Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

IS eller kortare slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

aspeborn

Ny medlem
Hej alla!
Ger det samma (skärpe)resultat att fotografera med ett objektiv som har 3-4 stegs bildstabilisering (IS) inkopplad som att fotografera med samma objektiv med IS urkopplad men med 3-4 stegs kortare exponeringstid (vi förutsätter att det är tillräckligt ljust). Det är vad jag tror, men jag har börjat tvivla när man läser lovorden om fördelarna med bildstabilisering. Är det kanske så att IS på något sätt "låser på motivet"? Jag äger (ännu) inget objektiv med IS till min EOS 40D. Min huvudinriktning i mitt fotograferande är landskaps-och naturfotografering och då brukar jag använda stativ, spegellåsning och självutlösare.

Hej alla!
Ger det samma (skärpe)resultat att fotografera med ett objektiv som har 3-4 stegs bildstabilisering (IS) inkopplad som att fotografera med samma objektiv med IS urkopplad men med 3-4 stegs kortare exponeringstid (vi förutsätter att det är tillräckligt ljust). Det är vad jag tror, men jag har börjat tvivla när man läser lovorden om fördelarna med bildstabilisering. Är det kanske så att IS på något sätt "låser på motivet"? Jag äger (ännu) inget objektiv med IS till min EOS 40D. Min huvudinriktning i mitt fotograferande är landskaps-och naturfotografering och då brukar jag använda stativ, spegellåsning och självutlösare.

Är du landskapsfotograf och använder stativ har du ingen glädje av IS för den stänger man normalt av då.
Dessutom så gäller IS endast för skakoskärpa som du själv orsakar och förhindrar inte rörelseoskärpa skapad av objekt som rör på sig som tex, personer, blåst odyl. Då gäller att man har tillräcklig snabb slutartid.

Landskapfotografering är ju en långsam fotografering med små bländartal och oftast sker det vid skymning och tidiga morgnar och vid ISO 100 och f/11 så blir slutartiderna långa och då är det stativ och ingen IS som gäller. Samt du du gör. spegeluppfällning och självutlösare.

/Stefan

/Stefan

Jag provade igår kväll att fotografera ett staket. Med ISO 12800 och det ljusstarkaste jag hade att tillgå, EF 85 mm f/1,8 USM, fick jag en slutartid på 1/25s. Sen bytte jag till EF 24-105 mm f/4L IS USM med stabilisering på. Då blev slutartiden på full glugg 1/6s. Nya djupandningar och försök att fotografera samma staket.

När jag sen tittade på bilderna, visserligen bara på kamerans display, men den är bra på 7D, i max förstoring var de som togs med 24-105 aningen skarpare, i de fall det var någon skillnad alls.

Staketet stod still. De brukar göra det.

Jag provade igår kväll att fotografera ett staket. Med ISO 12800 och det ljusstarkaste jag hade att tillgå, EF 85 mm f/1,8 USM, fick jag en slutartid på 1/25s. Sen bytte jag till EF 24-105 mm f/4L IS USM med stabilisering på. Då blev slutartiden på full glugg 1/6s. Nya djupandningar och försök att fotografera samma staket.

När jag sen tittade på bilderna, visserligen bara på kamerans display, men den är bra på 7D, i max förstoring var de som togs med 24-105 aningen skarpare, i de fall det var någon skillnad alls.

Staketet stod still. De brukar göra det.

Seriösa landskapsfotograf använder stativ och lågt ISO hehe. Med seroösa menar jag dom som tar tid på sig för att få en bra bild med hög kvalité. Och det gör man oftast stativ och lågt iso.

Höga ISOvärden och superlåga slutartider är till för desperation och tidsbrist där man offrar en del för att fånga ögonblicket.

EDIT: De flesta landskapsfotografer använder väl vidvinkel? Hade jag gjort iaf (gjorde jag med tills jag sålde mitt objektiv). Funderade på om det fanns vinkelobjektiv med IS, men kommer inte på någon. OBS! jag räknar inte med zoomarna då dessa inte är optimerade för landskap och har en märkbar distorsion.

/Stefan

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto