Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 videokvaliten (obs, endast video!)

Produkter
(logga in för att koppla)
så man måste ha windows 7?
jo jag hade xp, fanns inget senare på den tiden

jag ska testa igen, har fortfarande xp, men kanske bättre codecs nu
får se
datorn är inte så dålig tror jag

så man måste ha windows 7?
jo jag hade xp, fanns inget senare på den tiden

jag ska testa igen, har fortfarande xp, men kanske bättre codecs nu
får se
datorn är inte så dålig tror jag

Nej, XP eller senare. Men det blev inte standard från start fören i Vista. I XP krävs att man uppdaterar till WMM2 från Windows Update.

Googleade lite snabbt på det där innan jag frågade, men hittade inget som förklarade att man kunde skriva så. Men okej, då vet jag, även fast jag tycker alla varianter utom "codec" ser rätt mysko ut. :p

Hittade förljande info på scndinavianpotos sida;

"I D7000-kameran har du direkt tillgång till en filminspelningsknapp som gör att du enklare kan filma i full HD-kvalitet (1 080p). AF-F ger kontinuerligt fokus under filminspelningen, som görs med MPEG4 AVC/H.264-komprimering"

Ok?

låter ju lite konstigt men janne kanske kan reda ut codecs begreppen
enda jag hört är att det är H.264
edit mpeg-4 verkar ivarje fall stämma, mov står det också på nikons hemsida

lite jag minns från dpreviewlänkarna jag la upp förut
som försvann

sämre på rörelse än canon
bättre i stillbild, i teorin altså
på grund av annorlunda komprimering i nikon än canon

sen fanns det lite film länkar
d7000 vs d60 o d7 men jag såg ingen skillnad pga youtube kvaliten
o folk tyckte lite olika vem som var bäst

tydligen så går det inte heller att bli av med alla konstiga skakningar med en kamera i den här prisklassen, oavsett canon el nikon
även om vissa yello effekter har försvunnit

Senast ändrad:
Att säga "H264" är lite som att svara "Kläder" när man får frågan "Vad har du på dig?"

Så här är det:

D7000 använder sig av filformatet .MOV (Med andra ord har man licensierat Quicktime från Apple).

I denna fil använder man sig av strukturen "H.264 Chapter 10" (populärt kallad AVC), vilket innebär att den _komprimering_ som används är MPEG4.

Att säga "H264" är lite som att svara "Kläder" när man får frågan "Vad har du på dig?"

Så här är det:

D7000 använder sig av filformatet .MOV (Med andra ord har man licensierat Quicktime från Apple).

I denna fil använder man sig av strukturen "H.264 Chapter 10" (populärt kallad AVC), vilket innebär att den _komprimering_ som används är MPEG4.

Fast nu vänder du lite på det. MPEG4 är standarden. h264 är ramverket för komprimeringen som ingår som en del av MPEG4-standarden..
Det heter således MPEG4 part 10. Eller AVC om man vill använda förkortningar.
.MOV är sedan behållaren för video- och ljudkomprimeringen som mycket riktigt ägs av Apple.

Så att säga "h264" talar alltså om ganska mycket om vilken komprimering det gäller (dock inte allt). Att säga MPEG4 säger istället väldigt lite. Än värre är dock att säga ".MOV-format" då det säger i princip ingenting om filen då .MOV kan innehålla många olika typer av media och format. Precis som .AVI (som även nämns tidigare i tråden) om vi ska jämföra med en mer Windows-bunden behållare.

Vidare är ordet "Codec" öppet för diskussion kring vad det står för. Det finns lite olika varianter men det beror framförallt vad man menar. En Codec är normalt ett program som "kan" komprimera (to encode) och dekomprimera (to decode), enligt vissa regler. Ett sådant regelverk är t.ex. MPEG4. Vilket även Wiki förklarar.
"A codec (the program) should not be confused with a coding or compression format or standard – a format is a document (the standard), a way of storing data, while a codec is a program (an implementation) which can read or write such files. In practice "codec" is sometimes used loosely to refer to formats, however."

Själva ordet codec är (idag) framförallt en förkortning av Compressor/Decompressor. Vissa sidor på nätet säger dock Coding/Decoding. Sammanlagt menar man troligen samma sak. Om än lite förvirrande ibland.
Samt att det nu är väldigt vanligt att när man pratar format så pekar man på vilken typ av codec formatet innehåller. Istället för att säga coding format. Lite mix av uttryck som sagt. Vad som är mest rätt eller minst fel finns det säkert flera åsikter kring.
Personligen säger/skriver jag själv codec när jag pekar på komprimeringsformatet. Dåligt? ..kanske.. Huvudsaken är väl att andra förstår vad man menar. :)

D7000 bättre än D310 på att filma?

Finns det något som talar för att D7000 skall vara bättre än D3100 på att filma?

det vet jag inte, brukar inte ha problem att redigera avi, för det mesta

men mpeg2 är ju dvd format, där har du problem

MPEG2 är den komprimeringsstandard som används av DVD-formatet. Finns många format där ute som använder MPEG2. HDV är ett annat exempel.

