replacement will probably be called Nikon D95.

• Magnesium body. Previous reports indicated that parts of the body will be aluminium. My guess here is that the body will be magnesium-alloy, just like the D300s.

• 1080 HD video.

• 6 fps (FYI: Nikon D90 does 4.5fps, the D300s – 7fps). The initial report was for 8fps. Let’s just say it will be somewhere between 6-8fps.

• 39 AF points.

• Price: $1199 for body only. i svenska kr: c.a 9 248,97 SEK

No idea about a potential announcement date for the D95 (maybe also in August?).

Det är högst sannolikt att d90 efterträdaren skall lanseras denna månaden eller nästa inför Photokinamässan så återförsäljarna vill gärna bli av med sina d90. Å ena sidan innebär det bra pris på d90 men begränsad tillgång. Å andra sidan lär efterföljaren vara bättre men kosta som d90 då den var ny, säg 10000-11000 i enklare kitform. Har du inte någon särskilt dyr nikonoptik finns ju klipp nu på Canon 50d om du kan tänka dig att byta system. Vad gäller 5000d är jag mer osäker, har ej sett rykten om efterföljare och den är nyare. Skulle dock satsa på d90/50d pga sökaren.

Okej... ja det hade ju varit trevligare att köpa D90 nu då, riktigt så mycket pengar som 11000 hade ja inte tänkt lägga...

Vet inte varför jag är så instäld på Nikon... är väl för att ja hade min D60 och trivdes så bra med den!
Är Canon 50d likvärdig med D90 då? Har inget som låser mig till Nikon mer än att ja tycker den verkar enklare i menyer osv!

Kan man filma med 50d?

Tack för era svar... är inte sugen på att köpa en begagnad helst... då garantin inte gäller ändå om kameran byter ägare... o det känns lite trist!

Okej... ja det hade ju varit trevligare att köpa D90 nu då, riktigt så mycket pengar som 11000 hade ja inte tänkt lägga...

Vet inte varför jag är så instäld på Nikon... är väl för att ja hade min D60 och trivdes så bra med den!
Är Canon 50d likvärdig med D90 då? Har inget som låser mig till Nikon mer än att ja tycker den verkar enklare i menyer osv!

Kan man filma med 50d?

Tack för era svar... är inte sugen på att köpa en begagnad helst... då garantin inte gäller ändå om kameran byter ägare... o det känns lite trist!

Nej, du kan inte filma med 50D.

D90 är just nu ett väldigt bra val, så om du inte vill vänta till D95 och kan hitta en D90 tror jag du är helt rätt ute.

Dock är Canon 550D inte mer än marginellt "sämre" än D90 och sådana kan du hitta lätt.

/Magnus (som har Canon 7D)

50D är väl vassare än D90, förutom att man inte kan filma.

Den har metallhus och lite roliga grejer, dessutom tokbillig nu :)

Så har du inga Nikonobjektiv liggande är det nog inget dumt byte!

Jag har båda två (D90, 50D lånad) här, och jag tycker definitivt inte 50D är bättre på egentligen någonting alls... Vare sig tekniskt, bildmässigt eller användarmässigt.

En efterföljare till D90 kommer, men det kanske är lite rimligare att titta på D3100?
http://nikonrumors.com/2010/08/13/first-pictures-of-the-nikon-d3100-and-the-four-new-lenses.aspx

Den kommer ju antagligen finnas ute i butiker om bara ett par veckor, eftersom det officiella släppet är nästa vecka.

Jag gillar nog mer nikon ändå! har läst lite och väntar nog o ser vad som händer!

Gillar d5000....

Gillar att man kan ta nåt videoklipp också... då vi snart får barn kan det vara kul att även kunna filma lite...

Irriterande bara att den inte finns någonstans nu när ja äntligen bestämt mig och fått sållt min gamla o har pengar till att köpa ny!

Det ska väl inte vara helt omöjligt att få tag på en D90 ännu, eller D5000. Åtminstone D90 är visserligen på väg bort men ännu är det väl inte helt omöjligt att få tag på ett ex om man ringer runt och kollar med diverse fotobutiker? En sån borde du kunna få till ett riktigt bra pris nu tror jag.

D5000 har ju inte funnits speciellt länge på marknaden, så jag förstår inte varför den ska vara så svår att få tag i? En kompis beställde en sån förra veckan, men hon beklagade också sig över att den var slut på så många ställen... skumt. Vet inte om hon har fått den ännu. Har Nikon tänkt att D5000-modellen ska elimineras och kunderna i fortsättningen ska välja mellan D3100 och D95 istället kanske?

Det ska väl inte vara helt omöjligt att få tag på en D90 ännu, eller D5000. Åtminstone D90 är visserligen på väg bort men ännu är det väl inte helt omöjligt att få tag på ett ex om man ringer runt och kollar med diverse fotobutiker? En sån borde du kunna få till ett riktigt bra pris nu tror jag.

D5000 har ju inte funnits speciellt länge på marknaden, så jag förstår inte varför den ska vara så svår att få tag i? En kompis beställde en sån förra veckan, men hon beklagade också sig över att den var slut på så många ställen... skumt. Vet inte om hon har fått den ännu. Har Nikon tänkt att D5000-modellen ska elimineras och kunderna i fortsättningen ska välja mellan D3100 och D95 istället kanske?

Jag får sätta mig o ringa runt till lite affärer kanske... söker man på prisjakt eller pricerunner så finns den inte i lager någonstans...

Jo jag tror den fanns på ett ställe som ja aldrig hört talas om tidigare och där var den dessutom 1550kr dyrare!

Känns ju taskigt att köpa den dyrare om de kommer in i lager igen på de billigare ställena... men så kanske man ångrar sig om de skulle vara så att de slutar helt med den!

