Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vidd och bredd 15/85

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Funderar på en Canon 50d och,
Objektivet jag funderar på att börja med är ett 15/85 3,5-5.6 is ( usm vad står det för?)
Är det ett hyfsat "brett" objektiv? som funkar till både landskap, inne, o porträtt med lite vilja och inga proffskrav?

Jag ska fota huset både in o utvändigt, och undrar om objektivet 15/85 är tillräckligt vid för att få med hyfsat mkt i ett litet rum? Eller måste jag ner på ett som börjar på 10? I så fall, förvränger det, och går det att fixa i datorn?
En gammal 28 är lite för lite vid och jag vet inte hur mkt vidare en 15 blir? Är jag rätt ute om jag jmfr 15=24 mot 28:an? Hur stor är skillnaden?

15-85 motsvarar ca 24-135. Om du ska foto interiörer i trånga utrymmen skulle jag säga att du behöver nedåt motsvarande 20 mm, men visst går det åtsdakomma mycket med 24 mm också.

En gammal 28 är lite för lite vid och jag vet inte hur mkt vidare en 15 blir? Är jag rätt ute om jag jmfr 15=24 mot 28:an? Hur stor är skillnaden?
Nej, du är inte rätt ute. 15 mm är 15 mm och 28 mm är 28 mm. 15 är alltså mycket vidare än 28.

(Om du av någon anledning vill "översätta" 15 mm till 24 måste du också översätta 28 mm till 45.)

Jag fick infon i en butik att det inte går att jmr gamla objektiv med nya utan att räkna om med 1,6 tror jag det var för Canon. (50D) Stämmer inte det?

Jag fick infon i en butik att det inte går att jmr gamla objektiv med nya utan att räkna om med 1,6 tror jag det var för Canon. (50D) Stämmer inte det?
Nej, det stämmer inte. Oavsett om objektivet är nytt eller gammalt så anger siffran i mm objektivets brännvidd.

Däremot kan en viss brännvidd ge olika resultat beroende på vilken kamera du använder det på. Om du använder t ex 24 mm på en gammal film-systemkamera måste du använda 15 mm på din Canon 50D för att ta samma bild.

Och om du använder 28 mm på din Canon 50D måste du använda 45 mm på den gamla kameran för att ta samma bild.

EF-S 15-85 IS är bra och allround till 50D.

Räcker 15mm för att plåta "mäklarbilder" i ett litet rum? 15mm ger bildvinkeln 84 grader (diagonalt över bilden). Om du istället kör 10mm på EF-S 10-22 får du 107 graders bildvinkel. Drygt 20 graders skillnad alltså. Avgör själv vad som gör jobbet.

(ännu galnare vidvinkel får du med Sigma 8-16mm)

Alla zoomobjektiv förvränger lite på sina vidaste vinklar, men det fixar du med Canon DPP programvaran som har färdiga profiler för att räta ut krokiga linjer från Canon originalobjektiv. Programmet följer med kameran.

15-85 är ett mycket bra objektiv. Skarpt som attan såväl mitt som ut i kanterna så det kan du använda även med proffskrav för den delen.

Räcker 15 för mäklarbilder? Tja, det är nog en definitionsfråga. Du kommer långt och vad som är helt säkert är att du hittar inget bättre zoom till Canon som ger bättre vidvinkel om du vill inkludera normalbrännvidder och modest tele.

Svagheten ligger i ljusstyrkan som är ordinär och inte märkvärdig. Är man petig finns vinjettering på 15mm också, men det är lätt åtgärdat om det är något som stör.

USM står helt enkelt för fokusmotor, USM är Canons bästa. Men sitter ändå på de flesta objektiv. AF blir snabbare och tystare sägs det. Tystare håller jag med om men snabbare är nog mest något man upplever vid väldigt långa telezoomar.

ANNONS
Götaplatsens Foto