Att det gick lättare att redigera i AVI beror nog på att du fick ett redigeringsvänligare format i AVI-behållaren.
Jag vet, det är jätte knöligt att begripa alla märkliga förkortningar och vad de innebär.

Varför man har problem med bl.a. MPEG2 är för att det är framförallt ett distributionsformat, och i vissa fall även ett inspelningsformat. (Canon använder t.ex. MPEG2 i vissa av sina videokameror.)
MPEG2 är dock i grunden inte ett redigeringsformat, ..eller det funkar mindre bra att redigera i det, lite beroende på redigeringsmjukvaran och vilken typ av MPEG2 man använder. Det går att redigera om man har relativt ny redigeringsmjukvara som vet hur man tacklar MPEG2-komprimeringen.
Som sagt, det har med komprimeringen att göra, vilket jag inte kommer gå in på här. Det får ni läsa om i så fall. Sök på Long GOP eller läs igenom länken nedan.
http://www.video-editing-software-tips.com/331/mpeg2-editing-mpeg4-editing-software/

Detta gäller heller inte bara MPEG2 utan även MPEG4 / AVC som dessutom kräver massa kraft av datorn.

högre upplösning
bättre komprimering
mindre skakning, yello effekten, när du rör kameran

ja den är förmodligen mycket bättre
men jag har ju inte sett nåt reellt bevis än förstås

Både D7000 och D3100 skall väl klara 1080p24 som bäst och använda H264 komprimering. På vilket sätt blir det mindre skakning och jello med D7000, med vilken teknik kan de minskas?

antar att det är mindre komprimering kanske i avi
jag kollade fil info och det enda som står gällande avi är avi movie
inte så mycket info altså
jag vet att man kan ju välja en jäkla massa olika renderings möjligheter när man kör ut från after effects
men i adobe premier elements stod inte så mycket om vad man tar in

mpeg formatet som jag hade svårt att redigera, var på den gamla goda tiden
jag kopierade vhs till dvd, vilka jag sedan gjorde om till mpeg2 (vilket väl dvd eg är)
dessa filmer var hopplösa att redigera, det gick aldrig att ställa in exakt vid vilken frames man skulle stanna
men det var några år sen, 5 år sen kanske

hursomhelst låter det bra att det är lättare nowadays

Både D7000 och D3100 skall väl klara 1080p24 som bäst och använda H264 komprimering. På vilket sätt blir det mindre skakning och jello med D7000, med vilken teknik kan de minskas?

jo tydligen så var det så
trodde d7000 introducerade h264
om d3100 klarar av yello är väl bäst att låta vara osagt då så länge :)
hur skillnaderna är på manuellt o auto fokus vet jag inte heller
men jag misstänker att de är bättre

men här kommer ett citat från kamera o bild angående d7000

"Mikrofoningång finns och filmningen startar direkt när man trycker på inspelningsknappen. Runt inspelningsknappen finns ett vred för att aktivera skärmsökaren (live view). Det går tyvärr inte att ställa och kontrollera ljudnivå. Det går inte heller att ansluta hörlurar.

Det går däremot att ställa ISO och tid under filmning. Bländarvärde får ställas innan inspelning.

Kameran har en hårdvarubaserad funktion för att minimera fula bildfenomen som "rullande slutare" och "jaggies" som kan uppstå när man rör på kameran. Det finns också en funktion för reducering av flimmer från lysrör."

undrar om jag blandar ihop yello o jaggies, hm

Flimmer o liknande från lampor och lysrör är inget problem om man håller sig till 1/50 shutter (samma frekvens som vårt elnät). 1/50 bör vara det ni strävar efter för att få rätt filmkänsla med motionblur också. Mer exakt eg. 1/48 (vid 24fps), men kör ni video 25fps blir det ju exakt.

tror det bara finns 24 frames p s, vid högre upplösning
är 1/50 att föredra vid alla sorters lysrör?
finns det inte nyare lampor som fungerar annorlunda?
och hur är det med alla dessa miljövänliga alternativ

Elnätet håller 50 hertz, oavsett ljuskälla.

1/50 är att eftersträva för så 'äkta' film som möjligt, dvs din motionblur blir korrekt, såsom du upplever den på film bland annat.

En annan effekt man ser på alla dessa provfilmer på youtube, när folk testfilmar är att det Strobear lite, ser lite ryckigt ut, oftast filmat i autoläge utomhus och shuttern har då ställt sig kanske på 1/300, eller 1/800. Helst skall det gå jämt upp med fps:en din. 24fps x2 = 1/48 ...fast 1/50 blir ju det du kan ställa in.

Använd bländaren istället för att kompensera för ljus.

Utomhus i solsken, och du vill ha kort skärpedjup blir naturligtvis ett problem då. Åtgärdas med gråfilter.

-Chrille

ANNONS
Götaplatsens Foto