Annons

Minneskort till 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
SD, SDHC och SDXC-kort är den kompatibel med och på google får jag miljoner träffar. Vad är skillnaden och vilket skriver kameran snabbast till?

Det finns inte några SDXC-kort på marknaden ännu som fullt ut utnyttjar kamerans fulla skrivkapacitet på (teoretiskt) 104MB/s.

http://www.kamerabild.se/nyheter/tillbehor/Nu-blir-antligen-SD-korten-snabbare-1.363708.html

60D är långt ifrån den kamera hos Canon med störst dataflöde. Canon Eos 1D Mark IV som tar 10 st 16 megapixelbilder i råformat i sekunden behöver mycket sällan och mycket kort stanna upp för att hinna lagra med UDMA 6-kort på 90 MB/s (ca 45 MB/s i verklig hastighet).

Nu är det ju sällan man tar långa serier med bilder i råformat så man kan fråga sig om man verkligen behöver de snabbaste korten.

Med serietagning i jpeg räcker bufferten och skrivhastigheten till att fotografera avbrottsfritt med nästan alla SD-kort. HD-filmning kräver 330 MB/min alltså 5,5 MB/s.

Jag är övertygad om att du klarar dig utmärkt med ett SDHC-kort med cirka 25-30 MB/s i skrivhastighet. Även 15 MB/s som i SanDisk Ultra III-korten skulle räcka.

Tackar. Foto vet jag det fungerar fint t.om. med de billiga korten, men HD-filmning tänkte jag på. Det är någon jag kommer använda frekvent och där rekommenderas minst ett klass 6 kort, men vet inte om alla är det.

Tackar. Foto vet jag det fungerar fint t.om. med de billiga korten, men HD-filmning tänkte jag på. Det är någon jag kommer använda frekvent och där rekommenderas minst ett klass 6 kort, men vet inte om alla är det.

Det finns många SDHC-kort i klass 6 och 10 som inte är särskilt dyra, bland annat de jag nämnt.

Snabb serietagning i råformat är mer krävande än filmning om man inte vill få avbrott.

Tack för svaret. Själv funkar det fint med fotograferingen, men då blir det ett klass 10-kort. För säkerhets skull.

ANNONS
Götaplatsens Foto