Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 videokvaliten (obs, endast video!)

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
Blir inte helt klok på det här. Det verkar ju som nikon kommit med bästa (?) videokvalitén nu men kan de klassa ut canon än? (d7000 vs 550d = lika bra/dåliga?)

låg bitrate men smartare encoder

och hur pass bra är autofokusen eg.
bra med manuell autofokus, men den verkar väldigt snabb, känns lite jobbigt för ögonen? för skarp?
dock väldigt exakt konstigt nog, hur kan en manuell fokus vara så snabb på att ställa in exakt skärpa
verkar lite konstigt

och alla bilder med höga iso tal, varför är de så gula, både foto och film, tillfällighet?
påminner lite om de första bilderna med d300 jag såg, fast de var väl lite åt det gröna hållet också

kom på en grej till
vad tror ni om skillnaden i att spela in i fx o dx
kan ju hända det kommer en d800 med filmfunktion

tycker det är lite intressant, ser ut som fotografer som filmar, kan tänka mig att jag kommer ta lite kort och sen filmar lite med samma utsnitt.

angående fx - dx frågan över så citerar jag Erland Huledal

"I princip obefintlig. Bortsett från att det är lättare att få mycket kort skärpedjup med fx, men lättare att få lite större skärpedjup med dx."

och Tore Helming

"Skillnaden mellan FX och DX vid videofilmning är de samma som vid stillbild dvs beträffande brännvidd, skärpedjup, vinjettering mm. Det är oerhört svårt att sätta fokus manuellt med ett 50/1.4 på f1.4 med D3s. Kommande kameror som D400/D9000, D700-ersättare, D4 mfl lär alla ha 1080p video med bättre kvalitet. Värt att vänta? Det är upp till var och en att bedöma."

Och precis som med stillbild så spelar ljus,komposition,bildbehandling mm stor roll för slutresultatet även vid filmning.

Vad det gäller skillnaden mellan FF och DX vid filmning så ställer jag mig vid Tores sida...samma skillnader som kan ses mellan dessa två format i stillbild ses även i video.

h2** nånting
det fanns flera program som stödjer det, vilka vet jag inte
hur bra de är vet jag inte heller

jag minns när jag försökte redigera mpeg2
det var ett hellvete
fick konvertera allt till avi först och sen tillbaka
tog hur lång tid som helst
till slut gav jag upp

jag skrev en lång radda med exempel etc och länkar
i mitt redigerade inlägg av ovan
tyvärr så får man tydligen inte ändra efter en viss tid
så allt raderades
bläh

h2** nånting
det fanns flera program som stödjer det, vilka vet jag inte
hur bra de är vet jag inte heller

jag minns när jag försökte redigera mpeg2
det var ett hellvete
fick konvertera allt till avi först och sen tillbaka
tog hur lång tid som helst
till slut gav jag upp

h.264 ;)

Det du säger om AVI/MPEG2 är lite märkligt... AVI är inget videoformat, det är ett containerformat som kan innehålla i princip vilket videoformat som helst. Vilket video/audioformat innehöll din AVI-fil?

En analogi är att h.264 och MPEG2 är två specifika skomodeller, medan AVI är en tom skokartong.

det vet jag inte, brukar inte ha problem att redigera avi, för det mesta

men mpeg2 är ju dvd format, där har du problem

skumt, när jag redigera mpeg2 så var det väldigt svårt att synka ljud o bild, samt jag kunde aldrig få exakt framesklippning heller, och efter ett tags redigering börja det hoppa och ha sig

skumt, när jag redigera mpeg2 så var det väldigt svårt att synka ljud o bild, samt jag kunde aldrig få exakt framesklippning heller, och efter ett tags redigering börja det hoppa och ha sig

Jag gissar på något av följande:

Du kör en Windowsversion som är XP eller tidigare, och har inte uppdaterat den fullt.
Du har någon gång installerat ett "Codecpack" eller liknande för att kunna titta på film. (I de flesta fall av den nedladdade/piratkopierade versionen).
Du har någongång installerat mjukvara som av någon anledning ersätter de medskickade CoDec'arna med andra som kanske inte stöder komprimering.
Du har en dator som är väldigt undermotoriserad.

MPEG2 är ett skitenkelt format att redigera, som inte kräver mycket av datorn. DivX, xvid, h.264, AVCHD är mycket mera processorkrävande i redigeringsfasen.

ANNONS
Götaplatsens Foto