Annons

Kitobjektiv eller vad istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Hej,
jag är nära beställa en 50D men det finns ingen i paket med 18-55 IS objektivet (iaf inte hos Rajala som är enda affären jag hittat som har kameran).

Jag tror jag ska köpa ett Canon 70-200/4 till kameran senare eftersom det verkar passa mina behov för utomhusfoto. Men jag skulle även behöva något lite fysiskt mindre objektiv med kortare närgräns och mer vidvinkel att ha inomhus till tillställningar för att fota bekanta, hunden, etc.

Det hade ju varit lätt köpa med kitobjektivet men när det inte finns att välja till, vad hade ni rekommenderat istället?

Jag tror att 15-85 är ett utmärkt alternativ. Lite dyrare, men också bättre på alla vis.

Edit: Ser förresten på Rajalas webbsajt att de har väldigt bra pris med Canon 18-135 -- bara 2000 kr extra jämfört med kamerahuset! Objektivet håller nog ungefär samma kvalité som 18-55.

Senast ändrad:
Ja begagnade Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 17-70/2,8 är billiga och fungerar bra i många situationer - inte bäst på något, men bra till mycket och köper du dem begagnade så får du troligen tillbaka pengarna om du tröttnar på dem.

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di kan också vara ett alternativ - kanske inte förstahandsval på ett aps-c hus, men ett rätt oki objektiv som är tämligen universellt.

Ja begagnade Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 17-70/2,8 är billiga och fungerar bra i många situationer - inte bäst på något, men bra till mycket och köper du dem begagnade så får du troligen tillbaka pengarna om du tröttnar på dem.

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di kan också vara ett alternativ - kanske inte förstahandsval på ett aps-c hus, men ett rätt oki objektiv som är tämligen universellt.

Du menar nog 17-50/2.8 med OS eller 18-50/2.8 utan OS. 17-70 har f/2.8-4 med OS alternativt f/2.8-4.5 utan OS.

18-135 i Rajalapaketet är extremt billig, du lär inte förlora många hundralappar (om några) ifall du skulle bli missnöjd och vill sälja den begagnad. När det gäller den ljusstarka Tamronzoomen (eller Sigma) skulle jag nog satsa på varianten med IS/OS.

Sen de höjde priset igen med 15-85IS så håller jag med om att detta är billigt, nog det bästa kamerapaket man kan köpa nu för de pengarna. Det är nästan så man funderar på att köpa på sig en extra mtp priset, särskilt som att 50d kanske är sista modellen i den serien i metall

Tro inte på deras ordinariepris, det är rent ljug, de refererar till av generalagenten rekommenderat pris, något som ingen tar, utom möjligen Expert-kedjan, haha.
Det är helt sant -- och jag tror dessutom att de skrivit fel. De anger ju att "ordinarie pris" för 50D + 15-85 är 16990, så det verkar som om de förväxlat de båda paketens ordinarie pris.

Men det innebär ju inte att det inte är ett fynd. 50D för 7000 kr och 18-135 för 2000 extra -- finns det nåt bättre erbjudande på marknaden just nu?

Tro inte på deras ordinariepris, det är rent ljug, de refererar till av generalagenten rekommenderat pris, något som ingen tar, utom möjligen Expert-kedjan, haha.

Det var väl längesedan man kunde räkna Expert som dyra. Nu för tiden är de ofta lika billiga om inte billigare än en hel del kedjor jag inte vill nämna vid namn...

HEhe nej jag förstår det, ordinarie priser kan ju vara hur höga som helst ibland.

Men jag hade som sagt tänkt köpa 70-200/4 till kameran, då kanske inte 18-135mm är så användbart över 70 mm? Är kit med 17-85 prisvärt för 12kkr eller bättre köpa nämnda Tamron isåfall?

Mitt tips är att satsa på en f/2.8-zoom framför enmed stort zoomomfång.
1) Canon 17-55 med IS och USM
2) Sigma 17-50 med OS och HSM
3) Tamron 17-50 utan VC eller snabb AF
Köp beg så spar du 30% mot nypris.

Både sigman och tamronen verkar bra, OS/IS lockar. Frågan är om man ska satsa på dessa 2.8 eller köra en ett kit med CAnon 15-85/3.5-5.6

Mitt tips är att satsa på en f/2.8-zoom framför enmed stort zoomomfång.
1) Canon 17-55 med IS och USM
2) Sigma 17-50 med OS och HSM
3) Tamron 17-50 utan VC eller snabb AF
Köp beg så spar du 30% mot nypris.

15-85:an har ett trevligt omfång, speciellt på vida sidan med 15mm f/3.5. Betänk att det är två stegs skillnad mellan f/2.8 och f/5.6 på 85mm. Personligen skulle jag ha svårt att förlika mig med att ha f/5.6 som största bländare på den brännvidden. Ett alternativ är förstås att vid tillfälle komplettera med fast 85/1.8 för att få ytterligare ljusstyrka.

Det var väl längesedan man kunde räkna Expert som dyra. Nu för tiden är de ofta lika billiga om inte billigare än en hel del kedjor jag inte vill nämna vid namn...

Håller med. Men det verkar som det hör till praxis på fotosidan att skriva ner Expertbutikerna oavsett om det finns anledning eller ej.

ANNONS
Götaplatsens Foto