Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minneskort till 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
SD, SDHC och SDXC-kort är den kompatibel med och på google får jag miljoner träffar. Vad är skillnaden och vilket skriver kameran snabbast till?

Det finns inte några SDXC-kort på marknaden ännu som fullt ut utnyttjar kamerans fulla skrivkapacitet på (teoretiskt) 104MB/s.

http://www.kamerabild.se/nyheter/tillbehor/Nu-blir-antligen-SD-korten-snabbare-1.363708.html

60D är långt ifrån den kamera hos Canon med störst dataflöde. Canon Eos 1D Mark IV som tar 10 st 16 megapixelbilder i råformat i sekunden behöver mycket sällan och mycket kort stanna upp för att hinna lagra med UDMA 6-kort på 90 MB/s (ca 45 MB/s i verklig hastighet).

Nu är det ju sällan man tar långa serier med bilder i råformat så man kan fråga sig om man verkligen behöver de snabbaste korten.

Med serietagning i jpeg räcker bufferten och skrivhastigheten till att fotografera avbrottsfritt med nästan alla SD-kort. HD-filmning kräver 330 MB/min alltså 5,5 MB/s.

Jag är övertygad om att du klarar dig utmärkt med ett SDHC-kort med cirka 25-30 MB/s i skrivhastighet. Även 15 MB/s som i SanDisk Ultra III-korten skulle räcka.

Tackar. Foto vet jag det fungerar fint t.om. med de billiga korten, men HD-filmning tänkte jag på. Det är någon jag kommer använda frekvent och där rekommenderas minst ett klass 6 kort, men vet inte om alla är det.

Tackar. Foto vet jag det fungerar fint t.om. med de billiga korten, men HD-filmning tänkte jag på. Det är någon jag kommer använda frekvent och där rekommenderas minst ett klass 6 kort, men vet inte om alla är det.

Det finns många SDHC-kort i klass 6 och 10 som inte är särskilt dyra, bland annat de jag nämnt.

Snabb serietagning i råformat är mer krävande än filmning om man inte vill få avbrott.

Tack för svaret. Själv funkar det fint med fotograferingen, men då blir det ett klass 10-kort. För säkerhets skull.

ANNONS
Götaplatsens Foto