Tycker det är konstigt att de skulle ta bort den helt! Den verkar så populär ändå! Vet många som har en 5000 och är skitnöjda med den! är ju som du säger också att den har ju inte funnits jätte länge så den borde ha lite tid kvar!

Ska sätta mig o ringa till lite butiker och se om ja kan få fatt i en!

Tack för svaret!

Ja jag är skitnöjd med D5000 också. Den har verkligen allt man behöver. Dock så kan jag reta mig på avtryckarfördröjningen.. Dessutom så blir exponeringen lätt lite fel om man fotograferar väldigt snabbt, då hinner ljusmätningen inte riktigt med, men så kanske det är med alla kameror iofs.. Och är bortskämd med en Nikon D3 sen innan så.. alltför höga krav kan man inte ha på en kamera för 5000 kronor.. :)

Bland det bästa är ju att det går att konvertera en Raw-fil till jpeg direkt i kameran. Och intervallfotograferingen. Och allt annat, den har så mycket roliga funktioner! :)

Senast ändrad:
Om, det inte är akut, så tror jag att du har allt att vinna med att vänta någon vecka på typ 3001 eller D95..... Men jag vet samtidigt hur det är med fotosug..... :) "Lugn och fin" är mitt tips... ;)

Om, det inte är akut, så tror jag att du har allt att vinna med att vänta någon vecka på typ 3001 eller D95..... Men jag vet samtidigt hur det är med fotosug..... :) "Lugn och fin" är mitt tips... ;)

Fundera också på att ta de lugnt! Problemet är pengar.. jag har ca 9000 kr att lägga på kamera som det är nu... och så behöver ja ju lite tillbehör också så som minneskort osv!

Så en 5000 hade ja ju kunnat köpa plus att ja fått massa till.

Väntar jag på tex d95 så kommer den att kosta 11000 eller något och det finns det inte ekonomi till! :-(

Har hittat en butik nu som eventuellt har D5000 inne, ska ändå in till stan så ja ska in om där o kolla vad de har att erbjuda!

Ja jag är skitnöjd med D5000 också. Den har verkligen allt man behöver. Dock så kan jag reta mig på avtryckarfördröjningen.. Dessutom så blir exponeringen lätt lite fel om man fotograferar väldigt snabbt, då hinner ljusmätningen inte riktigt med, men så kanske det är med alla kameror iofs.. Och är bortskämd med en Nikon D3 sen innan så.. alltför höga krav kan man inte ha på en kamera för 5000 kronor.. :)

Bland det bästa är ju att det går att konvertera en Raw-fil till jpeg direkt i kameran. Och intervallfotograferingen. Och allt annat, den har så mycket roliga funktioner! :)

Härligt att höra att du är nöjd! Tror att ja också skulle vara nöjd med en D5000!

Tänkte höra med dig... vad har du för minneskort i din? Hur stort? Tänker på att man kan filma också... hur mycket plats tar det? Räcker väl inte med ett 4GB som man hade innan?

Vad har du för objektiv? Funderar på om ja ska ha nåt annat än kitobjektivet denna gången!

Någon som vet ett bra objektiv? Har blivit rekomenderad ett fast objektiv innan... men vet inte om ja kanske skulle sakna zoom!

Några saker jag absolut vill nämna: För icke makro fotografer är det ffa två saker som gör D90 ett bättre val än D5000: Mer högupplöst LCD för att kontrollera skärpan i tagna bilder (dock ej vinklingsbar); Större sökarbild som gör det enklare att fokusera manuellt och komponera bilden.

Avseende Canon 50D vill jag påpeka att den är 1/2 snäpp upp i proffsprestnada mot D90 i form av Magnesium/aluminium legering (det är alltså så att ryktena som svajar om D90s efterföljare skall ha magnesium eller aluminiumskal är samma sak: det är ALDRIG ren magnesium - det är för bräckligt det rör sig om en legering av magnesium OCH aluminium), och avancerad autofokus. I den stora skalan amatör/proffs har alltså Nikon och Canon fram tills den sista generationen undvikit att direkt konkurrera på detta sätt. Skalan har alltså varit: D60/D5000->450D/500D/550D->D90->40D/50D->D300 och sedan på proffsplanet har de hamnat i direktkonkurrens (Nu riktar sig förvisso 5D/5DII och D700 till olika grupper av fotografer). Det har blivit en glidning uppåt för Canon vilket har gjort att 550D har närmat sig D90 mer än föregångarna närmade sig D80. Detta gäller prestanda som mer avancerade fotografer uppskattar och inte megapixels, brusprestanda utan sökare och direktåtkomst till funktionerna via knappar, ej menyer. Det finns säkert de som har annan åsikt, men denna undvikande av konkurrens har varit ett vedertaget begrepp.

Man får alltså en lite proffsigare kamera i 50D, men sedan är inte kameran allt, utan systemet - man bör titta på vilka objektiv man vill ha (och nu menar jag inte bara billigaste kitobjektiven).

Tack för alla svar och all hjälp!

Var inne i en butik i helsingborg idag och fick jätte bra hjälp...
Är nu stolt ägare av en D5000 med 18-105 objektiv... högst upp på önskelistan står ett fast 50/1,8 objektiv.... men de får ja spara lite till. Kan ju inte få allt på en gång även om man önskar! :)

Fick kameran till samma pris som om ja hade köpt den på Cyberphoto eller något liknande! så det kändes bra :)

Grattis! :)

-Men 50F/1.8 kanske inte ska vara ditt första val.... Du får nämligen ingen autofokus med D500 på det objektivet...

Nikons AF-S 35F/1.8 däremot ger dig AF, och är minst lika bra. kostar ungefär samma (runt 17-1800 på de billigaste ställena)

MVH/J

ANNONS
Götaplatsens Foto